طولانی شدن روند پرداخت طرح رونق سال گذشته تاخیر در اجرای طرح سال‌جاری را به همراه داشته است. موتور طرح رونق تولید سال گذشته با اعتبار ۳۰۰ هزار میلیارد ریالی روشن شد و سیاست‌‌گذار پولی کشور در بسته طرح رونق سال گذشته و در راستای استمرار «طرح رونق تولید»، «حفظ اشتغال فعلی و ایجاد اشتغال جدید» و «افزایش رشد اقتصادی» پرداخت سه نوع وام را که دربرگیرنده «تامین سرمایه در گردش برای ۱۰هزار بنگاه اقتصادی»، «تامین منابع مالی ۶هزار طرح نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی حداقل ۶۰درصد» و «تامین مالی برای بازسازی و نوسازی ۵ هزار واحد اقتصادی» بود را در دستور کار قرار داد. در بسته طرح رونق تولید سال ۹۶ چهار ویژگی برای اولویت‌بندی واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است که براساس آن صنایع باید از مزایایی چون «ارزش‌افزوده بیشتر»، «صادراتی بودن محصول تولیدی به استثنای صادرکنندگان مواد اولیه و خام»، «پیشران بودن و داشتن جایگاه در زنجیره ارزش» و «توان اشتغال‌زایی» برخوردار باشند.طرح رونق تولید در نیمه ابتدایی سال ۱۳۹۵ کلید خورد تا در ابتدای امر پرداخت تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی به ۷۵۰۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط مدنظر قرار گیرد؛ طرحی که یکی از پروژه‌های اقتصادی کشور به‌حساب می‌آمد و از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در کنار ۶ برنامه دیگر برای وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شد. در ابتدای اجرای طرح رونق تولید، پرداخت تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی فقط برای واحدهای تولیدی و صنعتی در نظر گرفته شد اما با پیشرفت کار، واحدهای کوچک و متوسط بخش کشاورزی نیز مشمول طرح مذکور شدند تا با مراجعه به بانک‌ها تسهیلات مربوطه را دریافت کنند.

آخرین وضعیت پرداخت

حال براساس آخرین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۴۴ هزار و ۳۶۸ بنگاه اقتصادی برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد بیش از ۲۱۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات به ۲۹ هزار و ۳۲۷ بنگاه اقتصادی پرداخت شده است. آمار اعلام شده بیانگر آن است که از مجموع درخواست‌های ثبت‌شده ۲۰ هزار و ۵۴۰ واحد به بانک مورد درخواست متقاضیان ارجاع شده‌اند که از این تعداد ۱۰ هزار و ۹۲۸ متقاضی توانسته‌اند تسهیلات موردنیاز خود را دریافت کنند، تسهیلات پرداختی به این گروه بیش از ۹۳ هزار میلیارد ریال است. گروه دومی که در این مدت موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند مربوط به گروهی می‌شود که به‌صورت مستقیم برای دریافت تسهیلات اقدام کرده‌اند، براساس آمار اعلام‌شده در مجموع به ۱۸ هزار و ۳۹۹ متقاضی تسهیلات به‌صورت مستقیم پرداخت شده که رقمی معادل ۱۱۸ هزار میلیارد ریال را شامل می‌شود.

سهم استانی تسهیلات

جدول توزیع استانی دریافت تسهیلات طرح رونق سال ۹۶ بیانگر آن است که استان‌های «تهران»، «اصفهان»، «البرز»، «فارس» و «قزوین» بیشترین سهم را در دریافت تسهیلات طرح رونق تولید به‌خود اختصاص داده‌اند. براساس آمار اعلام شده بنگاه‌های تولیدی استان تهران با ثبت ۱۴۹۴ درخواست در مدت زمان مورد بررسی موفق به دریافت بیش از ۲۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات شده‌اند. بنگاه‌های صنعتی استان اصفهان نیز با ثبت ۲۰۸۳ درخواست در دوره زمانی مورد بررسی در مجموع توانسته‌اند نزدیک ۱۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات دریافت کنند. استان البرز به‌عنوان سومین استان در این دوره زمانی در مجموع ۹۱۱ درخواست برای دریافت تسهیلات را با تزریق حدود ۱۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات پاسخ داده است. اما در استان فارس نیز در این دوره زمانی ۱۸۸۰ تسهیلات با رقم نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد ریال به متقاضیان طرح رونق تولید پرداخت شده است. در استان قزوین در این مدت به ۱۱۱۱ متقاضی ۵/ ۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.