وی افزود: حدود ۱۰هزار معدن در کشور وجود دارد که از این میزان ۴ هزار معدن غیرفعال هستند. از ۶ هزار معدن نیز ۵۰۰ معدن بزرگ و مابقی کوچک و متوسط مقیاس هستند. وی تاکید کرد: باید روی فعال‌سازی و توسعه بیش از ۹هزار معدن کار کنیم که این امر نیازمند ایجاد سیستمی با ساختار مشخص است تا بتوان از نتایج آن استفاده کرد. سعدمحمدی گفت: نیازمند ایجاد تیم بازرگانی حرفه‌ای هستیم چرا که بسیاری از معادن کوچک در فروش، بازاریابی و عرضه با مشکل مواجه هستند. به گفته وی، ایجاد چنین تیم کارشناسی می‌تواند به آنها کمک و مسیر مشخصی را در کشور ایجاد کند. این در حالی است که خروجی آن می‌تواند برای وزارتخانه در سیاست‌گذاری‌های کشور مورد استفاده قرار گیرد. معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو بر ایجاد «کلینیک درمانی معدنی» تاکید کرد و گفت: از آنجا که بسیاری از معادن کوچک ما دچار چالش‌هایی هستند این تیم باید از لحاظ ساختار فنی بتواند کمک‌های علمی- فنی را به آنها ارائه دهد تا شرایط بهتری نسبت به گذشته داشته باشند. وی همچنین یادآور شد: ایجاد بانک اطلاعاتی به منظور یکسان‌سازی اطلاعات بین همه سازمان‌ها و تشکل‌های معدنی از نیازهای این حوزه است. سعدمحمدی خاطرنشان کرد: شناخت و افزایش ظرفیت‌ها از دیگر موارد مهم در حوزه معدن و صنایع معدنی است.

محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران نیز گفت: هدف ما این است که دولت شرایطی را فراهم کند تا معادنی که به هر دلیلی تعطیل هستند یا از ظرفیت کامل خود استفاده نمی‌کنند را در اختیار خانه معدن قرار دهد تا بتوان آنها را فعال کرد. وی افزود: خوشبختانه در این راستا طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس اجرا شد که به اعتقاد اینجانب تاکنون با موفقیت همراه بوده است. وجیه‌الله جعفری، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران هدف حضور افراد در جلسه را حمایت از معادن فعال و غیرفعال دانست و اظهار کرد: چهار رکن اصلی در این طرح شامل سرمایه‌گذار، صاحبان معادن؛ که معمولا سرمایه‌پذیرهستند، دولت؛‌ اعم از سازمان زمین‌شناسی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری معدنی و همچنین تشکل‌ها و خانه معدن هستند که در جهت بسترسازی تلاش می‌کنند.

مهرداد اکبریان نیز یادآور شد: شورای احیای معادن کوچک و متوسط وظیفه دارد بانک اطلاعاتی قدرتمندی ایجاد کند که مباحث معدنی را ارائه دهد. طرح احیای معادن کوچک و متوسط مقیاس باید دائمی باشد و بودجه مجزا برای آن درنظرگرفته شود. همچنین انجام کار کارشناسی نیز از دیگر نیازهای این حوزه به شمار می‌آید. فرید دهقانی گفت: در این حوزه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری معدنی می‌تواند به‌عنوان کاتالیزور وارد این زنجیره شود. وی ادامه داد: در حوزه معادن کوچک نیز می‌توان ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش داد و همچنین بررسی‌های فنی و اقتصادی معادن را با سرعت و دقت بالاتری به سرانجام رساند. وی یادآور شد: تفاهم‌نامه‌ای با شرکت مس درخصوص صدور بیمه نامه‌ها داریم و در حوزه‌های دیگر نیز آماده همکاری هستیم. در این نشست مسائلی همچون افزایش حقوق دولتی، مجوزهای زیست‌محیطی به ویژه در بخش طلا، فراهم نبودن امکانات زیرساختی، افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل، عدم استفاده از ظرفیت‌های موجود در تولید، توجه به معادن مناطق کم برخوردار و لزوم توجه به پژوهش و بهره‌وری به بحث گذاشته و راهکارهای آن بررسی شد.