4 چالش اصلی «اقتصاد جهان»

در این باره در نشست مشترک «بانک جهانی» و «صندوق بین‌المللی پول» که از روز دوشنبه در جزیره بالی اندونزی آغاز و تا ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) ادامه خواهد یافت، رهبران اقتصاد جهان به دنبال راه‌هایی برای مقابله با این چالش‌ها خواهند بود. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» و به نقل از خبرگزاری «سی‌ان‌ان»، ریسک‌های اقتصادی جهان که قرار است در این نشست یک هفته‌ای مورد بحث سیاست‌گذاران قرار گیرند به این شرح هستند.

چشم‌انداز تیره اقتصاد جهان

اقتصاد جهان قدرتمند به‌نظر می‌رسد و به بالاترین نرخ رشد از سال ۲۰۱۱ رسیده است. با این حال ریسک‌های رو به رشدی نیز وجود دارد. جنگ تجاری میان آمریکا و چین- بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا- هیچ نشانه‌ای از فروکش کردن ندارد. به‌رغم اینکه اقتصاد آمریکا به رشد قدرتمند خود در سال‌جاری ادامه می‌دهد، رشد اقتصادهای بزرگ دنیا از قبیل چین، ژاپن و اتحادیه اروپا کند شده است. به‌علاوه از آنجاکه آرژانتین و ترکیه وارد بحران شده‌اند، خطراتی نیز اقتصادهای نوظهور را تهدید می‌کند. کریستین لاگارد، رئیس «صندوق بین‌المللی پول» در سخنرانی‌ای که هفته گذشته در واشنگتن آمریکا داشت در این باره گفت: «تاکنون هیچ نشانه‌ای از سرایت مالی گسترده‌تر مشاهده نکرده‌ایم. با این حال می‌دانیم که شرایط می‌تواند به سرعت تغییر کند. اگر تنش‌های تجاری اخیر وخیم‌تر شوند، شوکی بزرگ به طیف گسترده‌ای از اقتصادهای نوظهور و درحال توسعه وارد خواهد شد.» مونیکا دِبوله، محقق ارشد «موسسه اقتصاد بین‌الملل پیترسون» نیز در این باره می‌گوید: «کشورهایی نظیر آرژانتین و ترکیه بیش از سایرین در معرض خطر هستند. چرا که سطح بدهی شرکتی و عدم توازن حساب جاری در آنها بالا است، شرایطی که هیچ فضای سیاستی برای بهبود وضعیت این اقتصادها باقی نگذاشته است.» به گزارش «سی‌ان‌ان»، «صندوق بین‌المللی پول» در گزارش ماه جولای خود رشد امسال و سال آینده اقتصاد جهان را در سطح ۹/ ۳ درصد پیش‌بینی کرده بود. به گفته کریستین لاگارد اما براساس جدیدترین ارزیابی‌های اقتصاددانان این نهاد که هفته گذشته صورت گرفت، پیش‌بینی این رشد محدودتر شده است.

جنگ‌تجاری آمریکا-چین

با نهایی‌شدن نفتای جدید میان آمریکا، کانادا و مکزیک، دولت ترامپ توانست یکی از بزرگ‌ترین مشاجرات تجاری جهان را حل کند. با این حال تنش‌های تجاری آمریکا و چین همچنان ادامه دارد. بر این اساس کریستین لاگارد پیش از آغاز نشست روز دوشنبه هشدار داد این تنش‌های تجاری، اقتصاد جهان را با ریسک‌های رو به رشد مواجه خواهد ساخت. او در این خصوص می‌گوید: «ما باید با همکاری یکدیگر تنش‌های تجاری اخیر را حل کنیم.» بر این اساس تحت تاثیر این تنش‌ها بود که «سازمان تجارت جهانی» در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی رشد امسال و سال آینده تجارت جهان را کاهش داد.

فشار بدهی

فدرال رزرو (بانک مرکزی) آمریکا به منظور ممانعت از بیش از حد داغ شدن اقتصاد این کشور، سیاست‌ کاهش نرخ‌های بهره را در پیش گرفته است. این امر اما پرداخت بدهی‌های دلاری را در سایر نقاط هزینه‌برتر می‌کند. به گزارش «سی‌ان‌ان»، سطح بدهی‌های شرکتی جهان – چه در بخش‌خصوصی و چه دولتی – با افزایشی ۶۰ درصدی از زمان بحران مالی ۲۰۰۸، به بالاترین رکورد تاریخی، ۱۸۲ هزار میلیارد (تریلیون) دلار رسیده است، امری که به گفته لاگارد به منزله زنگ هشداری برای اقتصاد جهانی است.