عبور وام رونق از 200هزار میلیارد ریال

براساس طرح رونق سال ۹۶ پرداخت ۳۰۰هزار میلیارد ریال تسهیلات در راستای «استمرار رونق تولید، حفظ اشتغال فعلی، ‌ایجاد اشتغال جدید و افزایش رشد اقتصادی کشور» در قالب سه نوع وام در دستورکار قرار‌ گرفته است. نحوه توزیع این وام‌‌ها برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز برای ۱۰هزار بنگاه‌ اقتصادی به میزان ۱۰۰هزار میلیارد ریال، تامین منابع مالی مورد نیاز ۶ هزار طرح‌ نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی ۶۰درصد به میزان ۱۰۰هزار میلیارد ریال و تامین مالی مورد نیاز برای بازسازی و نوسازی ۵ هزار واحد اقتصادی به میزان ۱۰۰هزار میلیارد ریال است. متولیان بخش صنعت برای شارژ مالی بنگاه‌ها دو شرط در نظر گرفتند. براساس شرط اول، کارخانه‌ها با دریافت تسهیلات باید تولید خود را ۱۰درصد افزایش دهند و براساس شرط دوم بنگاه‌ها افزایش ۱۰ درصدی اشتغال را نیز در دستور کار قرار دهند. از سوی دیگر، تسهیلات پیش‌بینی‌شده شامل بنگاه‌هایی می‌شود که از سوی کارگروه استانی مشروط به احراز توجیه فنی، ‌مالی و اقتصادی مناسب به بانک‌های عامل معرفی شوند. همچنین محصولات بنگاه‌ها در بازار فروش قابل ‌قبول باشند و منجر به انباشته شدن محصولات در انبار نشوند. طرح رونق تولید از سال ۹۵ و در راستای رفع موانع تولید در دستورکار متولیان و تصمیم‌سازان کشور قرار گرفت و در اولین فاز، پرداخت ۱۶۰هزار میلیارد ریال تسهیلات برای ۷هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی نیمه تعطیل پیش‌بینی شد.

طرحی که اجرای آن در سال جاری نیز تداوم یافته و مجوز اجرای آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارسال شده و در انتظار تصویب توسط این ستاد و ابلاغ آن از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری است. براساس پیش‌بینی اولیه برای سال ۹۷ و در قالب طرح رونق تولید دو تغییر در طرح رونق سال ۹۷ صورت خواهد گرفت که در این خصوص می‌توان به افزایش ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی به طرح اولیه رونق تولید و بازنگری در نحوه پرداخت و میزان تسهیلات اشاره کرد. از سوی دیگر برای سال جاری و در راستای حمایت از بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط طرح «کلینیک کسب و کار صنایع کوچک» نیز در دستور کار قرار گرفته تا به این طریق مشکلات واحدهای تولیدی نه تنها از طریق تزریق پول، بلکه از طریق شناسایی مشکلات برطرف شود تا از درمان تک نسخه‌ای برای صنایع مشکل دار جلوگیری شود؛ طرحی که این امکان را به وجود می‌آورد تا چالش‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط به‌صورت ریشه‌ای برطرف شود. با این شرایط، می‌توان گفت برای سال ۹۷ شاهد بسته‌ای متنوع برای رفع چالش بنگاه‌های تولیدی خواهیم بود؛‌ بسته‌ای که علاوه بر تامین مالی بنگاه‌های کوچک، ارائه مشاوره به منظور نحوه صرف تسهیلات پیش‌بینی شده برای بنگاه‌های تولیدی را نیز در برمی‌گیرد.

