طرح ترامپ برای خروج ازWTO

به گزارش گروه اقتصاد‌ بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در واقع به موجب این طرح، دونالد ترامپ می‌تواند دو مورد از اصلی‌ترین اصول پایه‌ای «سازمان تجارت جهانی» را نقض کند و با هر کشوری جداگانه وارد مذاکره شود؛ اصل اول که «تجارت بدون تبعیض» یا «ام‌اف‌ان» نام دارد می‌گوید کشورها نمی‌توانند خارج از توافقات آزاد تجاری، نرخ‌های تعرفه متفاوتی را بر کشورهای مختلف وضع کنند و در اصل دوم که «نرخ‌های تعرفه محدود» نامیده می‌شود، هر کشور عضو «سازمان تجارت جهانی» در مذاکراتی که داشته، بر یک سقف تعرفه توافق کرده است. در این‌باره وبگاه «اکسیوس» در گزارشی اسناد مربوط به پیش‌نویس این طرح را فاش کرده است. به گزارش این پایگاه، یک منبع آگاه در کاخ‌سفید پیرامون پیامدهای اجرایی شدن این طرح می‌گوید: «این طرح معادل خارج شدن از WTO و تعهدات ما در این سازمان است، بدون آنکه خروج خود را اعلام کنیم.» این مقام دولتی که نخواسته نام او فاش شود، با احمقانه خواندن این طرح افزود: «خبر خوب این است که کنگره هیچ‌وقت اجازه این کار را به رئیس‌جمهوری نخواهد داد. این در مرز قابل اجرا نیست، چراکه ده‌ها هزار نرخ تعرفه جدید بر محصولات ما ایجاد و آمریکا را به‌طور کامل از مجموعه قوانین تجارت جهانی حذف خواهد کرد.»

به گزارش «اکسیوس»، بسیاری از مقاماتی که درگیر تهیه پیش‌نویس این طرح هستند - به غیر از پیتر ناوارو، مشاور تجاری افراطی - معتقدند این طرح غیرواقعی و نشدنی است. کاخ سفید، وزارت بازرگانی و نماینده تجاری ایالات‌متحده از جمله ارگان‌هایی هستند که روی این طرح کار می‌کنند. در اوایل سال‌جاری، جلسه‌ای به منظور گفت‌وگو پیرامون این طرح برگزار شد که در آن مارک شورت،‌ مدیر امور قانون‌گذاری آمریکا به ناوارو گفت که این طرح از همان ابتدا مرده بود و هیچ حمایتی در کپیتول هیل (ساختمان کنگره آمریکا) به‌دست نخواهد آورد. ناوارو اما در پاسخ به این اظهارات مارک شورت مدعی شد این طرح حمایت‌های بسیاری به‌دست خواهد آورد، به‌خصوص از جانب دموکرات‌ها.

لیندزی والترز، معاون و سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در این‌باره می‌گوید: «این بر کسی پوشیده نیست که رئیس‌جمهوری آمریکا از بی‌توازنی ناعادلانه تعرفه‌ها که به ضرر آمریکا بوده ناامید است. او از تیم خود خواسته است ایده‌ای را برای بهبود این وضعیت به‌کار گیرند و برای کشورها، مشوق‌هایی برای کاهش تعرفه‌هایشان ایجاد کنند. نظام کنونی هیچ اهرمی برای آمریکا و هیچ مشوقی برای سایر کشورها قائل نیست.» به گزارش «بیزینس اینسایدر» دونالد ترامپ بارها اشتیاق خود را برای خروج کامل آمریکا از «سازمان تجارت‌ جهانی» نشان داده است. با این‌حال او قادر نخواهد بود بدون تایید کنگره این کار را انجام دهد.

هشدار اروپا به آمریکا

تهدید ترامپ در وضع تعرفه بر واردات خودرو، اروپایی‌ها را به واکنش وا داشت. خبرهای منتشر شده از بروکسل حاکی از آن است که کمیسیون اروپا برای اولین‌بار طی نامه مکتوب ارسالی به وزارت بازرگانی آمریکا تهدید کرد در صورت اجرایی شدن تعرفه واردات خودروی ترامپ، اروپا ۳۰۰ میلیارد دلار از واردات کالاهای آمریکا را هدف تعرفه قرار خواهد داد. در این‌باره روز یکشنبه دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای که با «فاکس‌نیوز» داشت مدعی شد اتحادیه اروپا در تجارت با آمریکا «به بدی» چین است. او در پاسخ به ادعاهایی که حمله او به اتحادیه اروپا را ضدتولید توصیف کرده و مدعی شده‌اند او باید روابط خود را با کشورهای غربی به منظور رسیدگی به دعواهای تجاری با چین تقویت کند، آنها را بی‌اساس خواند.

در نامه بروکسل آمده است که تحقیقات دولت آمریکا درخصوص اینکه خودروها و قطعات خارجی آیا تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا هستند یا خیر،‌ اقتصاد جهانی را وارد جنگ‌تجاری تمام‌عیار خواهد کرد، جنگی که اول از همه به اشتغال صنعت خودروی آمریکا صدمه می‌زند (صنعتی که درحال‌حاضر بیش از ۴ میلیون نفر در آن مشغول به کار هستند). در این‌باره مقامات اروپایی تاکید کردند که هنوز تصمیمی درخصوص چگونگی اقدامات تلافی‌جویانه گرفته نشده است، اما هشدار دادند که اتحادیه اروپا و سایر اقتصادهای مهم، اقدامات تلافی‌جویانه‌ای را بر حجم بالایی از تجارت با آمریکا اتخاذ خواهند کرد (۲۹۴ میلیارد دلار که معادل ۱۹ درصد صادرات آمریکا در سال ۲۰۱۷ است). براساس اسناد منتشر شده، این اقدامات بر تمامی بخش‌های اقتصاد آمریکا قابل اجرا خواهد بود. پس از تهدید اروپا، روز گذشته شاخص‌ بورس‌های جهان نیز به‌دلیل نگرانی از جنگ تجاری، با افت روبه‌رو شدند.