تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری در حالی خبر از کاهش قیمت محصولات تولیدی این بخش با واقعی شدن قیمت‌ها می‌دهند که اواخر هفته گذشته سایر تولیدکنندگان لوازم خانگی از توافق اولیه با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش قیمت خبر داده بودند،‌ به‌طوری که شنیده‌ها از افزایش ۲۰ درصدی قیمت این نوع لوازم خانگی در بازار حکایت داشت. با این حال به گفته رئیس هیات‌مدیره تولیدکنندگان صوت و تصویر، مواد اولیه کارخانه‌های تولید‌کننده لوازم خانگی موجود است و هیچ کمبودی در این حوزه نداریم و با توجه به واقعی شدن قیمت‌ها تولیدکنندگان تولید خود را افزایش داده‌اند که به‌زودی منجر به کاهش بیشتر قیمت‌ها می‌شود.

اما شاید بتوان گفت در کنار چالش افزایش قیمت که این روزها بازار و خریداران را درگیر کرده است،‌ نبود کالا در بازار بیش از هر چیز برای متقاضیان کالا چالش برانگیز شده است، به‌طوری که در برخی از موارد متقاضیان حاضر به پرداخت رقم بالاتر برای تامین کالای موردنیاز خود هستند، اما عرضه‌کننده از عرضه کالا خودداری می‌کند؛ این درحالی است که شواهد امر نشان‌دهنده آن است که در بسیاری از موارد بازار با کمبود کالا مواجه نیست. در اصل می‌توان گفت در حال‌حاضر بازار با دپوی کالا مواجه شده و طی ماه‌های اخیر به دلیل کمبود عرضه از سوی برخی بنکداران موجب شده بود تا بازار لوازم خانگی علاوه بر افزایش چشمگیر قیمت با کمبود عرضه نیز مواجه شود؛ به‌طوری که بایکوت فروش بازار لوازم خانگی را به آشفته بازاری بدل کرده که همه را به فکر استفاده از این آشفته‌بازار انداخته است. آشفته‌بازاری که موجب شد تا با راه‌اندازی ستاد تشدید مبارزه با احتکار هر روز شاهد توقیف یک انبار مملو از لوازم خانگی باشیم.

نوسان ماه‌های اخیر قیمت ارز عمده دلیلی است که برخی بنکداران عدم عرضه کالا را به آن نسبت داده و معتقدند تا زمانی که ثبات در بازار ارز حاکم نشود، نسبت به توزیع اقدام نخواهند کرد. در کنار نوسان نرخ ارز، فعالان بازار بر این نکته نیز تاکید می‌کنند که ممنوعیت‌‌های جدید واردات موجب شده تولید در واحد‌های تولیدی به دلیل کمبود مواد اولیه با چالش‌های بسیاری مواجه شود؛ از سوی دیگر با توجه به اینکه واردات این نوع کالا‌ها نیز ممنوع شده است، نمی‌توان آینده بازار را پیش‌بینی کرد و با این شرایط بنکداران، بایکوت کالا را تا اطلاع ثانوی در دستور کار قرار داده‌‌اند.

اظهارنظری که واکنش متولیان این بخش را به همراه داشته؛ به‌طوری که متولیان این بخش این‌‌بار نیز از اقدامات تعزیراتی برای رفع این چالش خبر داده‌اند، اقدامی که شاید در کوتاه‌‌مدت پاسخگوی عبور از این مشکل باشد، ‌اما آنچه مسلم است، در بلندمدت نمی‌تواند این مشکل را برطرف کند. با این شرایط می‌توان گفت امروز مردم به‌عنوان مشتریان بازار با چالش‌های مختلفی مواجه هستند که یکی از آنها پس از گرانفروشی و نوسانات قیمت‌‌ها، عرضه نکردن و نفروختن کالاها از سوی فروشندگان است؛ چراکه نه‌تنها افزایش قیمت غیرقانونی لوازم خانگی خارجی همچنان پابرجاست و ادامه دارد، بلکه عده زیادی از مغازه‌‌داران کالا نمی‌فروشند و بعضا از توزیع آن امتناع می‌ورزند.

