توافقات و اختلافات چین و آمریکا

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از «رویترز»، روز چهارشنبه دو طرف توافقاتی بر سر موضوعات ساختاری داشتند و شش پیش‌نویس از طرح اصلاحات ساختاری چین ارائه کردند. در این رابطه اگر دو طرف نتوانند تا پیش از ضرب‌الاجل اول مارس به توافق برسند، جنگ‌تجاری دو طرف با افزایش تعرفه واردات محصولات چینی توسط دولت آمریکا از سر گرفته خواهد شد. تاکنون جنگ تعرفه‌ای میان دو غول اقتصادی بزرگ دنیا جریان تجارت جهانی را مختل و رشد اقتصادی جهان را کند کرده است.

به گفته دو فرد آگاه که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، با این حال در مذاکرات هفته گذشته، هیات تجاری دو طرف نتوانستند اختلافات خود بر سر تقاضای آمریکا برای ایجاد تغییرات ساختاری در مدل اقتصادی چین را حل کنند. این موضوعات شامل اجرای مکانیزمی است که پایبندی چین به مفاد توافق را تضمین خواهد کرد. یکی از این افراد مطلع که در حوزه صنعت فعالیت دارد می‌گوید: «جای تعجب نیست که این هفته بسیار پرچالش بود. زمانی که شما سعی می‌کنید به منظور ارائه جزئیات، کلیات توافق‌شده را کنار هم قرار دهید، چنین چالش‌هایی اجتناب‌ناپذیر است.» پس از پایان نشست ۹ ساعته بعدازظهر روز پنج‌شنبه و خروج از «اداره نماینده تجاری آمریکا»، مقامات چینی اما در پاسخ به پرسش خبرنگاران سکوت اختیار کردند. قرار بود روز جمعه، رئیس‌جمهوری آمریکا در اتاق بیضی‌شکل کاخ‌سفید با لیو هی، مذاکره‌کننده ارشد چین و معاون نخست‌وزیر چین دیدار کند (هنگام تنظیم این گزارش، خبری از این نشست منتشر نشده است). پیش از این نیز در سفری که اواخر ماه ژانویه لیو هی به واشنگتن داشت، دو طرف با هم دیدار کرده بودند. در این رابطه دونالد ترامپ که از زمان پیروزی در انتخابات ۲۰۱۶ سیاست «اول آمریکا» پیش گرفته است و سعی می‌کند در تجارت جهانی توازن ایجاد کند، می‌گوید در صورت نتیجه ندادن مذاکرات و به منظور دستیابی به توافق، ضر‌ب‌الاجل اول مارس می‌تواند تمدید شود.  منابع مطلع از این مذاکرات در گفت‌وگو با «رویترز»‌ گفته‌اند توافق غیررسمی اولیه موضوعاتی همچون انتقال اجباری تکنولوژی شرکت‌های آمریکایی به چین، دزدی سایبری، حقوق مالکیت معنوی، خدمات، ارز دو کشور، کشاورزی و موانع غیرتعرفه‌ای تجارت را پوشش می‌دهد. با این حال، اختلاف‌نظر دو طرف پیرامون تقاضای دولت ترامپ برای پایان یافتن اقدامات تجاری ناعادلانه دولت چین که بهانه اولیه تعرفه‌های رئیس‌جمهوری آمریکا بود، به قوت خود باقی مانده است.

