البته به منظور اینکه او بتواند تمام تعرفه‌های خود را اجرایی کند نیاز به زمان بیشتری دارد. به گفته این افراد که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود، دونالد ترامپ به این نتیجه رسیده است هر چقدر که تعرفه‌ها بیشتر ادامه یابند، او قدرت بیشتری در مذاکرات تجاری با چین خواهد داشت. به گزارش «اکسیوس»، جنگ تجاری ترامپ با چین در ابتدای راهش قرار دارد. در این باره تیم ترامپ امید چندانی به دیدار برنامه‌ریزی‌شده ماه آینده او با رئیس‌جمهوری چین ندارند، دیداری که قرار است ماه آینده در حاشیه نشست «گروه ۲۰» در بوئنوس‌آیرس آرژانتین صورت گیرد. به گفته این منابع مطلع، تیم اقتصادی ترامپ برنامه‌ای برای این نشست ندارد، چرا که به عقیده آنها هدف از این دیدار، نشست رو ‌در روی ترامپ با شی جین‌پینگ و اطلاع از دیدگاه‌های یکدیگر درخصوص تنش‌های تجاری است. در این باره یکی از این افراد می‌گوید: «ترامپ فکر می‌کند، این نشست یک دیدار شخصی با رئیس‌جمهوری چین است، و نه نشستی که در آن جزئیات به بحث گذاشته شود. دو طرف بسیار با هم فاصله دارند و در حال حاضر هیچ مبنای مشترکی برای حل‌وفصل اختلافات وجود ندارد.» یکی دیگر از این افراد که اخیراً درخصوص مسائل تجاری با ترامپ گفت‌وگو کرده است می‌گوید: «در حال حاضر ترامپ توجهی به جزئیات‌ یک توافق تجاری بالقوه با چین ندارد. در عوض او تلاش می‌کند اهرم‌های تجاری بیشتری در مذاکره تجاری با چین ایجاد کند.» به گفته این افراد، ترامپ معتقد است فشارهای بیشتر در نهایت چین را به پای میز مذاکره خواهد کشاند. او در این رابطه به آنها گفته است: «ما قدرتمندیم و آنها ضعیف هستند.»

رئیس‌جمهوری آمریکا در صحبت‌های خصوصی خود گفته تعرفه‌های او موجب کاهش چشمگیر شاخص‌های سهام چین شده است. در این رابطه کارشناسان معتقدند گرچه جنگ‌تجاری به بازارهای چین صدمه زده، اما بازار سهام چین هیچ‌گاه معیاری از قدرت اقتصادی این کشور نبوده است. به گزارش «بیزینس اینسایدر»، علاوه بر کاهش اخیر شاخص‌های سهام چین، اقتصاد این کشور نیز در یک سال منتهی به سپتامبر رشد ۵/ ۶ درصدی را تجربه کرد، رشدی که پایین‌ترین میزان طی سه سال اخیر است. جرارد برگ، اقتصاددان ارشد حوزه بین‌الملل بانک ملی استرالیا در این رابطه می‌گوید: «اصلی‌ترین عامل کاهش رشد اقتصادی چین، بخش صنعتی این کشور بود که پایین‌ترین رشد را از فوریه ۲۰۱۲ تجربه کرد. تلاش برای کاهش بدهی و کنترل آلودگی‌های محیط‌زیستی و همچنین تنش‌تجاری با آمریکا از دیگر عوامل منفی اثرگذار بر این روند نزولی بوده‌اند.»

او در ادامه صحبت‌های خود افزود: «گرچه در یک سال اخیر اثرات ناشی از جنگ‌تجاری به تعدیل فعالیت‌های اقتصادی چین دامن زده، اما مازاد تجاری این کشور با آمریکا به‌جای کاهش، رکوردی جدید به ثبت رسانده است. تعرفه‌های ترامپ موجب شد صادرات چین طی یک سال اخیر بیش از ۱۴ درصد افزایش یابد، در حالی که طی این دوره واردات این کشور از آمریکا کاهش ۲/ ۱ درصدی را تجربه کرد. بنابراین در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر، مازاد تجاری چین در برابر آمریکا به رکورد ۳۰۷ میلیارد دلار رسید.»

تاکنون چه گذشت؟

ترامپ از زمان تبلیغات انتخاباتی بارها کسری تجاری آمریکا با چین را مورد انتقاد قرار داده بود و در اولین گام وضع تعرفه برواردات پنل‌های خورشیدی و ماشین‌های لباسشویی را از چین (به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده این اقلام به آمریکا) هدف قرار داد. افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم در اوایل فروردین‌ماه و هدف قرار دادن ۵۰ میلیارد دلار از واردات چینی در اواسط تیرماه به ترتیب دومین و سومین حملات ترامپ در جنگ تجاری با چین بود. سناریوی چهارمین حمله تجاری نیز وضع تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی بود. در آخرین اقدام، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده که بقیه واردات کالایی از چین را که معادل ۲۶۷ میلیارد دلار است، هدف افزایش تعرفه قرار می‌دهد؛ با این اقدام عملا کل کالاهای چینی صادرشده به آمریکا مشمول افزایش تعرفه می‌شود.