به گزارش خبرگزاری مهر فرزانه شرفبافی، مدیرعامل هواپیمایی هما در حاشیه افتتاح آشیانه شماره ۲ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در فرودگاه امام خمینی(ره) اظهار کرد: این آشیانه در فرودگاه امام‌ (ره) برای تعمیر و نگهداری هواپیماهای برد متوسط است که به‌زودی از آن بهره‌برداری دائمی خواهیم کرد. وی با اشاره به افزایش تعداد هواپیماهای ATR در ایران‌ایر گفت: یکی از سه آشیانه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه مهرآباد را به تعمیر و نگهداری هواپیماهای ATR اختصاص می‌دهیم. همچنین یکی از آشیانه‌های ایرباس در فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی‌(ره) منتقل می‌شود. به گفته شرفبافی، این آشیانه سه ماه پیش تحویل قطعی شد و سیستم اطفای حریق آن نیز نصب شده است. امروز (دیروز) اولین هواپیمای مورد تعمیر که هواپیمای ایرباس «براوو ولف» هما است وارد آشیانه شماره ۲ شد تا تعمیر شود. قرار است در این آشیانه، تعمیرات سبک و نیمه‌سنگین انجام شود. مدیرعامل ایران‌ایر یادآور شد: با افتتاح این آشیانه در فرودگاه امام خمینی(ره)، یک تیک‌آف لندینگ (نشست و برخاست) اضافه هواپیمای خالی از مهرآباد به فرودگاه امام‌(ره) که هزینه‌های زیادی بر دوش هما می‌گذاشت، حذف می‌شود. تا پیش از افتتاح این آشیانه، سالانه ۵۰ نشست و برخاست میان این دو فرودگاه انجام می‌شد. شرفبافی همچنین درباره اقدامات هما در سفرهای تعطیلات نوروزی گفت: ۳۸۰ صندلی در نوروز ۹۸ به مجموع صندلی‌های هما افزوده خواهد شد؛ ضمن اینکه به دلیل تحریم‌ها که برخی فرودگاه‌های اروپایی، مانع انجام پروازهای برخی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی شده بودند، این پروازها در نوروز ۹۸ بر عهده شرکت هما گذاشته خواهد شد. وی درخصوص زیان انباشته هما افزود: زیان انباشته ایران‌ایر سالانه افزایش می‌یابد که به نرخ ارز محاسباتی پایان هر سال محاسبه می‌شود. در سال جاری میزان مطالبات هما توسط بازرس قانونی این شرکت هواپیمایی احصا شد که با نقد شدن آنها، می‌توانیم بخشی از زیان انباشته را پوشش دهیم. بخشی دیگر نیز با کمک مالی دولت تسویه می‌شود اما قرار نیست مبلغ زیان انباشته اعلام شود. مدیرعامل ایران‌ایر با تاکید بر اینکه ۲۹ فروند هواپیمای فعال در هما داریم، اظهار کرد: ایران‌ایر و همه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی مشکل تامین قطعات دارند. شرفبافی درباره فروش چارتری در هما گفت: ایران‌ایر پرواز چارتری ندارد و سیستم فروش هما، به‌روزترین و کارآمدترین سیستم فروش بلیت است که اخیرا نیز اپلیکیشن موبایلی را راه‌اندازی کرده‌ایم. وی در پاسخ به پرسشی درباره بدهی این شرکت به صندوق توسعه ملی گفت: بدهی ما با این صندوق هنوز تسویه نشده است.

همچنین محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز (دیروز) شاهد بهره‌برداری از اولین آشیانه هما در فرودگاه امام خمینی(ره) هستیم؛ به نحوی که هدف‌گذاری ما برای فرودگاه امام خمینی(ره)، دستیابی به ظرفیت ۲۰ میلیون مسافر در سال است و هما با وجود مشکلات مالی، این آشیانه را احداث و تجهیز کرده است. وی افزود: امروز شاهد تست سرد ترمینال «سلام» در فرودگاه امام(ره)، با ظرفیت ۵ میلیون مسافر در سال هستیم که در بهار ۹۸ آماده خواهد شد. این در حالی است که در حال حاضر، به‌طور شبانه‌روزی ساخت و ساز در این زمینه برقرار است و اولویت ما این است که هیچ کاری برای افتتاح باقی نماند؛ چراکه اگر می‌خواستیم در دهه فجر، ترمینال سلام را افتتاح کنیم، امکان آن وجود داشت اما همزمان با حضور مردم، شاهد عملیات عمرانی بودیم که نمی‌خواستیم این اتفاق رخ بدهد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بخشی از نیروهای انسانی در ترمینال سلام مستقر شدند و تجهیزات نیز در حال نصب است؛ البته برای عید ۹۸ این ترمینال آماده نیست و اواسط بهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. اسلامی عنوان کرد: ایران‌ایر زیان‌ده نیست؛ بلکه زیان انباشته دارد که متأثر از خدماتی است که بعد از سال‌ها، از سوی حسابرس شرکت، استخراج شده است. این شرکت همزمان، به دولت بدهی داشته و مطالباتی هم دارد که به دنبال تهاتر این دو با هم هستیم. به هر حال، هما جزو افتخارات کشور است؛ اما ایران‌ایر راهی جز اصلاحات ساختاری و حقوقی ندارد و در غیر این صورت نمی‌تواند با رقبای بین‌المللی رقابت کند؛ از این رو ناوگان این سازمان، نوسازی و تجهیز خواهد شد. وی درخصوص برنامه وزارت راه و شهرسازی در سفرهای نوروزی گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، آماده‌سازی و تعمیر جاده‌ها را در دست اقدام دارد. همچنین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نیز تا قبل از سال ۹۸، ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه را که شامل افزوده شدن باند دوم به برخی جاده‌های اصلی است، تکمیل خواهد کرد. وزیر راه و شهرسازی درباره ممنوعیت پرواز چارتری گفت: آنچه اعلام کردیم این بود که پرواز چارتری برای پروازهای برنامه‌ای، ممنوع است؛ پس ما نگفتیم پروازهای چارتری به‌طور کامل قطع شود؛ بلکه صحبت ما این بود که پروازهای چارتری باید با بسته سفر همراه باشد؛ به نحوی که ایرلاینی که چارتر می‌کند، خودش هم مسافر بیاورد؛ نه اینکه ایرلاین‌ها، پروازها را به آژانس‌ها بفروشند تا آنها اقدام به چارتر کردن پرواز‌ها کنند؛ پس این کار خلاف است.