مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در این مراسم با تاکید بر اهمیت دو پروژه مذکور در تکمیل زنجیره آلومینیوم و ایجاد ارزش‌افزوده و توسعه بیشتر در کشور گفت: با توجه به اینکه هدف‌گذاری ایران ۱/۵ میلیون تن ظرفیت‌سازی برای تولید آلومینیوم تا پایان برنامه ششم توسعه است بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی می‌تواند تحقق این هدف را تسهیل کند. وی به جزئیات دو پروژه‌ای که روز گذشته در محل ایمیدرو کلید خورد اشاره کرد و افزود: پروژه ۱۶۰ هزار تنی محصولات نورد آلومینیوم در لامرد قرار است در کنار شرکت آلومینیوم جنوب (با ظرفیت یک میلیون تن در حال ساخت) تا پایان سال ۹۷ به بهره‌برداری برسد که در این صورت رتبه آلومینیوم ایران در تولید شمش از هجدهم جهان به دوازدهم جهان ارتقا خواهد یافت. رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با بیان اینکه ورق‌های تخت و عریض مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود، افزود: بهره‌برداری از پروژه‌های مزبور می‌تواند به تکمیل زنجیره آلومینیوم کمک کند. وی سهم انرژی از قیمت تمام‌شده در تولیدات صنایع پایین‌دستی آلومینیوم را ۴۰ درصد برآورد کرد و گفت: وجود منابع غنی گاز در کشور، زمینه رقابت‌پذیری خوبی در این حوزه فراهم کرده است.

به گفته کرباسیان، پروژه ۱۶۰ هزارتنی نورد آلومینیوم در لامرد با مشارکت ۳۰ درصدی ایمیدرو و ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری شرکت صنایع آلومینیوم خاتم اراک اجرا خواهد شد. وی تاکید کرد: با بهره‌برداری از پروژه مذکور در لامرد نیاز کشور به ورق‌های تخت و عریض که وارداتی است، مرتفع خواهد شد. رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در مورد پروژه احداث کارخانه ۸۰۰ هزارتنی پودر آلومینا در منطقه ویژه پارسیان نیز گفت: هم اکنون تولید پودر آلومینا در واحد ۲۴۰ هزار تنی جاجرم در خراسان شمالی انجام می‌شود، اما در زمینه بوکسیت به‌عنوان ماده اولیه موردنیاز تولید این پودر سالانه نیازمند یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن واردات هستیم؛ بر این اساس ساخت کارخانه تولید پودر آلومینا در منطقه ویژه پارسیان پیش‌بینی شد. به گفته وی، نیمه دوم امسال اسکله بندر پارسیان به بهره‌برداری می‌رسد که می‌تواند نیاز وارداتی این کارخانه را برای واردات بوکسیت تامین کند. کرباسیان درباره جزئیات سهام کارخانه ۸۰۰ هزارتنی پودر آلومینا در منطقه ویژه پارسیان هم گفت: ۵۵ درصد سرمایه این کارخانه از طریق شرکت صنایع آلومینیوم خاتم اراک و ۱۰ درصد ایمیدرو و ۳۵ درصد با مشارکت آلومینیوم جنوب تامین شده است.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران افزود: برای تامین ماده اولیه تولید پودر آلومینا چند مسیر اصلی پیش‌بینی شده که یکی از آنها قراردادهای میان و بلندمدت با کشورهای دارای بوکسیت است. وی به تمدید قرارداد ۲۵ ساله بوکسیت گینه اشاره و تصریح کرد: قرارداد ۲۵ ساله بهره‌برداری از معدن بوکسیت گینه که پارسال تمدید شد، دارای ذخیره قطعی ۱۲۰ میلیون تنی است و از ۲ سال پیش نیز عملیات اکتشافی آن آغاز شد. ضمن اینکه ایران امکان خارج کردن بوکسیت از گینه را دارد، اگرچه دولت گینه به تازگی مصوب کرده که صادرات بوکسیت از این کشور ممنوع است. کرباسیان تصریح کرد: حجم سرمایه‌گذاری این پروژه ۶۰۰ میلیون یورو پیش‌بینی شده است. رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، رشد میانگین سالانه مصرف آلومینیوم در جهان را ۶ درصد اعلام کرد و گفت: رشد سالانه مصرف آلومینیوم در ایران ۱۲ درصد برآورد شده است. به گفته وی، امروز ۲۵ درصد مصرف آلومینیوم جهان در ساخت وسایل نقلیه، ۲۵ درصد در صنعت ساختمان، ۱۷ درصد در بسته‌بندی، ۱۲ درصد در صنعت برق و بقیه در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. کرباسیان تاکید کرد: در پایان امسال با بهره‌برداری از «آلومینیوم جنوب» در زمینه تولید شمش آلومینیوم با آمریکا برابری خواهیم کرد.