پرونده ابتدای پاییز 53 کالا

براساس داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توان گفت از مجموع ۵۳ کالای منتخب ارزیابی شده در مجموع ۲۵ کالای «صنعتی»، «معدنی و صنایع معدنی» و «شیمیایی و پتروشیمی» افت تولید و ۲۸ کالا نیز رشد تولید داشته‌اند. با توجه به آمار اعلام شده این نکته نمایان می‌شود که دو گروه کالاهای منتخب «معدنی و صنایع معدنی» و «شیمیایی و پتروشیمی» اولین ماه پاییز را با کمترین افت تولید سپری کرده‌اند.

داده‌های اعلام شده از بازگشت تولید «الیاف اکریلیک» در هفت ماه منتهی به مهر سال جاری حکایت دارد و با این شرایط این محصول توانست با تولید ۷/ ۱ هزار تن نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۰۰ درصدی را ثبت کند؛‌ تولید «الیاف اکریلیک» سال گذشته به‌طور کامل متوقف شده بود.  بررسی ۵۳ کالای منتخب در اولین ماه فصل پاییز در حالی است که در نیمه اول سال جاری مجموع کالاهایی که مورد ارزیابی قرار گرفته بودند برابر با ۵۷ کالا بوده و داده‌های اعلام شده بیانگر آن است که در این دوره زمانی چهار کالا شامل «انواع کاغذ»، «کارتن»، «سموم دفع آفات نباتی» و «روغن موتور و صنعتی تصفیه اول» از لیست ارزیابی‌ها حذف شده‌اند.  افت تولید کالاهای منتخب در دوره زمانی مورد بررسی در حالی است که آمار اعلام شده از روند صدور پروانه بهره‌برداری در همین دوره زمانی رشد ۴/ ۱ درصدی به لحاظ تعداد داشته، رشدی که برای تحقق آن سرمایه‌گذاری صنعتی نیز جهش نزدیک به ۱۳۴ درصدی را تجربه کرده است؛ رشدی که به واسطه آن بسیاری از فعالان صنعتی انتظار رشد تولیدات صنعتی را داشتند، اما این امر حداقل در اولین ماه فصل پاییز محقق نشد و با این شرایط اثرگذاری پروانه بهره‌برداری در بخش تولید مشخص نیست.

محصولات منتخب با رشد مثبت

براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت «الیاف اکریلیک»، «کمباین»، «اتوبوس، مینی‌بوس و ون»، «دوده» و «پتروشیمی» از جمله کالاهای منتخبی هستند که در مدت زمان مورد بررسی از میان ۲۷ کالای منتخب صنعتی بیشترین رشد تولید را تجربه کرده‌اند.  روند تولید الیاف اکریلیک با توجه به توقف تولید این محصول در مدت مشابه سال گذشته با تولید ۷/ ۱ هزار تن در دوره زمانی مورد بررسی رشدی ۱۰۰ درصدی داشته است. آمار اعلام شده درخصوص تولید کمباین نیز بیانگر آن است که در دوره زمانی مورد بررسی در مجموع ۵۵۹ دستگاه در کشور تولید شده است که در مقایسه با تولید ۴۵۸ دستگاه کمباین تولیدی در سال گذشته رشدی ۲۲ درصدی برای این کالا ثبت شده است. آمارهای اعلام شده حکایت از آن دارد که در مدت زمان مورد بررسی در مجموع تولید «اتوبوس، مینی‌بوس و ون» در کشور نیز برابر با دو هزار و ۵۱۰ دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی ۵/ ۲۱ درصد داشته است. اتوبوس، مینی‌بوس و ون تولید شده در سال قبل برابر با دو هزار و ۶۵ دستگاه بوده است.  مجموع دوده تولیدی نیز در دوره زمانی مورد بررسی برابر با ۳/ ۷۷ هزار تن ثبت شده که در مقایسه با ۶/ ۷۲ هزار تن دوده تولیدی در سال گذشته رشد ۵/ ۶ درصدی داشته است. «پتروشیمی» تولیدی در مدت زمان مورد بررسی نیز برابر با ۱/ ۳۲ میلیون تن بوده که با این میزان تولید برای این گروه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴/ ۳ درصدی ثبت شده است. مجموع پتروشیمی تولیدی در مدت زمان مورد بررسی در سال گذشته برابر با ۳۱ میلیون تن بوده است.

