در این میان متولیان وزارت نیرو برای ‌تراز کردن تولید و مصرف برق در تابستان ۹۸، افزایش تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی، تجدیدپذیر، برقابی و همچنین مدیریت مصرف را در نظر گرفته‌اند؛ بر این اساس قرار است تا تابستان ۹۸، ۵ هزار و ۲۲۳ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی، ۵۹۸ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر و ۱۵۰ مگاوات به نیروگاه‌های برقابی اضافه شود و علاوه بر این، ۳ هزار مگاوات نیز از طریق مدیریت مصرف اعمال شود. حال این سوال مطرح است که در بخش مدیریت مصرف چه برنامه‌هایی در دستورکار تصمیم‌سازان نیروی کشور قرار دارد؟ در همین راستا روز گذشته مدیرعامل شرکت توانیر در «همایش تخصصی راهکارهای هوشمندسازی در مصرف انرژی» از روشن شدن سرنوشت افزایش تعرفه برق مشترکان پرمصرف خبر داد. به‌گفته محمدحسن متولی‌زاده پیشنهاد افزایش تعرفه برای پرمصرف‌ها تعیین تکلیف شده است و به احتمال زیاد تا پایان آذر نتیجه قطعی آن اعلام خواهد شد. وی در ادامه اظهار کرد: ۷۰ درصد مردم به دلیل آنکه میزان مصرف معمولی دارند مشمول این طرح نخواهند شد و هیچ افزایش قیمتی را تجربه نخواهند کرد. به‌گفته متولی‌زاده هدف از این افزایش تعرفه، ایجاد درآمد نیست، بلکه بیشتر برای آن است که به کاربران پرمصرف یادآوری شود تا نسبت به مدیریت مصرف اقدام کنند. وی خاطرنشان کرد: پرمصرف‌ها تعداد کمی هستند و به سادگی می‌توانند نسبت به کاهش مصرف خود اقدام کنند.

مدیرعامل توانیر همچنین از طراحی برنامه‌هایی برای کاهش ۳ هزارمگاواتی در مصرف برق پیک (اوج مصرف) سال آینده خبر داد و نخستین گام را اختصاص تعرفه بالاتر برای پرمصرف‌ها برشمرد و گفت: در برنامه‌های مدیریت مصرف برق، از شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت شده که با طراحی نرم‌افزارهای کاربردی تلفن همراه، به کاهش بار کمک کنند و از مشوق‌های مدیریت مصرف برخوردار شوند. وی طراحی این نرم‌افزارهای موبایلی را در راستای برقراری ارتباط دوسویه با مردم برشمرد و یادآورشد: پیشتر، این ارتباط دوسویه بین صنعت برق با صنایع و کشاورزی برقرار شده بود.

