کندی نبض تولید در میانه پاییز

به گفته برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی، این بخش در‌حال‌حاضر تنها امکان تولید تا پایان سال‌جاری را دارد و در صورتی که راهکاری برای تامین مواد اولیه این گروه در نظر گرفته نشود در سال آینده شاهد توقف تولید در برخی از خطوط تولید لوازم‌خانگی خواهیم بود. آمار اعلام شده همچنین نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی از میان ۳۹ محصول منتخب صنعتی و معدنی ارزیابی شده، ۲۲ محصول افت تولید داشته‌اند که از این تعداد سهم صنعتی‌ها ۱۶ محصول و سهم معدنی‌ها ۶ محصول بوده است. با توجه به آمار اعلام شده می‌توان گفت افت تولید به بخش معدن نیز سرایت کرده است. این بخش در ماه‌های قبل توانسته بود از رکود تولید خارج شود، اما آمارهای جدید این نکته را نمایان می‌کند که این بخش نیز در برخی محصولات وارد رکود تولید شده است.

براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت «الیاف اکریلیک»، «اتوبوس، مینی‌بوس و ون»، «فیبر»، «کمباین»، و «دوده» از جمله کالاهای منتخبی هستند که در مدت زمان مورد بررسی از میان ۲۶ کالای منتخب صنعتی بیشترین رشد تولید را تجربه کرده‌اند. داده‌های اعلام شده از بازگشت تولید «الیاف اکریلیک» در هشت ماه منتهی به آبان حکایت دارد و با این شرایط این محصول توانسته با تولید ۶/ ۱ هزار تن نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۰۰ درصدی را ثبت کند؛‌ تولید «الیاف اکریلیک» سال گذشته به‌‌طور کامل متوقف شده بود. اما با توجه به آمار اعلام شده درخصوص بیشترین افت تولید در میان محصولات صنعتی نیز می‌توان به «ماشین ‌لباسشویی»، «انواع تلویزیون»، «انواع سواری»، «وانت» و «نئوپان» اشاره کرد. تداوم افت تولید کالاهای منتخب در دوره زمانی مورد بررسی در حالی است که آمار اعلام شده از روند صدور پروانه بهره‌برداری در همین دوره زمانی رشد بیش از ۲ درصدی به لحاظ تعداد داشته، رشدی که برای تحقق آن سرمایه‌گذاری صنعتی نیز جهش نزدیک به ۹۸ درصدی را تجربه کرده است؛ روندی که به واسطه آن بسیاری از فعالان صنعتی انتظار رشد تولیدات صنعتی را داشتند، اما این امر در دومین ماه فصل پاییز نیز محقق نشد و با این شرایط اثرگذاری پروانه بهره‌برداری در بخش تولید مشخص نیست، رشد صدور پروانه بهره برداری ماه‌ها است که تداوم دارد، اما این رشد هنوز تاثیری در روند تولید نداشته است.

محصولات منتخب با رشد مثبت

پس از الیاف اکریلیک که در دوره مورد بررسی بیشترین رشد تولید را ثبت کرده است؛ «اتوبوس، مینی‌بوس و ون»، «فیبر»، «کمباین» و «دوده» از جمله کالاهای منتخبی هستند که توانستند جایگاه‌های بعدی رشد تولید را به‌خود اختصاص دهند. آمار اعلام شده درخصوص تولید «اتوبوس، مینی‌بوس و ون» نیز بیانگر آن است که در دوره زمانی مورد بررسی در مجموع دو هزار و ۷۶۷ دستگاه در کشور تولید شده است که در مقایسه با تولید دو هزار و ۴۱۸ دستگاه «اتوبوس، مینی‌بوس و ون» تولیدی در سال گذشته رشدی بیش از ۱۴ درصدی داشته است. آمارهای اعلام شده حکایت از آن دارد که در مدت زمان مورد بررسی در مجموع تولید «فیبر» در کشور نیز برابر با ۷/ ۷۱۶ هزار مترمکعب بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۹ درصد داشته است؛ فیبر تولید شده در سال قبل برابر با ۳/ ۶۵۵ هزار مترمکعب بوده است.  «کمباین» تولیدی در مدت زمان مورد بررسی نیز برابر با ۵۷۵ دستگاه بوده که با این میزان تولید برای این گروه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نزدیک به ۹ درصدی داشته است. مجموع کمباین تولیدی در مدت زمان مورد بررسی در سال گذشته برابر با ۵۲۸ دستگاه بوده است. از سوی دیگر براساس آمار اعلام شده مجموع «دوده» تولیدی نیز در دوره زمانی مورد بررسی برابر با ۴/ ۸۸ هزار تن ثبت شده که در مقایسه با ۷/ ۸۳ هزار تن دوده تولیدی در سال گذشته، رشد نزدیک به ۶ درصدی داشته است.