کاهش قیمت در انتظار بازار

با تمام چالش‌هایی که در بازار لوازم خانگی وجود دارد، این‌بار اما سیدعلیرضا موسوی‌مجد خبری خوش برای متقاضیان لوازم صوتی و تصویری دارد؛ خبری از نوع کاهش قیمت، خبری که این روزها کمتر به گوش می‌رسد و در آشفته بازار حال‌حاضر می‌توان آن را به فال‌نیک گرفت. به گفته موسوی‌مجد با افزایش ۲۰ درصدی قیمت‌ها تولیدکنندگان برای افزایش تولید بیشتر تشویق شده‌اند و پیش‌بینی ما این است که به‌زودی بازار روند عادی خود را پیدا خواهد کرد. رئیس هیات‌مدیره تولیدکنندگان صوت و تصویر کشور تصریح کرد: معمولا در ماه‌های ابتدایی سال فروش به حداقل می‌رسد و در واقع اصل بازار لوازم خانگی در ماه‌های منتهی به پایان سال است، اما با توجه به تحولات ارزی و شیطنت برخی از عرضه‌کنندگان در احتکار کالا بازار این صنف دچار تلاطم شد. وی گفت: تولید‌کنندگان به دلیل حجم بالای کالا نمی‌توانند اصطلاحا دپو کنند، از طرف دیگر تعطیلی خط تولید و بیکار ماندن موقتی کارگران اصلا امرخوشایندی نیست و حاشیه‌های بسیاری برای تولید‌کنندگان دارد پس اینکه بگوییم فلان برند کالای خود را احتکار کرده، درست نیست.

رئیس هیات‌مدیره تولیدکنندگان صوت و تصویر در حالی خبر احتکار لوازم خانگی را رد کرد که طی ماه‌های اخیر لوازم خانگی در سرلیست کالاهایی قرار داشت که انبار آنها از سوی متولیان بخش کشف شده است؛ به‌طوری که از امروز توزیع یکی از برندهای کشف شده در بازار آغاز خواهد شد که این امر نشان‌دهنده آن است که لوازم خانگی نیز در زمره دپو‌کنندگان کالا قرار داشته است. موسوی‌مجد همچنین معتقد است: شرایط به‌وجود آمده در بازار ارز و تخلف برخی عرضه‌کنندگان سبب شد که مردم هراسان شوند و خرید ۶ ماه آینده خود را امروز انجام دهند و حتی برخی خانواده‌ها زودتر لوازم خانه خود را تبدیل به‌احسن کردند که همین امر سبب شد تقاضای کاذب در بازار به‌وجود آید اما در نهایت امروز که قیمت‌ها رو به منطقی شدن می‌روند ثابت شد افرادی که در آن زمان کالا را احتکار یا مصرف خود را زودتر خریداری کردند، ضررهنگفتی کرده‌اند.

به گفته رئیس هیات‌مدیره تولیدکنندگان صوت و تصویر، شرکت‌های تولید‌کننده در این مدت تمام تلاش خود را برای تامین بازار انجام داده‌اند به‌طوری که بزرگترین تولید‌کننده لوازم خانگی کشور نسبت به سال گذشته در برخی از حوزه‌ها ۱۰۸ درصد افزایش توزیع داشته است و الان کمتر نمایندگی مجاز وجود دارد که اظهار کند جنس ندارد. موسوی‌مجد افزود: مواد اولیه کارخانه‌های تولید‌کننده لوازم خانگی موجود است و هیچ کمبودی در این حوزه نداریم و با توجه به واقعی‌شدن قیمت‌ها، تولیدکنندگان تولید خود را افزایش داده‌اند. بر همین اساس در هفته جاری شاهد کاهش قیمت‌ها و واقعی شدن آن بودیم و پیش‌بینی ما این است که این روند در هفته‌های آتی نیز ادامه داشته باشد.