مدیرعامل شرکت توانیر در ادامه درباره تبادل برق با کشورهای همسایه گفت: اکنون ایران با همه کشورهای همسایه تبادل الکتریکی دارد؛ به برخی از کشورها برق صادر می‌کند، از برخی دیگر برق وارد می‌کند و برای برخی نیز ترانزیت می‌کند. وی درباره اتصال برق به کشورهای همسایه، گفت: به دلیل اختلاف افق و اختلاف دما بین کشورهای همسایه، ارتباطات الکتریکی می‌تواند نیاز کشورها را تامین و عرضه برق مازاد را تسهیل کند. متولی زاده اظهار کرد: در سال‌های اخیر ایران حجم زیادی از نیاز برقی عراق را تامین کرده و امیدواریم این مبادلات ادامه داشته باشد. مدیر عامل توانیر با تاکید بر اینکه در انتقال برق، نمی‌توان کشوری را به سرعت جایگزین کشوری دیگر کرد، گفت: بنابر این، جایگزینی کشوری دیگر به جای ایران در کوتاه مدت میسر نیست. وی صادرات برق به کشور عراق را حدود یک هزار و ۴۰۰ مگاوات عنوان کرد و گفت: بخشی از وجه پول برق صادر شده به عراق دریافت شده است و پیگیری برای دریافت مابقی مطالبات ادامه دارد. متولی‌زاده همچنین عنوان کرد: به‌رغم توانایی‌های خوب در تولید برق، در اقتصاد برق وضعیت کشورمان بسیار نامطلوب است و قیمت برق حتی با کشورهایی مانند افغانستان و ترکیه نیز اختلاف دارد. مدیرعامل توانیر افزود: هنوز نتوانسته‌ایم به دلیل این اختلاف قیمتی مدل اقتصادی درستی برای صنعت برق داشته باشیم. به گفته وی، اکنون صنعت برق با دو تصمیم مواجه است؛ یا باید نسبت‌به‌ مدیریت مصرف بار با کمک مردم اقدام کند یا نسبت به سرمایه‌گذاری‌های جدید تلاش کند که هزینه این سرمایه‌گذاری‌ها از جیب مردم تامین می‌شود. متولی زاده ادامه داد: بهترین کار این است که بدون کاهش سطح رفاه مردم و فقط با اعمال یکسری روش‌های ساده، نسبت به مدیریت مصرف اقدام کنیم.

افق سرمایه‌گذاری برق

به اعتقاد مدیرعامل شرکت توانیر درصورت رشد ۷ درصدی سالانه مصرف برق، برنامه‌ریزی شده تا طی ۱۰ سال آینده حجم تاسیسات برق کشور دو برابر شود که در این راستا باید بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید صورت بگیرد. وی با بیان اینکه برای تامین برق منطقه باید سرمایه‌گذاری زیادی صورت بگیرد، گفت: در سال گذشته مجموع انرژی برنامه‌ریزی شده از نیروگاه برق‌آبی بالغ بر ۱۱۵۰۰۰ مگاوات ساعت بوده است و در سال جاری برای تداوم انرژی با اقدامات مدیریت مصرف، میزان دریافت انرژی از واحدهای برق‌آبی ۵۰ درصد کاهش یافت و میزان خاموشی از نظر انرژی اعمال شده کمتر از ۳ درصد است. متولی‌زاده اصلاح الگوی مصرف و تعرفه برق را از راهکارهای عملیاتی برای کاهش مصرف برق دانست و افزود: با توزیع ۱۰۰ میلیون لامپ کم مصرف، یارانه‌ای حدود ۲۷ هزار مگاوات پیک مصرف کاهش یافت. به گفته وی، براساس گزارش مرکز پژوهش مجلس، ۸۵۰ هزار کولر گازی جدید وارد ایران شده که حدود ۷۰درصد آن از طریق قاچاق و غیراستاندارد بوده است. متولی‌زاده، کاهش تلفات برق، ارائه طرح تشویقی برای چاه‌های کشاورزی، صنعتی و طرح تغییر ساعات کاری ادارات را از جمله اقدامات انجام شده عنوان و اظهار کرد: با این روش، شاهد ۴۰ درصد کاهش تلفات برق در ایران بوده‌ایم، به‌گونه‌ای که می‌توان گفت تقریبا به استانداردهای جهانی نزدیک شده‌ایم. همچنین از ساخت ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید جلوگیری به عمل آمده است و با این کار حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به اقتصاد ایران کمک کردیم. وی تصریح کرد: توسعه کسب‌وکارهای نوین، برای مدیریت مصرف برق به‌ویژه در ساعات اوج بار تابستان، سرمایه‌گذاری در طرح فهام و کنتورهای هوشمند، استفاده از زیرساخت شبکه برق برای توسعه شبکه‌های ارتباطی و ارتقای سطح خدمات به مشترکان و کاهش هزینه‌ها با استفاده از فناوری‌های نوین از جمله راهکارهای توسعه صنعت برق است که باید مورد توجه قرار گیرد.