البته رئیس کمیسیون اروپایی پیش از این سفر استراتژی‌های خود را با رهبران اصلی اروپا – صدراعظم آلمان آنگلا مرکل، رئیس‌جمهوری فرانسه امانوئل ماکرون، نخست‌وزیر هلند مارک روته و...- هماهنگ ساخت. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» سیسیلیا مالمستورم، کمیسیونر تجاری اتحادیه اروپا، یکی از مقاماتی است که یانکر را در این سفر همراهی می‌کند. با توجه به اینکه در زمان تهیه این گزارش، این نشست هنوز برگزار نشده است، تنها به اخبار و گمانه‌زنی‌های پیش از آن اکتفا می‌کنیم.

پیشنهادهای مشروط اروپایی به آمریکا

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌ تایمز» در گزارشی مدعی شده است که روز چهارشنبه مذاکره‌کنندگان اروپایی پیشنهادهایی را به منظور کاهش تنش‌های تجاری با آمریکا به دولت ترامپ ارائه می‌کنند، پیشنهادهایی که یکی از آنها ایجاد یک توافق جدید میان بزرگ‌ترین صادرکنندگان خودروی دنیا خواهد بود. از طرفی کمیسیونر بودجه اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد اتحادیه اروپا آماده گفت‌وگو با آمریکا برای کاهش دوجانبه تعرفه‌ها است. او شرط اولیه چنین گفت‌وگویی را حذف تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم دولت آمریکا دانسته است.  دونالد ترامپ درخصوص این پیشنهاد اروپایی‌ها می‌گوید آمریکا و اتحادیه اروپا باید تمام‌ تعرفه‌ها، موانع و یارانه‌های تجاری را حذف کنند. در این رابطه او سه‌شنبه‌شب در یک پیام توییتری نوشت: «اتحادیه اروپا فردا برای مذاکره پیرامون یک توافق تجاری به واشنگتن می‌آید. من یک ایده برای آنها دارم. هر دو طرف آمریکایی و اروپایی تمام تعرفه‌ها، موانع و یارانه‌های تجاری را کنار بگذارند. در نهایت این همان بازار آزاد و تجارت عادلانه‌ای است که سراغ داریم. امیدوارم آنها این کار را کنند، ما آماده‌ایم اما آنها این کار را نخواهند کرد!» در این رابطه یانکر نیز در گفت‌وگو با شبکه آلمانی «زد‌ دی‌اف» گفته است: «ما اینجاییم برای توضیح و فهمیدن اینکه چطور می‌توان مانع جنگ‌تجاری شد.» البته او با بیان اینکه چندان در این زمینه امیدوار نیست، هشدار داده است در صورت شکست مذاکرات، اتحادیه اروپا آمادگی دارد فورا تلافی کند.

آمادگی اروپا برای حمله ۲۰ میلیاردی به واردات آمریکا

روز چهارشنبه در خبرها آمده بود که کمیسیون اتحادیه اروپا در حال تدارک اعمال تعرفه بر ۲۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از آمریکا است. سیسیلیا مالمستورم، کمیسیونر تجاری اتحادیه اروپا، در گفت‌وگو با یک روزنامه سوئدی مدعی شد در صورتی که واشنگتن بخواهد تعرفه واردات خود را از اروپا افزایش دهد، این اتحادیه تعرفه ۲۰ میلیارد دلار از واردات کالاهای آمریکایی را افزایش خواهد داد. او در این رابطه گفت: «ما امیدواریم این اتفاق نیفتد و بتوانیم به راه‌حلی برسیم. اگر اینچنین نشود، اتحادیه اروپا فهرستی طولانی از کالاهای وارداتی از آمریکا تهیه کرده است که ارزش آن بالغ بر ۲۰میلیارد دلار است.» به گفته او به نظر نمی‌رسد پیشنهاد وزیر خزانه‌داری آمریکا مبنی بر حذف تعرفه‌ها، موانع غیرتعرفه‌ای و یارانه‌های تجاری جدی باشد، چرا که در حال حاضر قوانین و یارانه‌های دولت آمریکا از صنایع این کشور حمایت می‌کند.

کمک ۱۲ میلیاردی به کشاورزان آمریکایی

دولت آمریکا اعلام کرده است با الگوبرداری از یک برنامه در دوران «رکود بزرگ»، تصمیم دارد ۱۲ میلیارد دلار به کشاورزان این کشور که از جنگ‌تجاری با چین و اتحادیه اروپا متضرر می‌شوند کمک کند. به گزارش «رویترز» این تصمیم دولت آمریکا، نشانه‌ای آشکار از عزم دونالد ترامپ برای اجرایی کردن تهدیدات تعرفه‌ای خود‌ است. در این باره کشاورزان آمریکایی معتقدند به تجارت آزاد بیشتر نیاز دارند و بهتر است دولت آمریکا به‌جای پرداخت‌های نقدی، اختلافات تجاری را با چین، مکزیک، کانادا و اتحادیه اروپا برطرف کند و جریان تجارت آزاد را مجدد برقرار سازد. یکی از کشاورزان بزرگ آمریکایی پیرامون این سیاست دولت ترامپ می‌گوید: «چسب‌زخم بیماری را درمان نمی‌کند، بلکه تنها به‌طور موقت آن را التیام می‌دهد.»

