این در حالی است که او مدام انتقادات تندی را متوجه کشورهایی می‌سازد که از سیاست‌های پولی برای تضعیف پول ملی خود استفاده می‌کنند. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، هفته گذشته ترامپ دو بار فدرال رزرو آمریکا (بانک مرکزی این کشور) را مورد انتقاد قرار داد، نهادی که تصور می‌شود در اتخاذ سیاست‌های مربوط به نرخ بهره، مستقل از ترجیحات سیاسی عمل می‌کند. نرخ‌های بهره بالاتر برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب است، امری که موجب تقویت ارزش دلار می‌شود. از زمانی که دونالد ترامپ دولت را به دست گرفته، فدرال رزرو ۵ بار نرخ بهره را افزایش داده است، که دو مورد از آنها در زمان ریاست جرومی پاول بوده است. بر اساس «داده احتمالی نرخ‌های بهره جهانی بلومبرگ» احتمالا در ادامه سال جاری دو بار دیگر شاهد افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو خواهیم بود.» به گزارش «بیزینس اینسایدر» از ماه آوریل – زمانی که دولت ترامپ واردات سایر کشورها را هدف افزایش تعرفه قرار داد – ارزش دلار بیش از ۸ درصد رشد داشته است.  «پول آسان» – به معنای افزایش نقدینگی در اقتصاد که نتیجه آن کاهش نرخ‌های بهره است – به دلایل مختلف برای سیاست‌مداران جذاب است. به عقیده کارشناسان برای رئیس‌جمهور آمریکا که در یک جنگ‌تجاری آن هم پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای قرار دارد، چنین سیاستی وسیله‌ای برای دفاع از رقابت‌پذیری در تجارت خواهد بود. دلار ضعیف‌تر باعث تحریک صادرات آمریکا می‌شود و تولیدات آمریکایی را در سایر کشورها ارزان‌تر می‌کند. به عقیده کارشناسان، در زمانی که «جنگ‌تجاری» نااطمینانی‌های سیاسی برای رئیس‌جمهور و حزب او در حوزه‌های انتخاباتی ایجاد کرده است، تقویت صادرات می‌تواند بسیار جذاب به نظر رسد. تعرفه‌ها، قیمت‌ها را برای کسب‌وکارهای آمریکا افزایش داده و دسترسی خارجی‌ها را به بازارهای این کشور محدود کرده است، تحولاتی که نتیجه آن صدمه به رشد اقتصادی آمریکا است.

«جنگ‌تجاری» همچنین می‌تواند برخی چالش‌های نهادی بیافریند، به ویژه برای دولتی که با آشفتگی قانونی و خطر انحلال مواجه است. ریچار کوو در این‌باره می‌گوید: «در اجرای سیاست‌های حمایت‌گرایانه (نظیر افزایش تعرفه‌ها) نیاز است تا به‌طور خاص هر یک از گروه‌های کالایی جداگانه مورد ارزیابی قرار گیرند، امری که تعداد زیاد نیروی انسانی در این زمینه را می‌طلبد. از طرفی دوره‌هایی باید مشخص شود که کدام شرکت‌ها از این سیاست‌های حمایت‌گرایانه معاف خواهند شد. در این باره شاهد تاخیرهای اداری مشکل‌ساز و تشدید مخالفت‌ها از جانب کسب‌وکارها خواهیم بود. در طرف مقابل اما سیاست‌های مربوط به تغییرات نرخ ارز چنین هزینه‌هایی ندارد. بنابراین این احتمال وجود دارد که دونالد ترامپ برای کاهش کسری تجاری کشور، به‌جای استفاده از سیاست‌های حمایت‌گرایانه به تغییر نرخ‌های ارز روی آورد.»

پالس مثبت از سیاست‌ ارزی جدید چین

دیروز خبرها حاکی از آن بودند که بانک مرکزی چین، شیوه مدیریت پول ملی این کشور را تغییر داده است، امری که به عقیده کارشناسان حاکی از آن است که مقامات چینی نمی‌خواهند از یوآن به‌عنوان یک ابزار در «جنگ تجاری» با آمریکا استفاده کنند. به گزارش پایگاه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» آمریکا، در هفته‌های اخیر با توجه به نگرانی‌هایی که درخصوص چشم‌انداز اقتصادی چین وجود داشته (که بخشی از آن به تنش‌های تجاری با آمریکا برمی‌گردد)، یوآن تحت فشارهای زیادی بوده است. در این باره «بانک خلق چین» - بانک مرکزی این کشور – در واکنش به این فشارها اعلام کرده روش محاسباتی جدیدی را تحت عنوان «عامل ضدچرخه‌ای» معرفی کرده است تا ارزش متوسط روزانه یوآن را در مقادیر نسبتا ثابتی نگه‌ دارد. به عقیده کارشناسان بانک مرکزی چین تلاش می‌کند با اجرای این سیاست‌، از فشارهایی که بر یوآن وجود دارد، بکاهد. در این باره بانک مرکزی چین در بیانیه‌ای اعلام کرده است اتخاذ چنین سیاستی نشان می‌دهد تضعیف یوآن به‌عنوان یک ابزار در جنگ تجاری با آمریکا نیست.