محصولات منتخب با رشد منفی

درخصوص کالاهایی که در مدت زمان مورد بررسی بیشترین افت تولید را تجربه کرده‌اند نیز می‌توان به «ماشین ‌لباسشویی»، «انواع تلویزیون»، «سواری» «وانت» و «نئوپان» اشاره کرد. با توجه به آمار اعلام شده می‌توان گفت لوازم‌خانگی در دوره مورد بررسی بیشترین افت تولید را تجربه کرده به‌طوری که ماشین لباسشویی با تولید ۸/ ۳۳۲ هزار دستگاه در مدت زمان مورد بررسی افتی ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. مجموع لباسشویی تولیدی در سال گذشته برابر با ۴/ ۵۵۴ هزار دستگاه ثبت شده است. تولید انواع تلویزیون نیز با توجه به آمار اعلام شده افتی ۳۴ درصدی داشته است. مجموع تلویزیون تولیدی در دوره زمانی مورد بررسی به ۴۶۵ هزار دستگاه رسیده است؛ این در حالی است که سال گذشته تولیدکنندگان تلویزیون در مجموع موفق به تولید ۹/ ۷۰۴ هزار دستگاه تلویزیون شده بودند.

انواع سواری تولیدی در این دوره زمانی نیز برابر با ۹/ ۶۶۱ هزار دستگاه بوده که در مقایسه با ۱/ ۸۹۷ هزار دستگاه تولید انواع سواری تولیدی در سال گذشته از افت بیش از ۲۶ درصدی در کشور حکایت دارد. وانت چهارمین کالایی است که در این دوره زمانی افت تولید را ثبت کرده است. براساس آمار اعلام شده درهشت ماه منتهی به آبان امسال در مجموع ۷/ ۳۵ هزار دستگاه وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با ۹/ ۴۷ هزار دستگاه وانت تولیدی افتی بیش از ۲۵ درصد داشته است. نئوپان نیز پنجمین کالایی است که در این دوره زمانی افت تولید داشته است. مجموع نئوپان تولیدی در کشور برابر با ۵/ ۳۷۵ هزار مترمکعب بوده که در مقایسه با سال گذشته افتی بیش از ۱۹ درصدی داشته است.

محصولات منتخب معدنی

از سوی دیگر از میان ۱۳ محصول منتخب معدنی و صنایع معدنی در مدت زمان مورد بررسی نیز ۷ محصول رشد تولید را تجربه کردند و سایر محصولات معدنی و صنایع معدنی در این دوره با افت تولید مواجه بوده‌اند.  «کاتد مس»، «ظروف شیشه‌ای»، «فولاد خام» و «سنگ آهن» نیز بیشترین رشد تولید را داشته‌اند. در این‌‌خصوص می‌توان به تولید ۲/ ۱۵۹ هزار تنی «کاتد مس» اشاره کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد نزدیک به ۷۹ درصدی را تجربه کرده است. «ظروف شیشه‌ای» تولید شده در این مدت نیز برابر با ۹/ ۳۰۰ هزار تن بوده که رشد نزدیک به ۱۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشته است. آمار اعلام شده درخصوص «فولاد خام» نیز از رشد بیش از ۱۰ درصدی این محصول در ثلث دوم سال حکایت دارد. در این دوره همچنین در مجموع بیش از ۲۴ میلیون و ۲۱۴ هزار تن «سنگ‌آهن» در کشور تولید شده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل بیش از ۹ درصد رشد داشته است. در مقابل محصولات معدنی که در این مدت رشد تولید را تجربه کرده‌اند، «کنسانتره زغال‌سنگ»، «چینی بهداشتی»، «سیمان»، «ظروف چینی» و «آلومینا» افت تولید را تجربه کرده‌اند.  «کنسانتره زغال‌سنگ» در دوره زمانی مورد بررسی افت تولید ۳۷ درصدی، «چینی بهداشتی» افت ۲۴ درصدی، «سیمان» افت نزدیک به ۲ درصدی، «ظروف چینی» نیز افت بیش از یک درصدی و «آلومینا» افتی یک درصدی را ثبت کرده‌اند.