براساس دستورالعمل پیش‌بینی شده کمیته‌ها باید حداکثر ظرف ۱۰ روز آینده تشکیل شوند تا به این طریق نارسایی‌های موجود در این بخش احصا شود. در این جلسه در کنار تشکیل چهار کمیته متشکل از نمایندگان اصناف برای بررسی و حل مشکلات پیش روی بازاریان و اصناف، مقرر شد تا با هماهنگی حسن یونس سینکی معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارتخانه مهم‌ترین مسائل پیش روی اصناف از جمله موضوعات ترخیص کالا در گمرک و ارز پیگیری شود. از سوی دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه خواستار آن شد تا تمامی واحدهای دریافت‌کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی از مرحله تخصیص تا عرضه مورد نظارت جدی قرار گیرند.

خبرها حاکی از آن است که وضع بازار تهران عادی شده و اعتراضات کسبه بازار تهران که از بازار موبایل آغاز شده بود و پس از آن بازار تهران را در بر گرفته بود فروکش کرده است. واکنش به اتفاقات روزهای اخیر در بازار از سوی مسوولان متفاوت بوده است؛ به‌طوری که رئیس اتاق اصناف ایران هرچند اعتراضات بازاریان را سازمان یافته می‌داند، اما بر این نکته نیز تاکید می‌کند که تجمع‌های صنفی حق اصناف و بازار است و اصناف می‌توانند چنین تجمع‌هایی را در قالب اتحادیه‌ها و با اخذ مجوزهای قانونی، در جهت تامین مطالبات صنفی خود برگزار کنند.

اتفاقات اخیر ربطی به اصناف ندارد

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اتفاقات اخیر بازار ارتباطی با جامعه صنفی ندارد، گفت: جامعه صنفی در سراسر کشور در همه مقاطع اقتصادی و اجتماعی با همه توانمندی‌های تخصصی و حرفه‌ای خود برای آرامش بازار و عرضه مناسب کالاها برای همه آحاد ملت فعال هستند. یونس سینکی در ادامه بیان کرد: با تمامی سختی‌هایی که امروز متوجه جامعه اقتصادی کشور است، اما اصناف شفاف و صریح اعلام کردند که از همه توانمندی‌های حرفه‌ای خود برای حفظ آرامش بازار استفاده می‌کنند. معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خواسته‌های اصناف متاثر از شرایط امروز کشور ایجاد شده است، گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور دادند تا چهار کمیته تخصصی تشکیل شود تا در آنها کلیه مسائل اقتصادی جامعه امروز کشور که در حوزه اصناف جلوه پیدا کرده است مانند مشکلات گمرکی و مسائل مربوط به ترخیص کالا، بخش قیمت‌گذاری و عرضه کالا در شرایط امروز مورد بررسی و حل و فصل قرار بگیرد. سینکی افزود: مقرر شد کمیته‌ها حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز تشکیل و نارسایی‌های احتمالی را احصا کنند تا با اختیاری که وزیر به بنده و کمیته‌ها تفویض کردند برای رفع مشکلات فورا تصمیم‌گیری کنیم.

جزئیات جلسه وزیر با اتحادیه‌های صنفی

رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن فروشان نیز با اشاره به تعطیلی بازار تهران در روز جاری گفت: شریعتمداری وزیر صنعت،معدن و تجارت و عسگری رئیس گمرک به روسای اتحادیه‌های صنفی وعده داده‌اند که سریعا مشکل تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی را برطرف کنند. مجتبی درودیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه از سه‌شنبه (روز گذشته) کسبه در بازار به فعالیت خود ادامه دادند، افزود: کسبه تمایل به فعالیت دارند و تمامی مغازه‌ها در بازار تهران و سایر نقاط تهران باز خواهد بود. وی درخصوص دلایل موج نارضایتی بازاریان نیز عنوان کرد: این نارضایتی‌ها به دلیل نبود مواد اولیه بود که در روزهای آینده برطرف می‌شود.

درودیان با اشاره به جلسه روسای اتحادیه‌های صنفی با وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه وعده داد سریعا به موضوع تامین مواد اولیه رسیدگی خواهد کرد. رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان افزود: در این جلسه وزیر صنعت در تماس با رئیس کل گمرک کشور خواستار آن شدند تا هر چه سریع‌تر نسبت به ترخیص مواد اولیه از گمرک اقدام کنند و رئیس‌گمرک هم در این رابطه به وزیر صنعت قول مساعد داد. درودیان اظهار کرد: ارتباط خوبی بین اتحادیه‌ها و گمرک به‌وجود آمده و هر واردکننده‌ای که  برای ترخیص کالا و مواد اولیه خود مشکل دارد این موضوع را برای پیگیری به اتحادیه‌ها اطلاع دهد.

پیگیری مطالبات از راه قانونی

روسای برخی از اتحادیه‌های صنفی نیز بر این نکته تاکید کردند که بازار تهران سه‌شنبه (روز گذشته) باز خواهد بود و مطالبات اصناف، از راه‌های قانونی پیگیری می‌شود. در این جلسه راهکارهایی نیز از سوی اتحادیه‌های صنفی برای عبور از چالش به وجود آمده اعلام شد و مشکلات و اعتراضات بازاریان در چارچوب قانون و فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد شورای هماهنگی بازاریان و فعالان اقتصادی تهران متشکل از نمایندگانی از اتحادیه‌های صنفی، برای پیگیری مطالبات بازاریان تشکیل شود. از سوی دیگر در این نشست تعدادی از رؤسای اتحادیه‌های اتاق اصناف تهران به بیان مشکلات متعدد بازاریان پرداخته و بر لزوم پیگیری جدی شورای هماهنگی بازاریان و فعالان اقتصادی تهران برای حل این مشکلات تاکید کردند.