حرکت حلزونی در نوسازی صنایع

کندی در اجرای طرح نوسازی در حالی است که با نوسازی واحدهای تولیدی شرایط برای افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی افزایش خواهد یافت که این امر به معنی بالا بردن بهره‌وری بنگاه‌های تولیدی خواهد بود. «شناسایی بنگاه‌های نیازمند نوسازی و بهسازی، نحوه تخصیص تسهیلات و چگونگی صرف این منابع» از جمله دلایلی است که متولیان این طرح تاخیر در اجرای این طرح را به آن نسبت داده و معتقدند در حال حاضر این طرح شتاب گرفته و در حال اجرا است. نوسازی و بهسازی صنایع یکی از برنامه‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب می‌شود و همواره از سوی مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برآن تاکید شده است؛ مساله‌ای که به گفته آنها نیاز جدی و مبرم صنعت کشور است، چراکه با فرسوده شدن بسیاری از تجهیزات و واحدهای صنعتی امکان رقابت تولیدات صادرات‌گرا برای واحدهای مربوطه وجود ندارد و صنعت کشور در این زمینه با چالش جدی روبه‌رو شده است. طرح نوسازی و بهسازی صنایع که از سال گذشته برای اولین‌بار کلید خورد، در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت و در حال حاضر منتظر تعیین و تصویب میزان تسهیلات از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است.

براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مورد بررسی در مجموع رقمی معادل ۷۰۶ میلیارد و ۱۷۳ میلیون تومان تسهیلات به واحدهای متقاضی برای نوسازی و بهسازی پرداخت شده است. طرح رونق تولید از سال ۹۵ و در راستای رفع موانع تولید در دستورکار متولیان و تصمیم‌سازان کشور قرار گرفت و در اولین فاز، پرداخت ۱۶۰هزار میلیارد ریال تسهیلات برای ۷هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی نیمه‌‌تعطیل پیش‌بینی شد؛ اما در فاز دوم پرداخت ۳۰۰هزار میلیارد ریال تسهیلات در راستای «استمرار رونق تولید، حفظ اشتغال فعلی، ‌ایجاد اشتغال جدید و افزایش رشد اقتصادی کشور» در قالب سه نوع وام در دستورکار قرار‌ گرفته است. نحوه توزیع این وام‌‌ها برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز برای ۱۰هزار بنگاه‌ اقتصادی به میزان ۱۰۰هزار میلیارد ریال، تامین منابع مالی مورد نیاز ۶ هزار طرح‌ نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی ۶۰درصد به میزان ۱۰۰هزار میلیارد ریال و تامین مالی مورد نیاز برای بازسازی و نوسازی ۵ هزار واحد اقتصادی به میزان ۱۰۰هزار میلیارد ریال است. برای سال‌جاری متولیان بخش صنعت برای شارژ مالی بنگاه‌ها دو شرط جدید نیز در نظر گرفتند. براساس شرط اول، کارخانه‌ها با دریافت تسهیلات باید تولید خود را ۱۰درصد افزایش دهند و براساس شرط دوم بنگاه‌ها افزایش ۱۰ درصدی اشتغال را نیز در دستور کار قرار دهند.

از سوی دیگر، در سال ‌جاری تسهیلات پیش‌بینی‌شده شامل بنگاه‌هایی می‌شود که از سوی کارگروه استانی مشروط به احراز توجیه فنی، ‌مالی و اقتصادی مناسب به بانک‌های عامل معرفی شوند. همچنین محصولاتی که در بازار فروش قابل ‌قبول باشند و منجر به انباشته شدن محصولات در انبار نشوند. براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح نوسازی و بهسازی بنگاه‌های تولیدی از همان ابتدا با کندی کلید خورد و در حال حاضر همچنان به‌عنوان طرح سال ۹۶ در حال اجراست، تاکنون ۲۳۶ واحد تولیدی و صنعتی رقمی معادل ۷۰۶ میلیارد و ۱۷۳ میلیون تومان دریافت کرده‌اند. تداوم اجرای طرح نوسازی برای سال جاری در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح رونق سال جاری را به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارسال کرده و در انتظار تصویب این ستاد و ابلاغ آن از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری است. براساس پیش‌بینی اولیه برای سال ۹۷ و در قالب طرح رونق تولید دو تغییر در طرح رونق سال ۹۷ صورت خواهد گرفت که در این خصوص می‌توان به افزایش ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی به طرح اولیه رونق تولید و بازنگری در نحوه پرداخت و میزان تسهیلات اشاره کرد. از سوی دیگر برای سال جاری و در راستای حمایت از بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط طرح «کلینیک کسب و کار صنایع کوچک» نیز در دستور کار قرار گرفته تا به این طریق مشکلات واحدهای تولیدی نه تنها از طریق تزریق پول، بلکه از طریق شناسایی مشکلات برطرف شود تا از درمان تک‌نسخه‌ای برای صنایع مشکل‌دار جلوگیری شود؛ طرحی که این امکان را به وجود می‌آورد تا چالش‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط به‌صورت ریشه‌ای برطرف شود.

استان‌های پیشتاز

براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مورد بررسی از مجموع ۶ هزار و ۳۸ درخواست ثبت شده از سوی ۳۲ استان و مناطق آزاد بیشترین درخواست ثبت شده برای نوسازی و بهسازی به استان‌های «آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، تهران، اصفهان و خراسان رضوی» اختصاص داشته است. براساس آمار اعلام شده استان آذربایجان‌غربی در این مدت ۶۴۸ درخواست برای دریافت تسهیلات نوسازی و بهسازی ثبت کرده که از این تعداد ۳۳ درخواست به بانک معرفی شده‌ و از مجموع درخواست‌های ثبت شده موفق به دریافت دو تسهیلات شده است.

درخواست ثبت شده برای آذربایجان شرقی نیز برابر با ۶۲۶ فقره بوده که از این تعداد ۸۹ مورد به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که تاکنون ۵ مورد موفق به دریافت تسهیلات نوسازی و بهسازی شده‌اند. استان تهران نیز به‌عنوان سومین استان در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۳۶۱ درخواست را برای دریافت تسهیلات نوسازی و بهسازی بنگاه‌های تولیدی فعال در این استان ثبت کرده است که از این تعداد ۶۱ درخواست به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند و ۵ متقاضی نوسازی و بهسازی نیز توانسته‌اند وام مورد درخواست خود را دریافت کنند.  اما خراسان رضوی به‌عنوان پنجمین استان در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۳۱۸ درخواست را برای دریافت تسهیلات نوسازی و بهسازی ثبت کرده که از این تعداد ۱۰۲ درخواست به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند و با توجه به آمار اعلام شده ۹بنگاه متقاضی توانسته‌اند به تسهیلات مورد نیاز دسترسی پیدا کنند.