در این رابطه، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، باید به منظور برآورده ساختن درخواست‌های ترامپ اصلاحات ساختاری چالش‌برانگیزی را در اقتصاد کشورش ایجاد کند. در مقابل اما طرف آمریکایی، به غیر از حذف تعرفه‌هایی که برای اجبار چین وضع کرده بود، هیچ نوع امتیاز دیگری را پیشنهاد نکرده است.  یکی از تقاضا‌های دولت ترامپ که اجرای آن برای چین آسان‌تر است، کاهش نابرابری تجاری میان دو کشور است. براساس آمارها، در ۱۱ ماه نخست ۲۰۱۸، کسری تجاری آمریکا برابر چین به رکورد ۳۸۲ میلیارد دلار رسید. به گفته مقامات دولتی چین تاکنون دو طرف توافقاتی برای کاهش این نابرابری تجاری داشته‌اند. در این رابطه، واشنگتن و پکن علاوه بر خریدهای اضافی چین از محصولات کشاورزی و انرژی، فهرستی مشتمل بر ۱۰ قلم کالا را برای افزایش خرید چین مدنظر قرار داده‌اند. روز پنج‌شنبه «بلومبرگ» در گزارشی مدعی شد انتظار می‌رود در جریان مذاکرات تجاری، دولت چین خرید ۳۰ میلیارد دلار از محصولات کشاورزی آمریکا را پیشنهاد کند. با این حال، سونی پردو، وزیر کشاورزی آمریکا، می‌‌گوید خرید چین از محصولات کشاورزی آمریکا چندان کارساز نیست: «این پیشنهادها بستگی به یک توافق بزرگ دارد. موضوع مهم اصلاحات ساختاری در زمینه‌هایی همچون مالکیت معنوی است.» به گفته او در صورت دستیابی به توافق، آمریکا به سرعت می‌تواند بازارهای کشاورزی از دست رفته خود در چین را پس بگیرد. به گزارش «رویترز»، ۱۲ میلیارد دلار از کمک‌های دولت فدرال به کشاورزانی که از جنگ‌تجاری متضرر شده‌اند نیز تحت نظارت سونی پردو است. پیش از این و در اوایل جنگ‌تجاری،‌ چین خرید سویای مورد نیاز خود از آمریکا را متوقف کرده بود، ‌محصولی که با ارزش ۱۲ میلیارد دلار، بزرگ‌ترین صادرات کشاورزی آمریکا در ۲۰۱۷ بود.

احتمال توافق تجاری آمریکا و اروپا

سیسیلیا مال‌استورم، کمیسیونر تجاری اتحادیه اروپا می‌گوید احتمال دارد توافق تجاری دو سویه اقیانوس اطلس تا پایان سال‌جاری نهایی شود. او در اظهارات خود گفته است انتظار دارد در ماه مارس دولت‌های اتحادیه اروپا برای آغاز مذاکرات تجاری با آمریکا به منظور کاهش تعرفه‌های کالاهای صنعتی چراغ سبز نشان دهند. به گفته مال‌استورم، پیش از تاریخ ۳۱ اکتبر زمانی که دوره کمیسیون اروپا پایان می‌یابد، می‌توان به یک توافق تجاری با دولت ترامپ دست یافت. روز جمعه و پیش از نشست با وزرای تجاری ۲۸ عضو اتحادیه اروپا که در بخارست برگزار می‌شد، او در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «من فکر می‌کنم این توافق می‌تواند در دوره این کمیسیون حاصل شود. ما هیچ چیز را به تاخیر نمی‌اندازیم.» به گزارش «بلومبرگ»، اروپا عجله دارد توافق سیاسی که هفت ماه گذشته در کاخ‌سفید به منظور کار روی کاهش موانع بازار دو سویه اقیانوس اطلس حاصل شد، سریع‌تر نتیجه دهد. به دنبال توافق ماه جولای، رئیس‌جمهوری آمریکا تعهد کرد اعمال تعرفه بر واردات خودرو از اروپا را به تعویق بیندازد. در این رابطه قرار بود دونالد ترامپ به بهانه امینت ملی، بهانه مشابه او در اعمال تعرفه بر واردت فولاد و آلومینیوم، تعرفه بر واردات خودرو را افزایش دهد. به عقیده کارشناسان، با توجه به اینکه این اقدام او، تلافی طرف اروپایی را در پی خواهد داشت، جامعه جهانی به جنگ‌تجاری دیگری کشیده خواهد شد. به گزارش کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه، اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات خودرو توسط دولت آمریکا منجر به افزایش ۱۰ هزار یورویی قیمت وسایل نقلیه وارداتی به آمریکا خواهد شد. در این رابطه پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان، کشوری که بیشترین آسیب را از تعرفه‌های خودرویی می‌بیند، روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: «بسیار مهم است به جای افزایش، ما بر سر کاهش تعرفه‌های بین‌المللی توافق کنیم.»