به گفته وزیر نیرو این مهم شامل کاهش قابل ملاحظه تلفات در شبکه برق عراق، توسعه و بازسازی نیروگاه‌های عراق، سیستم‌های مدیریتی، آموزش نیروی انسانی و... خواهد بود و تا زمان رفع نیاز مردم عراق به انرژی، صادرات برق ما به این کشور ادامه خواهد یافت. اردکانیان درخصوص نقش شرکت‌های خصوصی برای اجرایی شدن همکاری‌های جدید میان دو کشور، گفت: در حال حاضر بیش از ۶۵ درصد انرژی مورد نیاز ایران توسط بخش‌خصوصی تولید می‌شود و طبیعتا بخش‌خصوصی ما نقش بسیار مهمی در عملیاتی شدن توافق امروز خواهد داشت. وزیر نیرو تاکید کرد: توان بخش‌خصوصی در زمینه ساخت نیروگاه‌، بازسازی سیستم‌های برق کشور عراق، کاهش تلفات در شبکه توزیع و سایر شیوه‌های مدیریت نوین به کار گرفته خواهد شد. وی با اشاره به اینکه ایران در بخش آب و برق بنای همکاری جدی با شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی عراق دارد، ادامه داد: طبیعتا در چارچوب همکاری‌های جدید دو کشور صدها شرکت خصوصی ایران نیز در زمینه ساخت تجهیزات و همچنین تاسیسات نیروگاه‌ها و تجهیزات مربوط به توزیع آب آشامیدنی، جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب و احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر خورشیدی با همتایان عراقی خود همکاری داشته و در بازار آب و برق این کشور حضور فعالی خواهند داشت. وزیر نیرو عراق نیز با اشاره به اهمیت امضای این یادداشت تفاهم گفت: از بخش‌های مهم این یادداشت تفاهم همکاری در زمینه فناوری‌های نوین در حوزه نیرو بین دو کشور و استفاده از تجربیات و دانش فنی ایرانی در این بخش است. لوی الخطیب اضافه کرد: عراق سالانه به‌طور میانگین با رشد هفت درصدی احتیاجات خود از برق مواجه است و به همین دلیل این کشور نیازمند منابع تامین‌کننده انرژی است و یکی از نزدیک‌ترین و مطمئن‌ترین منابع تامین آن نیز ایران است. وی با اشاره به اینکه عراق درصدد تنوع منابع تامین‌کننده انرژی خود از کشورهای مختلف است گفت: به زودی برای پیگیری اجرای این یادداشت تفاهم و اطلاع از توانمندی‌های ایران در زمینه نیرو به ایران سفر خواهم کرد.

اردکانیان همچنین در جریان سفر به عراق، با مقامات بلندپایه این کشور از جمله رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر، مشاور نخست‌وزیر در امور انرژی و وزیر مسکن، عمران و شهرسازی دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهوری عراق در دیدار وزیر نیرو ایران و هیات همراه با وی، بر اهمیت گسترش روابط در حوزه انرژی با ایران تاکید کرد. برهم صالح گفت: توسعه روابط در همه زمینه‌ها به ویژه در بخش انرژی و آب به نحوی که باعث ارتقای همکاری‌ها بین دو کشور شود، حائز اهمیت است. صالح در بخش دیگری از این جلسه تاکید کرد: همه کشورهای منطقه درخصوص تثبیت اصول صلح و ثبات مسوولیت بزرگی بر عهده دارند.

به گفته وی، کشورهای همسایه مسوولیت بزرگی دارند که با تقویت پایه‌های صلح و ثبات از طریق گفت‌وگوهای جدی و همکاری‌های مشترک، باعث اعتمادسازی بیشتر در راستای منافع ملت‌های منطقه شوند. اردکانیان نیز در این دیدار، بر تمایل ایران به گسترش همکاری‌ها با عراق در همه زمینه‌ها از جمله بخش برق، انرژی و آب و بهره‌برداری از آنها در حوزه‌های تولید، تجهیز و آموزش نیروهای متخصص و تبادل تجارب تاکید کرد. همچنین در نشست مشترک وزرای نیرو و مسکن ایران و عراق، طرف عراقی آمادگی کشورش را برای حضور و فعالیت شرکت‌های ایرانی در حوزه عمران و به‌ویژه اجرای طرح‌های آب و فاضلاب و شیرین‌سازی آب اعلام کرد. اردکانیان پس از دیدار با بنگین ریکانی، وزیر آبادانی، مسکن و شهرسازی عراق گفت: در این نشست درخصوص گسترش روابط و مشارکت بخش‌خصوصی ایران در طرح‌های مسکن به‌ویژه اجرای طرح‌های آب و فاضلاب با وزیر عراقی گفت‌وگو و تبادل نظر داشتیم. وزیر آبادانی، مسکن و شهرسازی عراق نیز گفت: عراق تمایل دارد از فناوری و توانمندی شرکت‌های ایرانی در اجرای طرح‌های آب و فاضلاب استفاده کند. ریکانی افزود: ما بر سر ادامه و گسترش همکاری مشترک اتفاق نظر داریم و در این جلسه همچنین درخصوص اجرا و توسعه و استفاده از منابع آب مشترک میان دو کشور بحث گفت‌وگو کردیم. وزیر مسکن و شهرسازی عراق گفت: در این زمینه نیاز به هماهنگی و رایزنی‌های بیشتری وجود دارد.