به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه اراده‌ای از طرف مدیران دولتی برای واگذاری طرح‌های نیمه تمام وجود ندارد بخش خصوصی نیز باور خود را در این زمینه از دست داده است. به گفته سلاح‌ورزی، تاکنون فهرست کامل، شفاف و قابل اتکایی برای بخش خصوصی از مشخصات طرح‌های نیمه‌تمام برای سرمایه‌گذاری این بخش منتشر نشده و فهرست‌ها کلی است، از سوی دیگر این نکته را نیز باید در نظر گرفت که واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام ساز و کارهایی دارد اما اطلاعات نامفهومی از این طرح‌ها ارائه می‌شود و آماری از تعداد واگذاری‌ها منتشر نشده است.

سلاح‌ورزی افزود: تاکنون ارزش طرح‌های نیمه‌تمام و مقدار پول مورد نیاز آنها مشخص نشده است و طرح‌های قابل واگذاری از طرح‌هایی که غیر قابل واگذاری است تفکیک نشده است. به گفته سلاح‌ورزی، اطلاعاتی که دستگاه‌های مختلف درباره طرح‌های نیمه‌تمام در سامانه بازار الکترونیک ثبت کرده‌اند برای رفع تکلیف بوده است و در این سامانه مشخصاتی که بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری تشویق کند وجود ندارد. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر استفاده از منابع خارجی برای بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست، افزود: نظام بانکی نیز رغبتی برای کمک به اتمام این طرح‌ها ندارد و ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی که قرار بود دولت در بودجه برای کمک به اتمام این طرح‌ها اختصاص دهد محقق نشده است.

وی با بیان اینکه ۷۰ هزار طرح نیمه تمام استانی و ۶ هزار طرح نیمه تمام ملی در کشور وجود دارد، گفت: آنچه قابلیت ارائه به بخش خصوصی دارد در استان‌ها ۱۲ هزار و ۵۰۰ و در عرصه ملی ۲ هزار طرح است. سلاح‌ورزی افزود: در سامانه بازار الکترونیک ۲۸ هزار طرح نیمه‌تمام ارائه شده که تفکیک نشده است و بخش خصوصی به دلیل نامشخص بودن جزئیات آنها رغبتی نشان نمی‌دهد. امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی نیز در این برنامه گفت: برای واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام ابتدا باید توان بخش خصوصی سنجیده شود.

وی افزود: در حالی که مجریان طرح‌های وزارت راه و شهرسازی توان بسیاری در پیمانکاری دارند اما باید با ضوابط به روز دنیا و حجم بازار آشنایی داشته باشند و در حوزه وزارت راه در پی سرمایه‌گذاری هستیم و باید بین بخش خصوصی و بخش دولتی میان‌بخشی برای واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام ایجاد شود. به گفته معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، این وزارتخانه حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان از سال ۹۳ با بخش خصوصی تفاهم‌نامه امضا کرده است. امینی با بیان اینکه در بدنه دولت مقاومتی برای واگذاری طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی وجود ندارد، گفت: مشخصات ۱۲۱ طرح وزارت راه و شهرسازی ۳ سال است برای جذب بخش خصوصی ارائه شده است.

وی افزود: در ۳ سال اخیر ۷ هزار میلیارد تومان از منابع مالی وزارت راه و شهرسازی به بخش خصوصی ارائه شده و آنها ۳ هزار کیلومتر آزادراه برای این وزارتخانه ساخته‌اند. محمود ملکوتی‌خواه مدیر پروژه مشارکت عمومی خصوصی سازمان برنامه و بودجه نیز در این برنامه گفت: در سامانه بازار الکترونیک ۲۸ هزار طرح نیمه‌تمام بارگذاری شده است. وی با بیان اینکه تبصره ۱۹ بودجه امسال با شنیدن نظرات بخش خصوصی نوشته شد، افزود: اکنون دولت کارفرمایی است که بخش خصوصی، پیمانکار آن است در حالی که بخش خصوصی باید با راهکارهای جدید مالی طرح‌ها را اجرا کند.

ملکوتی‌خواه گفت: در بدنه دولت چسبندگی به برخی طرح‌های نیمه‌تمام، واگذاری این طرح‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است. وی افزود: ۸۱ هزار طرح نیمه تمام استانی و حدود ۶ هزار طرح ملی در کشور وجود دارد که برای اتمام این طرح‌ها به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است. ملکوتی‌خواه گفت: برای بخش خصوصی، اقتصادی بودن طرح‌ها مهم است. وی افزود: اطلاعات طرح‌هایی که در سامانه بازار الکترونیک ثبت شده است کامل نیست اما بر تکمیل شدن این اطلاعات به وسیله دستگاه‌ها تاکید شده است.

ملکوتی‌خواه گفت: حدود ۲۸ هزار طرح از جمله طرح‌های ملی در سامانه بازار الکترونیک ثبت شده است.  وی افزود: باید جلوی رویش طرح‌های نیمه‌تمام را بگیریم. ملکوتی‌خواه گفت: رفع تضاد منافع دستگاه‌های اجرایی و موانع مراحل مختلف واگذاری‌های طرح‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی هدف لایحه دولت در این زمینه است.

محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: در این کمیسیون کمیته‌ای برای واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام تشکیل و تاکنون ۱۲ جلسه در این زمینه برگزار شده است.

وی افزود: طرح‌های پرجاذبه و تشویق‌کننده بخش خصوصی در سامانه بازار الکترونیک قرار نگرفته و اطلاعات این طرح‌ها برای بخش خصوصی کامل نیست.

به گفته رضایی‌کوچی، در تبصره ۱۹ بودجه به دولت با کمک بانک‌ها برای واگذاری طرح‌های نیمه‌کاره دولت کمک کرده‌ایم اما نگارش آیین‌نامه این قانون حدود ۸ ماه طول کشید و بخش خصوصی در این زمینه بلاتکلیف ماند.

وی افزود: مدیران دستگاه‌ها هیچ رغبتی برای واگذاری طرح‌ها ندارند و بخش خصوصی را رقیب و پیمانکار خود می‌بینند.

رضایی‌کوچی گفت: دولت باید بخش خصوصی را کمک خود بداند.

رضایی‌کوچی گفت: دولت باید مشوق‌هایی را برای طرح‌های نیمه تمام بگذارد تا بخش خصوصی برای ورود به آنها رغبت داشته باشد.