رئیس کمیسیون ملی برند برتر با اشاره به ضرورت ایجاد بسته حمایتی و قانونی حمایت از برندها، اظهار کرد: ایران از نظر تولید ناخالص داخلی هجدهمین کشور جهان است، اما حاصل‌ضرب تولید ناخالص داخلی در برند، ما را در جایگاه شصتمین کشور جهان قرار می‌دهد که به دلیل سهم بسیار پایین صادرات برندهای ما در دنیا است؛ بنابراین باید با تدوین استراتژی توسعه برند صادراتی، برند ایران در جهان مطرح شود تا زیر چتر آن امکان صادرات محصولات‌مان را فراهم کنیم.

وی با اشاره به تحولات ارزی و شروع دوباره تحریم‌ها اظهار کرد: رفتار تحریم‌شدگان مهم‌تر از تحریم است و باید با اتخاذ راهبردهای مناسب از این دوره گذر کرد. این در حالی است که تجربه نشان داده دوره تحریم هر تهدیدی که دارد، اما باعث ایجاد باور توانمندسازی ساخت داخلی و شکل‌گیری نگاه فنی در کشور می‌شود؛ به‌خصوص اینکه در شرایط کنونی و با افزایش قیمت ارز واردات بسیاری از کالاها کمتر می‌شود و بنابراین فرصتی برای افزایش ظرفیت در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد. مودودی با بیان اینکه شرکت‌هایی که در این شرایط رشد می‌کنند دیگر بازگشت به عقب نخواهند داشت، افزود: آمادگی داریم تا با استفاده از ظرفیت‌های فکری و تجربی بخش خصوصی از نظرات آنها به نفع تجارت داخلی و خارجی بهره ببریم. در ادامه سیدابراهیم حسینی، مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران با اشاره به اینکه امسال تولیدکنندگان با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند، اظهار کرد: این مشکلات باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود و امیدواریم که این جلسات با حمایت سازمان توسعه تجارت به همگرایی و توسعه شرکت‌های دارای برند کمک کند.

وی با اشاره به اینکه در هلدینگ صنایع شیر ایران ۳۰ شرکت فعالیت می‌کنند، گفت: ۱۶ شرکت تولیدی در زنجیره پگاه، فرآورده‌های لبنی و غیرلبنی را به بازار عرضه می‌کنند که نشان‌دهنده تنوع و گستردگی محصولات این شرکت است. همچنین ۵ شرکت کشت و صنعت با هدف تامین شیر موردنیاز شرکت نیز در مجموعه صنایع شیر فعال هستند.

وی افزود: در همین حال ۵ شرکت پخش در کشور امور توزیع، بازاریابی و پخش محصولات ما را دنبال می‌کنند و در کنار آنها شرکت‌های بسته‌بندی و بازرگانی ما فعال هستند که بخش تامین، صادرات محصولات و واردات کالاهای مورد نیاز ما از طریق شرکت بازرگانی صنایع شیر در حال انجام است.  حسینی با بیان اینکه در این مجموعه بیش از ۷ هزار و ۴۰۰نفر در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند، گفت: در حال حاضر به ۱۷کشور صادرات داریم که عمده آن مربوط به کشورهای همسایه از جمله افغانستان، عراق، آسیای میانه و پاکستان بوده است اما امسال برای حضور در کشور مالزی هدف‌گذاری کرده‌ایم و در کنار آن توسعه بازار محصولات شرکت در روسیه را دنبال می‌کنیم. در همین حال مشاور انجمن ملی برند در ادامه جلسه با بیان اینکه هر کشوری برای تحول صادراتی باید برندهای صادراتی داشته باشد، گفت: رتبه GDP ما در دنیا ۱۸ است اما قدرت برندهای ما بسیار ضعیف است و ما باید از طریق برجسته‌سازی برندهای برتر این‌قدرت را به برندهای داخلی بدهیم تا از منافع کشور حمایت کنند.

گنجوی افزود: در این راستا با قوانین حمایتی دولت از جمله تبدیل ارزش برند به سرمایه جاری شرکت‌ها و نیز کمک به برندسازی برندهای ایرانی در بازارهای هدف، لازم است تا زیرساخت‌های توسعه‌ای در این بخش شکل بگیرد. وی با اشاره به اینکه برای آموزش و مشاوره از شرکت‌های معتبر دنیا در این خصوص بهره خواهیم گرفت، افزود: شرکت ام سی گروپ که در ۸۳ کشور دنیا برندهای ملی را مدیریت می‌کند، برای اولین بار وارد ایران می‌شود و برقراری ارتباطات مورد نیاز شرکت‌ها و برندهای ایرانی را در اختیار آنها قرار می‌دهد که می‌تواند زمینه‌ساز حضور قوی‌تر شرکت‌های ایرانی در بازارهای هدف باشد. انجمن ملی برند با حضور بنگاه‌های منتخب جشنواره برند برتر سال ۹۵، در حال تاسیس است و مراحل ثبت را می‌گذراند تا به نوعی متولی برند در کشور شود و در این رابطه با موافقت وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت به دنبال نامگذاری روز ملی برند در تقویم رسمی کشور نیز است.