به گفته رضا رحمانی، در شرایط جدید هیچ محدودیتی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان وجود ندارد و در پشتیبانی از کسب و کارهای نوپا (استارت‌آپ‌ها) که در تولید و توزیع فعالند، باید کوشاتر باشیم. رحمانی در ششمین جشنواره و نمایشگاه نوآوری و فناوری رَبع رشیدی افزود: برنامه ششم توسعه کشور به خوبی بیان و تاکید کرده است که سهم دانش در مجموع اقتصاد کشور باید افزایش یابد و امروز همه می‌دانیم اگر این کار را پیش از این با جدیت انجام داده بودیم، در تحریم فعلی کمتر آسیب می‌دیدیم. وی ادامه داد: اصلی‌ترین ابزار پیشرفت بر اساس دانش، جوانان نخبه‌اند و حضور آنها در عرصه‌های مختلف علمی ثابت‌کننده وجود آنان در کشور است. به گفته وی، انقلاب چهارم صنعتی و الزامات آن مانند اینترنت اشیا زندگی را دگرگون می‌کند و اگر به سرعت تلاش نکنیم در همه زمینه‌ها مشکل خواهیم داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: هر صنعتی برای اوج گرفتن و رشد به دو بال نیاز دارد: نوآوری و دانش. بنابراین یکی از کارهای اساسی ما در این دوره حمایت اساسی از شرکت‌های دانش‌بنیان است. وی گفت: اقتصاد جهانی از «اقتصاد مبتنی بر منابع معدنی» به سوی «اقتصاد دانش‌محور» می‌رود و ما باید برای نزدیک شدن به اقتصاد جهانی تلاش کنیم. به گزارش «ایرنا» رحمانی همفکری با بخش خصوصی را یکی از اقدامات مهم دانست و گفت: باید با فعالان حوزه صنعت و دانش‌بنیان مشورت کرده و با کار جهادی و استفاده از همه امکانات شرایط جدید را به فرصت تبدیل کنیم‌. وی افزود: برای رفع مشکلات صنعتگران در استان‌های مختلف کارگروه‌هایی را تشکیل داده‌ایم که با مشورت ابتدا مشکلات را شناسایی کنند سپس برای حل آنها گام بردارند.

به گزارش شاتا،‌وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر بهره‌مندی از ایده‌های جدید اظهار کرد: باید از جوانان کمک بگیریم تا ایده‌های خود را جهت کارهای دانش‌بنیان به کار گیرند. رحمانی با اشاره به اینکه اقتصاد از منابع پایه به سمت اقتصادهای دانش‌بنیان می‌رود، گفت: سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های دانش‌بنیان را در دستور کار قرار دادیم که از ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولتی در جهت صحیح استفاده کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: همفکری با بخش خصوصی چه در دوران تحریم و غیر آن، یک اولویت و ضرورت اساسی در کار ما باید باشد، منابع و بودجه ما کم نیست ولی باید آنها را در اولویت‌های خودش خرج کنیم. ششمین جشنواره و نمایشگاه نوآوری و فناوری رَبع رشیدی (rinotex ۲۰۱۸) با رویکرد تجاری‌سازی و آماده کردن تعامل عرضه‌کنندگان و متقاضیان فناوری از دهم تا چهاردهم آبان در نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار می‌شود.

ارائه ایده‌هایی در چهار بخش فناوری، توسعه و تجاری‌سازی فناوری، فروش محصولات دانش‌بنیان و شناسایی نیازمندی‌های فناورانه از اهداف برگزاری این جشنواره است. منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی تبریز یکی از پنج منطقه ویژه علم و فناوری است که در سال ۱۳۹۳ با مجوز شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس شد. مناطق ویژه علوم و فناوری منظومه‌ای از امکانات علمی، صنعتی، تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی، زیرساخت‌ها و محیط‌های ارتباطی، نهادها و موسسات، افراد و اطلاعات را در برمی‌گیرد که با جذب فرصت‌ها و سرمایه‌های علمی، اقتصادی، انسانی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و اشتراک منافع همه طرف‌های ذی‌نفع و هم‌افزایی سازمان‌ها، مراکز و موسسه‌های حاضر در منطقه سبب ارتقای فناوری و توسعه تولید و ثروت ملی می‌شود.