محمد شریعتمداری با بیان این مطلب افزود: کل واحدهای صنعتی اول انقلاب زیر ۹۰۰ واحد بود و امروز به ۸۴ هزار واحد رسیده است که ۶۰ درصد آنها فعال و ۴۰ درصد غیر فعال هستند.وی با بیان اینکه به ظرفیت یک میلیارد دلاری صادرات مس در سال رسیدیم، تصریح کرد: حدود ۱۱۰ میلیون تن ظرفیت فولاد در دست اقدام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در کشور داریم.

شریعتمداری با اشاره به شرایط کنونی کشور گفت: اگرچه مشکلاتی وجود دارد، اما مشکل اصلی مایوس کردن مردم است. مردم نباید مایوس شوند و باید با قدرت مسیر رو به جلوی کشور طی شود. شریعتمداری با اشاره به ممنوعیت واردات ۱۳۳۹ قلم کالا اضافه کرد: یک زمانی هر واحد تولیدی آرزو می‌کرد که در کنار کالایی که تولید می‌کند کالای وارداتی مشابه وارد کشور نشود که این مهم محقق شد. این در حالی است که قانون مجلس نیز این‌گونه بود که دولت نمی‌تواند واردات کالایی را ممنوع کند، بلکه می‌تواند تعرفه واردات آن را افزایش دهد.

وی این ممنوعیت را در راستای حمایت از تولید دانست و گفت: این یک فرصت بزرگ برای به ظرفیت رساندن ظرفیت خالی واحدهای تولیدی،تاسیس واحدهای جدید و کمک به حوزه تولید و اشتغال در کشور است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صادرات ۱۴ میلیارد دلاری استان تهران در سال گذشته، افزود: این در حالی است که صادرات هدف‌گذاری شده ۱۰ میلیارد دلار بود که ۱۰۰ درصد آن محقق شد و صادرات این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل آن افزایش ۱۵ درصدی داشت.

شریعتمداری با اعلام احیا و بازگشت به تولید ۲۰۱ واحد صنعتی در این مدت تصریح کرد: میزان تقاضای تاسیس واحدهای صنعتی جدید نسبت به سال قبل ۲۲ درصد افزایش داشته است که نشانگر امید برای کار و تلاش در جامعه است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ۹ هزار و ۶۰۰ واحد صنایع غذایی در کشور وجود دارد، یادآور شد: میزان تولید در این صنعت حدود ۲ میلیون تن و میزان صادرات آن ۸/ ۲ میلیارد دلار است. این صنعت قابل‌توجهی ارزش افزوده برای کشور دارد که برای تقویت این بخش قدم‌های اساسی را بر می‌داریم. شریعتمداری با اشاره به پیش‌بینی ۳۲ هزار میلیارد تومان یارانه سود تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی در قالب بودجه۹۷ افزود: نرخ ۱۸ درصد اسمی و ۲۴ درصد واقعی تسهیلات اعطایی به تولید ضربه می‌زند که این موضوع را هم در شورای پول و اعتبار مطرح کردم و در این موضوع همراه تولیدکنندگان هستم.