به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از «رویترز»، اوایل این هفته چین در تلافی اعمال تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چینی به آمریکا که از تاریخ ۲۴ سپتامبر اجرایی خواهد شد اعلام کرد ۶۰ میلیارد دلار از واردات کالاهای آمریکایی را هدف افزایش تعرفه قرار خواهد داد. در این باره اما آمریکایی‌ها اعلام کرده‌ا‌ند در یافتن راهی برای حل‌وفصل اختلافات تجاری با چین امیدوار هستند. به گفته یک مقام ارشد دولت ترامپ از آنجا که واشنگتن درحال ارزیابی واکنش چین به آخرین دوره‌ تعرفه‌ها است، هنوز زمان‌بندی مشخصی برای مذاکرات بیشتر تعیین نشده است. به گفته این مقام آمریکایی، به‌رغم سیاست‌های حمایت‌گرایانه ترامپ اما چینی‌ها به خوبی از خواسته‌های ایالات متحده آگاه هستند (آنچه آمریکا از آن به‌عنوان سیاست‌های تجاری ناعادلانه یاد می‌کند). در این باره رئیس‌جمهور آمریکا راه‌حل خود را به‌طور شفاف به چینی‌ها ارائه کرده است و دو طرف در این زمینه با هم در ارتباطند. این مقام آمریکایی در ادامه صحبت‌های خود گفت: «ما درخصوص تمام چیزهایی که در این جلسه‌ها مورد نیاز است کاملا شفاف بوده‌ایم. من هنوز در مورد وجود یک راه مثبت رو به جلو امیدواریم و رئیس‌جمهور می‌خواهد ما به تلاش‌های خود برای رسیدن به چنین راه‌‌حل مثبتی ادامه دهیم.» به گزارش «رویترز» اظهارات این مقام آمریکایی پیش از اعلام خبر لغو سفر هیات تجاری و معاون نخست‌وزیر چین به آمریکا بود. این مقام آمریکایی که به شرط فاش نشدن نامش در جمع خبرنگاران در کاخ‌سفید صحبت می‌کرد این موضوع را روشن کرد که هدف نهایی دولت ترامپ جداسازی اقتصادهای به هم مرتبط آمریکا و چین نبوده است.

به گفته او اما اگر چینی‌ها از مواضع خود کوتاه نیایند، شرکت‌ها برای تغییر زنجیره عرضه خود حق انتخاب دارند: «هدف ما جداسازی بازار چین از آمریکا نیست. من فکر نمی‌کنم این برای رشد بلندمدت خوب باشد. در کوتاه‌مدت اما این ریسک وجود دارد اگر چین به مسیر خود ادامه دهد، برخی شرکت‌ها ممکن است تصمیم به تغییر زنجیره عرضه خود بگیرند.»  این مقام ارشد آمریکایی همچنین درخصوص پیوستن کانادا به مذاکرات تجاری آمریکا و مکزیک تا پایان ماه میلادی ابراز امیدواری کرد. به گفته او با این حال اگر این اتفاق نیفتد، قانون‌گذاران آمریکا از توافق دوجانبه آمریکا و مکزیک حمایت خواهند کرد. به گزارش «رویترز» مقامات ارشد آمریکا و کانادا برای به‌روزرسانی مفاد توافق «نفتا» - توافق سال ۱۹۹۴ میلادی که تکیه‌گاهی بر حجم تجارت ۲/ ۱ هزار میلیارد دلاری سه کشور آمریکا، مکزیک و کانادا شد- تاکنون نشست‌هایی داشته‌اند. در این‌باره برخی معتقدند توافق جداگانه آمریکا با مکزیک و کانادا اثرات منفی بر زنجیره‌های عرضه خواهد گذاشت. این مقام آمریکایی اما چنین نگرانی‌هایی را بی‌اساس خوانده است: «من فکر می‌کنم این ادعا درست نیست که اگر ما توافق جداگانه‌ای با این دو کشور داشته باشیم، سطح بالایی از یکپارچگی اتفاق نخواهد افتاد.»

در چنین شرایطی، وزیر اقتصاد روسیه اعلام کرده این کشور در پاسخ به اقدامات تعرفه‌ای آمریکا روی کالاهای آمریکایی از ۲۵ تا ۴۰ درصد تعرفه‌گذاری کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از «تاس»، این کالاهای آمریکایی شامل ماشین‌هایی که در زیرساخت‌های جاده‌سازی استفاده می‌شود، تجهیزات مربوط به نفت و گاز و فیبرهایی است که در عینک و چشم‌پزشکی است. همچنین اورشکین، وزیر اقتصاد روسیه تصریح کرده جنگ تعرفه‌ای آمریکا تا حدودی به اقتصاد این کشور آسیب‌زده و برآورد کرده که اعمال تعرفه ۲۵ درصدی روی فولاد و ۱۰ درصدی روی آلومینیوم ۶۰۰ میلیون دلار آسیب زده است. البته وزیر اقتصاد روسیه گفته است که این کشور توانسته صد میلیون دلار این خسارت را با تعرفه‌هایی که اعمال کرده جبران کند.  در ماه جولای روسیه به سازمان تجارت جهانی اعلام کرد که با آمریکا درباره تعرفه‌ها مذاکره‌ای داشته باشد روسیه مدعی است که تعرفه‌گذاری ۲۵‌درصدی روی فولاد و ۱۰ درصدی روی آلومینیوم ناقض قوانین تجارت جهانی است. همچنین اعضای سازمان تجارت جهانی درباره جنگ تعرفه‌ای آمریکا تاکنون ۱۷ شکایت ارائه کرده‌اند. این شکایت‌ها از سوی کشورهای چین، هند، اتحادیه اروپا، کانادا، مکزیک و نروژ بوده است. اورشکین، وزیر اقتصاد روسیه با بیان اینکه نخستین دور مذاکرات با سازمان جهانی به نتیجه نرسیده است، گفت: در صورتی که سازمان تجارت جهانی پاسخی ندهد شکایت‌کنندگان این حق را دارند که طی ۶۰ روز آینده دادگاه داوری داشته باشند.