هشدار نسبت به بازگشت آنفلوآنزای پرندگان

همچنین مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی تصریح کرد: متاسفانه به دلایل مختلف از جمله ممانعت صاحبان مرغداری‌ها، واکسیناسیون مزارع هنوز به‌طور کامل صورت نگرفته است.   به گزارش روابط‌عمومی اتاق تهران، در جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران، رئیس این کمیسیون با اشاره به اخبار منتشر شده در ارتباط با افزایش قابل‌توجه صادرات دانه سویا از آمریکا به ایران، علت این جهش صادراتی را کشمکش‌های میان چین و آمریکا و متوقف شدن واردات دانه سویای آمریکا از سوی چین عنوان کرد و گفت: کاهش خرید دانه سویای آمریکا از سوی چین قیمت این محصول را در مقایسه با سویای برزیل کاهش داد و باعث رشد بالای صادرات آن به ایران شد که نشان‌دهنده عدم مدیریت خرید از سوی ایران در شرایط اعمال تحریم‌های گسترده علیه اقتصاد کشورمان است.

وی همچنین به موضوع افزایش قیمت محصولات لبنی در هفته‌های اخیر اشاره کرد و گفت: متاسفانه تعامل لازم میان صنایع لبنی و دامداران در دوره‌های گذشته شکل نگرفته است به‌طوری که در سال گذشته صنایع لبنی قیمت مصوب ۱۴۴۰ تومانی سازمان حمایت را نمی‌پذیرفتند و شیر را با قیمت کمتری از دامداران خریداری می‌کردند، امسال اما دامداری‌ها قیمت شیر ۱۵۷۰ تومانی سازمان حمایت را نمی‌پذیرند و شیرخام امروز تا ۲۴۰۰ تومان نیز به کارخانه‌ها فروخته می‌شود. زرگران کاهش ورودی شیر کارخانه‌های لبنی و کمبود پریفورم در بازار را از دلایل افزایش قیمت یک بطری شیر تا ۴۵۰۰ تومان توصیف کرد. او تعلل در مدیریت زنجیره تولید محصولات لبنی در کشور را سبب افزایش بیشتر قیمت این محصولات در آینده دانست.

در همین رابطه، دبیر کانون سراسری انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار به گزارش‌های بین‌المللی مبنی بر بازیابی دوباره ویروس آنفلوآنزای پرندگان در جهان اشاره کرد و گفت: براساس این گزارش‌ها، از سال ۲۰۱۵ میلادی به بعد، ۶۸ کشور جهان درگیر این بیماری شده‌اند. سید فرزاد طلاکش با بیان اینکه نزدیک به ۷۱۲۲ کانون آلوده به ویروس آنفلوآنزای پرندگان در این ۶۸ کشور شناسایی و گزارش شده است، افزود: از جمله کشورهای درگیر با این ویروس، روسیه است که به دلیل مسیر مهاجرت پرندگان از این کشور به ایران، کشور ما نیز همواره در معرض خطر ابتلا به این ویروس بوده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته، شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در پنج استان آذربایجان شرقی، قزوین، البرز، تهران و قم رخ داد، افزود: بر اثر ابتلای تعداد زیادی از مزارع و واحدهای پرورش مرغ در این پنج استان به این ویروس، در چرخه تولید این بخش وقفه ایجاد شد به‌طوری که درحال‌حاضر، در استان‌های تهران، البرز و قم بیش از ۴۰ درصد مرغداری‌ها فعال نیستند. به گفته دبیر کانون سراسری انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار، سال گذشته بر اثر ابتلا به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، ۵/ ۲۴ میلیون مرغ تخم‌گذار در کشور معدوم شد. طلاکش تولید دان در مرغداری‌ها را از عوامل افزایش ریسک ابتلا به بیماری برشمرد و گفت: دولت باید با جلوگیری از تولید دان در مرغداری‌ها، کارخانه‌های تولید خوراک طیور را فعال‌تر کرده و ریسک ابتلا به بیماری را کاهش دهد. وی همچنین عرضه تخم‌مرغ به شکل فله را نیز از عوامل انتشار آلودگی از مرغداری‌ها اعلام کرد. این آلودگی اگر منتشر شود، قادر است تولید تخم‌مرغ را حتی تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

همچنین مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور نیز در این نشست، با بیان اینکه سال گذشته شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به مزارع پرورش طیور کشور خسارت سنگینی وارد کرد، گفت: طی سال گذشته کارگروهی در سازمان دامپزشکی کشور برای مقابله با این ویروس تشکیل و برنامه‌های کنترلی این سازمان برای مواجهه و مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دستخوش تغییر و تحول شد به‌طوری‌که به ۱۶ استان کشور اختیار و توانایی تشخیص این ویروس داده شد در حالی که تا پیش از آن، تنها در تهران آزمایشگاه تشخیص این ویروس مجهز بود. علیرضا اکبرشاهی با بیان اینکه تشکیل کمیته ممیزی امنیت زیستی از دیگر اقدامات سال گذشته سازمان دامپزشکی بود، افزود: در هر استان به‌ویژه استان‌های درگیر با ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان این کمیته تشکیل و واحدهای مرغداری مکلف شدند برای شروع فعالیت، احراز امنیت زیستی واحد تولیدی خود را از این کمیته دریافت کنند.

وی با این توضیح که ۹ استان کشور بیشترین مزارع مرغ‌های گوشتی و تخم‌گذار را در خود جای داده است، افزود: از دیگر اقدامات سال گذشته، انتقال بخش عمده‌ای از مزارع به مناطق کم‌خطر از جمله کرمان، سمنان و گلستان بود. اکبرشاهی در بخش دیگر صحبت‌هایش عنوان کرد: سالانه در کشور ۹۵۰ هزار تن تخم‌مرغ تولید ‌می‌شود و میزان مصرف نیز  همین مقدار است.  وی با بیان اینکه بررسی‌ها و گزارش‌ها نشان ‌می‌دهد که از اسفند ماه سال گذشته روند رو به رشد این بیماری در مزارع کشور تا حدودی کاهش یافته است، افزود: طی تیرماه سال گذشته، در کل کشور ۲۷ کانون مبتلا به ویروس آنفلوآنزای‌مرغی وجود داشت که تیرماه امسال این میزان به ۱۲ کانون تقلیل یافت. همچنین در مهرماه سال گذشته ۳۶ کانون درگیر این بیماری بودند که در مهرماه امسال تنها ۷ کانون مبتلا به این ویروس گزارش شده است. مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی تصریح کرد که ویروس H۵N۵ درحال‌حاضر در اکثر نقاط کشور در گردش است و این ویروس، بومی شده است.

 اکبرشاهی سپس با اشاره به اینکه از اسفندماه سال گذشته، واکسیناسیون مزارع مرغ‌های گوشتی و تخم‌گذار در دستور کار سازمان دامپزشکی کشور قرار گرفت، افزود: متاسفانه به دلایل مختلف از جمله، ممانعت صاحبان مرغداری‌ها، واکسیناسیون مزارع هنوز به‌طور کامل صورت نگرفته است. وی با بیان اینکه تمامی خسارت‌های ناشی از شیوع بیماری آنفلوآنزا در سال گذشته، پرداخت شد، افزود: پیش‌بینی سازمان دامپزشکی کشور این است که در بدترین حالت ممکن ۳۰ درصد میزان تلفات و معدوم‌سازی سال گذشته، برای امسال رقم زده شود.