محصولات منتخب با رشد منفی

درخصوص کالاهایی که در مدت زمان مورد بررسی بیشترین افت تولید را تجربه کرده‌اند نیز می‌توان به «ماشین ‌لباسشویی»، «انواع تلویزیون»، «سواری» «وانت» و «نئوپان» اشاره کرد. با توجه به آمار اعلام شده می‌توان گفت لوازم خانگی در دوره مورد بررسی بیشترین افت تولید را تجربه کرده به‌طوری که ماشین لباسشویی با تولید ۵/ ۲۹۶ هزار دستگاه در مدت زمان مورد بررسی افتی بیش از ۳۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است، مجموع لباسشویی تولیدی در سال گذشته برابر با ۸/ ۴۷۹ هزار دستگاه ثبت شده است. تولید انواع تلویزیون نیز با توجه به آمار اعلام شده در اولین ماه فصل پاییز افتی ۵/ ۳۲ درصدی داشته است. مجموع تلویزیون تولیدی در دوره زمانی مورد بررسی به ۲/ ۳۹۴ هزار دستگاه رسیده است؛ این در حالی است که سال گذشته تولیدکنندگان تلویزیون در مجموع موفق به تولید ۷/ ۵۸۳ هزار دستگاه تلویزیون شده بودند. انواع سواری تولیدی در این دوره زمانی نیز برابر با ۶/ ۶۱۰ هزار دستگاه بوده که در مقایسه با ۹/ ۷۷۱ هزار دستگاه تولید انواع سواری تولیدی در سال گذشته آمار از افت نزدیک به ۲۱ درصدی تولید انواع سواری در کشور حکایت دارد.  وانت چهارمین کالایی است که در این دوره زمانی افت تولید را ثبت کرده است. براساس آمار اعلام شده در اولین ماه پاییز در مجموع ۱/ ۳۲ هزار دستگاه وانت درکشور تولید شده که در مقایسه با ۳/ ۴۰ هزار دستگاه وانت تولیدی افتی بیش از ۲۰ درصد داشته است. نئوپان نیز پنجمین کالایی است که در این دوره زمانی افت تولید داشته است. براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت مجموع نئوپان تولیدی در کشور برابر با ۷/ ۳۲۱ هزار مترمکعب بوده که در مقایسه با سال گذشته افتی نزدیک به ۲۰ درصدی را ثبت کرده است.

محصولات منتخب معدنی و شیمیایی

از سوی دیگر، براساس آمار اعلام ‌شده از میان ۱۳ محصول منتخب معدنی و صنایع معدنی در مدت زمان مورد بررسی نیز ۱۰ محصول رشد تولید را تجربه کردند و بقیه محصولات معدنی و صنایع معدنی در این دوره با افت تولید مواجه بوده‌اند. براساس آمار مذکور، در مدت زمان مورد بررسی «کاتد مس»، «ظروف شیشه‌ای»، «کنسانتره زغال‌سنگ»، «فولاد خام» و «سنگ آهن» بیشترین رشد تولید را داشته‌اند. در این‌‌خصوص می‌توان به تولید ۶/ ۱۳۷ هزار تنی «کاتد مس» اشاره کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۷۶ درصدی را تجربه کرده است. «ظروف شیشه‌ای» تولید شده در این مدت نیز برابر با ۷/ ۲۶۵ هزار تن بوده که رشد بیش از ۱۴ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشته است. در این دوره کنسانتره زغال‌سنگ تولیدی در کشور نیز برابر با ۳/ ۸۷۳ هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد نزدیک به ۱۱ درصد داشته است. آمار اعلام شده درخصوص فولاد خام نیز از رشد نزدیک به ۱۰ درصدی این محصول در اولین ماه پاییز حکایت دارد.  در این دوره همچنین در مجموع بیش از ۲۱میلیون و ۱۱۶ هزار تن «سنگ‌آهن» در کشور تولید شده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل نزدیک به ۹ درصد رشد داشته است. در مقابل محصولات معدنی که در این مدت رشد تولید را تجربه کرده‌اند، «چینی بهداشتی»، «سیمان» و «آلومینا» افت تولید را تجربه کرده‌اند. در بخش کالاهای منتخب پلیمری و شیمیایی نیز از میان ۱۳ کالا، در مجموع ۸ کالا رشد تولید را تجربه کرده‌اند که در این میان ۴ محصول پلیمری و یک محصول شیمیایی افت تولید داشته‌اند. براساس آمار اعلام شده در میان محصولات پلیمری جایگاه اول به «اپوکسی رزین» (ER) تعلق دارد. «اپوکسی رزین» (ER)در مدت زمان مورد بررسی نسبت به دوره زمانی مشابه رشدی ۳۰۰ درصدی داشته است. در مکان دوم نیز «اکریلونیتریل بوتادین استایرن» (ABS) با رشد بیش از ۷۲ درصدی قرار دارد. «پلی‌کربنات» (PC)نیز با رشد بیش از ۷۱ درصدی در جایگاه بعدی قرار گرفته است. «پلی‌استایرن» (PS) نیز با رشد ۵۴ درصد قرار دارد.  از سوی دیگر، آمار اعلام شده بیانگر آن است که در این دوره زمانی تولید مجموع محصولات شیمیایی بیش از ۷ میلیون تن بوده که به واسطه آن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل این محصولات افت ۴/ ۲درصدی را تجربه کرده است. «اوره» در مدت زمان مذکور توانست رشد حدود ۱۸درصدی را کسب کند.