به‌طوری که رضا رحمانی در سفر به آذربایجان شرقی با تایید روند طولانی ثبت سفارش بنگاه‌های تولیدی در حوزه ثبت سفارش عنوان کرد: متقاضیان به دفاتر وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه می‌کنند و طبیعی است که این امر روند ثبت سفارش را طولانی کند،‌به همین دلیل و در راستای رفع این مشکل این موضوع را به استان‌ها تفویض کردیم ولی هنوز عملیاتی نشده است، بنابراین دستور دادم تا ظهر امروز (ظهر شنبه)دلیل اینکه تفویض اختیارات در استان‌هایی اجرایی نشده مشخص شود تا بتوانیم ثبت سفارش در استان‌ها را راه‌اندازی کنیم.  وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز گفت: اگر تحریم در بخش‌هایی محدودیت ایجادکرده اما در بخش‌هایی فرصت‌هایی نیز برای کشور فراهم‌کرده است. به‌طور مثال افزایش نرخ ارز، صادرات را به خصوص در تولید پوشاک و لوازم خانگی توجیه پذیرترکرده است. رحمانی با تاکید بر لزوم حفظ وضع موجود واحدهای تولیدی و به تبع آن حفظ اشتغال که ازتاکیدات مقام معظم رهبری است، افزود: دولت در سال جاری و در بودجه سال ۹۸ تامین کالاهای اساسی را با ارز ۴۲۰۰ و از منابع خودش تضمین کرده است و از این بابت نگرانی نداریم و این در حالی است که ذخایر کالاهای اساسی ما اکنون در بهترین شرایط حتی بیشتر از سال‌های قبل است.

وی افزود:دولت در تخصیص منابع ارزی هم ملزومات تولید را دراولویت قرار داده و بعد از کالاهای اساسی تامین مواد اولیه و تامین قطعات و ملزومات تولید در اولویت است و ما نیز باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. رحمانی افزود: اگر موانع و ناهماهنگی است باید رفع شود وبر همین مبنا و استفاده از ظرفیت استان‌ها به خصوص استان‌های مرزی و تفویض اختیار به استانداران در صدد تسهیل امور و حل مشکلات هستیم. وی تصریح کرد:‌حمایت از تولید داخلی و حل مشکلات تکلیف همه مسوولان است و کار جهادی می‌طلبد و حفظ وضع موجود تولید باید مد نظر باشد. وزیر صمت همچنین با اشاره به توسعه تولید برخی کالاها در کشور ادامه داد: پروژه‌ای را در عملیاتی کردن تولید داخلی، معادل ۱۰ میلیارد دلار کالاهای وارداتی در دست اجرا داریم.

رحمانی با تاکید بر اینکه اولویت برنامه وزارت صنعت، تامین مواد اولیه واحدها‌ست، افزود: در تولید داخلی اساسا مشکل جدی تامین مواد اولیه اصلی مانند مواد پتروشیمی، فولاد، مس، آلومینیوم و... که چند‌ هزار واحد از این مواد اولیه استفاده می‌کنند و ۲برابر مصرف کشور تولید داریم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه «اگر مشکلی هست در مدیریت و نحوه توزیع مشکل داریم که باید اصلاح شود» ابراز کرد: غیر از رفتار دولت، باید علما نیز برخی موضوعات را در جامعه در حوزه «انصاف» و... با کار فرهنگی مورد توجه قرار داده و تبیین کنند. وی ادامه داد: تامین مواد اولیه خارجی هم بعد از تامین کالاهای اساسی در اولویت قرار دارد و ارز اختصاص می‌یابد، در مناطق آزاد هم مواد اولیه بدون ثبت سفارش وارد می‌کنند و از ظرفیت استان‌های مرزی استفاده می‌کنیم؛ امروزه باید در شرایط جنگ اقتصادی هر کس هر اقدامی در امکان دارد، مانند دفاع مقدس انجام دهد. وی سه مرحله مقابله با تحریم را برشمرد و گفت: مرحله اول هجمه اقتصادی را در «خروج از برجام» و مرحله «۱۳ آبان»، را با هزینه اما با موفقیت پشت سر گذاشتیم که مرحله سوم از کار انداختن چرخ تولید است. در این موقعیت ویژه نباید منتظر بخشنامه بود و هر کس هرجایی هست مانند دفاع مقدس کار کند و اوضاع را مدیریت کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت مشکلات داخلی در مدیریت را بی‌ربط به تحریم دانست و گفت: سرعت عمل در کار و برخی موضوعات مدیریتی ربطی به تحریم ندارد و با تفویض اختیارات وزیر صنعت به استان‌ها سعی کردیم این شرایط ویژه را در استان‌ها مدیریت کنیم. به گفته رحمانی، امروز باید واحدها را یک به یک بررسی کنیم چرا که برخی از مشکلات را با روال عادی نمی‌توان حل کرد. برخی بدهی مالیاتی دارند که نمی‌توانند مواد اولیه وارد کنند. در شرایط اقتصادی فعلی نباید مانند عادی رفتار کنیم. اگر قانونی داریم که تسهیل‌گر نیست، در جلسه سران قوا مجوز می‌گیریم و حل می‌شود بنابراین در بالا شرایط فراهم است و باید این موضوع را به بدنه انتقال دهیم. وی به مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: این موضوع در شرایط جنگ اقتصادی باید به دغدغه بانک‌ها تبدیل شود. خود بانک‌ها در همه ایران باید منابع و مصارف خود را بالانس و نقدینگی لازم را تامین کنند. به همه استانداران گفته‌ام که به بانک‌ها این موضوع را تکلیف کنید، هر بانکی به تکالیف عمل نکرد استاندار می‌تواند برخورد کند چراکه در شرایط عادی، بدهی مالیاتی، چک برگشتی و... مانع استفاده از ظرفیت بانک‌هاست اما با دستور ویژه باید این موانع برداشته شود.

وزیر صنعت با تأکید بر اینکه «در حمایت تمام‌قد از واحدها، ملاحظه فروش و بازار داریم» خاطرنشان کرد: به واحدهایی که مشکل بازار ندارند، باید کمک کنیم در شرایط اقتصادی فعلی به حداکثر ظرفیت برسند، چراکه اگر شش‌ماهه پیشِ‌رو را با موفقیت طی کنیم، در این جنگ اقتصادی دشمن را با شکست جدی مواجه می‌کنیم. رحمانی افزود: معتقدم اگر مشکلات استان‌های پیشروی صنعتی را حل کنیم، بقیه استان‌ها حل می‌شود. در این شرایط هم به مدیران استان‌ها اعلام کردم که هر تصمیمی لازم باشد، برای جلوگیری از تعطیلی واحدها انجام دهند وگرنه مسوول مستقیم تعطیلی کارخانه‌ها مدیران کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها است. این مقام ارشد دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه «از امروز تا حداقل شش ماه باید شرایط را در شرایط جنگ اقتصادی لحاظ کنیم تا تولید را حفظ کنیم»، ادامه داد: تولید برای ما مهم است و این هدف را نباید گم کنیم و از برخی قوانین در صورت نیاز اجازه عدول می‌دهیم.