استان‌های پیشرو ثبت درخواست

گزارش وضعیت ثبت‌‌نام برای دریافت تسهیلات رونق تولید بیانگر آن است که از ۴۳هزار و ۳۳۹ درخواست ثبت شده برای دریافت تسهیلات، استان‌های «مازندران، آذربایجان‌شرقی، اصفهان، آذربایجان‌غربی و گیلان» بیشترین درخواست را برای دریافت وام رونق تولید ثبت کرده‌اند. براساس آمار مذکور درخواست ثبت‌شده برای استان مازندران در دوره زمانی مورد بررسی برابر با ۳هزار و ۶۲۲ درخواست بوده که از این تعداد هزار و ۱۵۷ درخواست به بانک متقاضیان معرفی شده‌اند و ۵۹۴ متقاضی موفق به دریافت تسهیلات در فرآیند رونق شده‌اند. با توجه به آمار اعلام‌شده همچنین از مجموع درخواست‌های ثبت شده برای این استان در مجموع ۹۸۸ متقاضی موفق به دریافت تسهیلات به‌صورت مستقیم از بانک شده‌اند. مجموع تسهیلات پرداختی به استان مازندران در مدت زمان مورد بررسی برابر با بیش از ۸ هزار میلیارد ریال بوده است. از سوی دیگر، درخواست‌های ثبت شده برای استان آذربایجان‌شرقی نیز برابر با ۳ هزار و ۳۸۳ فقره بوده که از این تعداد هزار و ۱۲۲ درخواست به بانک متقاضیان معرفی شده‌اند و ۴۷۰ فقره تسهیلات نیز در فرآیند رونق به متقاضیان دریافت تسهیلات این استان پرداخت شده است. از سوی دیگر، ۷۴۳ متقاضی این استان نیز موفق به دریافت تسهیلات به‌صورت مستقیم از بانک شده‌اند؛ مجموع تسهیلات پرداختی به متقاضیان این استان در مدت زمان مورد بررسی نزدیک به ۸ هزار میلیارد ریال است.استان اصفهان نیز با ثبت ۳ هزار و ۲۴ درخواست در مدت زمان مورد بررسی در جایگاه سوم قرار گرفته است، از مجموع درخواست‌های ثبت‌شده برای این استان، هزار و ۷۸۶ درخواست به بانک متقاضیان معرفی شده‌اند که از این تعداد ۶۹۴ فقره درخواست موفق به دریافت تسیهلات رونق شده‌اند و هزار و ۳۶۲ متقاضی نیز توانسته‌اند تسهیلات مورد نیاز خود را به‌صورت مستقیم از بانک‌ها دریافت کنند؛ مجموع تسهیلات پرداختی به این استان در مدت زمان مورد بررسی بیش از ۱۸ هزار میلیارد ریال بوده است.

با توجه به آمار اعلام شده همچنین درخواست‌های ثبت‌شده برای آذربایجان غربی نیز برابر با ۲ هزار و ۸۳۳ فقره بوده که از مجموع درخواست‌های ثبت‌شده، ۶۰۶ درخواست مربوط به واحدهایی است که به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند و ۴۱۹ متقاضی موفق به دریافت تسهیلات از طریق فرآیند رونق شده‌اند. مجموع تسهیلات پرداختی به این استان در مدت زمان مورد بررسی نزدیک به ۸ هزار میلیارد ریال بوده است. اما ارزیابی مجموع درخواست‌های ثبت شده برای استان گیلان نیز حکایت از آن دارد که در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۲ هزار و ۷۶۱ درخواست مربوط به واحدهایی می‌شود که به بانک‌های متقاضیان معرفی شده‌اند و ۸۸۹ متقاضی نیز موفق به دریافت تسهیلات پرداختی در فرآیند رونق شده‌اند؛ با توجه به آمار اعلام‌شده مجموع تسهیلات پرداختی به این استان در مدت زمان مورد بررسی بیش از ۸ هزار میلیارد ریال است.

پیشتازان دریافت تسهیلات

اما در دوره زمانی مورد بررسی، استان‌های «تهران، اصفهان، البرز، فارس و قزوین» بیشترین تسهیلات دریافتی را در مدت زمان مورد بررسی به خود اختصاص داده‌اند؛ به‌طوری که از مجموع بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در مدت زمان مورد بررسی برای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی استان تهران بیش از ۲۷ هزار و ۶۷۴ میلیارد ریال تسهیلات را به خود اختصاص دهد. مجموع درخواست ثبت شده برای این استان ۷۵۵ درخواست بوده است. تسهیلات پرداختی به اصفهان نیز در این مدت بیش از ۱۸ هزار و ۳۵۷ میلیارد ریال بوده است. برای استان البرز نیز در این مدت در مجموع ۹۶۱ درخواست ثبت شده که به این استان بیش از ۱۲ هزار و ۲۱۸ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است. اما فارس نیز در این دوره هزار و ۵۹۱ درخواست برای دریافت تسهیلات ثبت کرده که در دوره زمانی مورد بررسی بیش از ۹هزار و ۶۰۷ میلیارد ریال تسهیلات به این استان پرداخت شده است، اما براساس آمار اعلام شده درخواست‌های ثبت شده برای استان قزوین نیز برابر با هزار و ۸۸۴ فقره بوده که در دوره زمانی مورد بررسی بیش از ۹ هزار و ۱۵۲ میلیارد ریال تسهیلات به این استان اختصاص یافته است.