آمار اعلام شده همچنین نشان می‌دهد که از هشت طرح مصوب از سوی هیات سرمایه‌گذاری، چهار طرح به‌صورت مستقل با سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی صورت خواهد گرفت و دو طرح نیز با سرمایه‌گذاری «اروپایی - آسیایی» در کشور انجام خواهد شد؛ آماری که از پیشتازی اروپایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در کشور حکایت دارد. با توجه به مصوبات هیات سرمایه‌گذاری در مجموع دو طرح نیز در دو ماه منتهی به اردیبهشت سال‌جاری از سوی کشورهای «هند » و «ترکیه» صورت گرفته است.

با به سرانجام رسیدن برجام رفته رفته بارقه‌های امید برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی چه در بخش صنعت و چه در بخش معدن با توجه به پتانسیل‌های موجود در این حوزه‌ها به وجود آمد. به‌طوری‌که براساس پیش‌بینی صورت‌گرفته برای بخش صنعت، معدن و تجارت در برنامه ششم توسعه رشد سالانه ۹ درصدی پیش‌بینی شده است؛ هدف‌گذاری که تحقق آن، نیازمند جذب بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه در سال است. رقمی که با توجه به سرمایه‌های جذب شده تاکنون به‌ گفته تحلیلگران اقتصادی اجرای هدف‌گذاری برنامه ششم توسعه را با تعلل و دیرکرد بسیار همراه کرده است. فعالان اقتصادی معتقدند هنوز روند جذب پول خارجی در کشور با دست‌اندازهایی مواجه است که باید برای رفع آنها راهکارهای اساسی و مدون در نظر گرفت. در این میان تنها تغییری که در مکانیزم جذب پول خارجی در مدت زمان مورد بررسی خود را به‌خوبی نشان داده، افزایش تنوع گروه‌های سرمایه‌پذیر بعد از برجام در دولت دوازدهم بوده است. حال با بازگشت تحریم‌ها فعالان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که تحقق رقم پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه دور از ذهن باشد.

پیشتازان سرمایه‌گذاری

کشورهای «هلند»، «اتریش»، «هند»، «هلند/ افغانستان»، «ترکیه»، «سنگاپور و جزایر ویرجین انگلستان» و «فرانسه» را در مدت زمان مورد بررسی می‌توان پیشتازان سرمایه‌گذاری در کشور نامید. مصوبات هیات سرمایه‌گذاری خارجی بیانگر آن است که در دوماه منتهی به اردیبهشت سال‌جاری «هلند» با اخذ مجوز برای سرمایه‌گذاری برای دو طرح مستقل و یک طرح مشترک با افغانستان توانسته بیشترین عنوان پیشتاز سرمایه‌گذاری را از آن خود کند. براساس آمار اعلام شده این کشور دو مصوبه در ۱۱ اردیبهشت سال جاری از هیات سرمایه‌گذاری خارجی برای استان تهران دریافت کرده است که هر دو مربوط به «تولید انواع فرآورده‌های نوشیدنی» می‌شود که سرمایه پیش‌بینی شده برای هر دو مجوز بیش از ۷ میلیون دلار بوده است. از سوی دیگر این کشور در همان تاریخ مجوز مشترک سرمایه‌گذاری نیز با افغانستان برای احداث کارخانه سنگبری در خراسان رضوی با سرمایه یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلاری دریافت کرده است.

«اتریش» نیز بر اساس مصوبات هیات سرمایه‌گذاری خارجی در مدت زمان مورد بررسی موفق به اخذ یک سرمایه‌گذاری در کشور شده است که این سرمایه‌گذاری برای «ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای» در استان تهران با سرمایه‌گذاری بیش از ۶ میلیون دلاری صورت گرفته است. سرمایه‌گذاری صورت گرفته توسط هند نیز برای «تولید شمش بیلت فولاد ساده کربنی و کم آلیاژی» در استان یزد با سرمایه‌گذاری ۴ میلیون دلاری صورت گرفته است. ترکیه سرمایه‌گذار خارجی بعدی در کشور در دو ماه منتهی به اردیبهشت بوده که در این مدت توانسته است با سرمایه بیش‌از یک میلیون دلاری از هیات سرمایه‌گذاری خارجی مجوز سرمایه‌گذاری دریافت کند؛ مجوز دریافت شده از سوی این کشور مربوط به «پخت انواع شیرینی» است. سرمایه‌گذاری مشترک «سنگاپور و جزایر ویرجین انگلستان» نیز به‌صورت مشترک در دو ماه منتهی به اردیبهشت سال جاری به سرمایه‌گذاری بیش از سه میلیون دلاری در بخش «تولید کولر خودرو» در استان قزوین اختصاص داشته است. یکی دیگر از مجوزهای صادر شده از سوی هیات سرمایه‌گذاری خارجی در دو ماه منتهی به دی سال جاری نیز به «احداث رستوران زنجیره ای» باز می‌گردد،‌ در این خصوص فرانسه با سرمایه ۶۰۴ هزار دلاری برای راه‌اندازی این رستوران در تهران مجوز دریافت کرده است.