انتقاد سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا از سیاست‌های تعرفه‌ای ترامپ

پل رایان، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا، روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد، تعرفه‌ها که همانند مالیات‌ها هستند، برای مقابله با سیاست‌های تجاری ناعادلانه سایر کشورها ابزاری مناسب نیستند. او در این رابطه می‌گوید: «هدف ترامپ دستیابی به توافقات تجارت آزاد بهتر برای آمریکایی‌ها است، که هدفی خوب است اما تعرفه‌ها مانند مالیات‌ها هستند و من فکر می‌کنم ما در این زمینه از ابزارهای بهتری می‌توانیم استفاده کنیم.» به گزارش «رویترز» این صحبت‌های پل رایان در واکنش به پیام توییتری سه‌شنبه شب دونالد ترامپ بود که مدعی شده بود «تعرفه‌ها، بهترین هستند»، چرا که سایر کشورها را وادار به مذاکره برای توافقات بهتر می‌کند، در غیر این‌صورت آنها مجبورند هزینه‌ آن را بپردازند. او همچنین در سخنرانی که روز سه‌شنبه در جمع نظامیان بازنشسته شهر کانزاس ایالت میزوری داشت، از آنهایی که نگران سیاست‌هایی تعرفه‌ای هستند تقاضا کرد اندکی صبر کنند.

زمان گفت‌وگو برای تجارت و نظام تجاری

روز سه‌شنبه روبرتو آزودو، رئیس «سازمان تجارت جهانی»، در نشستی با حضور تمامی اعضای این سازمان، اعلام کرد زمان آن رسیده است کسانی که طرفدار تجارت آزاد هستند، با صدای بلند از آن دفاع کنند. او در این رابطه گفت: «اعضا به‌خوبی از بحران‌های رو به افزایش تجارت جهانی آگاه هستند. نگرانی‌های واقعی و بحقی نیز درخصوص تشدید تنش‌ها وجود دارد. تداوم این تنش‌ها اثرات اقتصادی گسترده و منفی به همراه خواهد داشت که می‌تواند ریسک‌های جدی را برای اشتغال، رشد و دوران بهبود اقتصادها ایجاد کند. این وضعیت نیاز به واکنش فوری دارد. ما همه در حل این اختلافات مسوول هستیم و باید به مردم درخصوص ریسک‌ها و عواقب آن اطلاع‌رسانی کنیم. در برخی جنبه‌ها، ممکن است شاهد برخی پیشرفت‌ها باشیم. رهبران از موضوعات «سازمان تجارت جهانی» آگاه و به آن متعهد هستند. به نظر من این نکات مثبتی است که می‌تواند به ما در خروج از این بحران‌ها کمک کند.»

آنچه تاکنون گذشت

در آغاز سال ۲۰۱۸ (اوایل اسفند ماه)، دونالد ترامپ تصمیم به اجرایی کردن یکی از قول‌های انتخاباتی خود گرفت. ترامپ که از ابتدا چین را متهم به دستکاری نرخ ارز می‌کرد در اولین اقدام خود با وضع تعرفه بر واردات پنل‌های خورشیدی و ماشین‌های لباسشویی، تنها چین را به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده این اقلام به آمریکا هدف قرار داد. پس از آن نیز او با صدور فرمان وضع تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی بر آلومینیوم، جنگ تجاری را به‌صورت فراگیر آغاز و به‌نوعی جبهه دوم این جنگ را فعال کرد، اقدامی که با واکنش تند شرکای مهم تجاری آمریکا نظیر اتحادیه اروپا، چین، کانادا، مکزیک، روسیه، ژاپن، هند و... همراه بود. پس از آن و در اواخر خرداد ماه،‌ دولت ترامپ تصمیم به وضع تعرفه ۲۵ درصدی بر فهرستی مشتمل بر ۸۱۸ کالای استراتژیک وارداتی از چین به ارزش ۳۴ میلیارد دلار گرفت، تصمیمی که با به همراه داشتن پاسخ تلافی‌جویانه پکن، تنش‌های تجاری میان بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا را تشدید کرد (این تصمیم ترامپ و پاسخ تلافی‌جویانه چین از تاریخ ۶ جولای – ۱۵ تیر – اجرایی شد). به دنبال اقدام تلافی‌جویانه چین، رئیس‌جمهوری آمریکا به تازگی تهدید کرده است تعرفه تمامی کالاهای وارداتی از چین (۵۰۵ میلیارد دلار) را افزایش خواهد داد.

 

03-02