ثبت نام وام جدید برای تولید

براساس جزئیات اعلام شده، برای ایجاد اشتغال در بخش صنعت و معدن حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن از طریق منابع بانکی و ۱۰ هزار میلیارد تومان باقی مانده نیز از طریق منابع صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد. البته هزار میلیارد تومان هم برای یارانه سود تسهیلات از سوی سیاست‌گذار منظور شده است. در این برنامه همچنین با تخصیص یارانه سود پیش‌بینی شده، نرخ نهایی سود تسهیلات طرح‌ها و واحدهای تولیدی در صورت تحقق اهداف مربوط، برای مناطق برخوردار به ۱۴ درصد و برای مناطق کم‌برخوردار به ۱۲ درصد کاهش می‌یابد. مراحل تخصیص و نحوه ارائه تسهیلات در حالی از روز گذشته در سایت بهین‌یاب تشریح و آغاز شده است که برای گزینش متقاضیان و نحوه تخصیص تسهیلات، شرایط و اولویت‌هایی در نظر گرفته شده است. در ادامه این گزارش به تفصیل به این سوال که چه کسانی و با چه شرایطی می‌توانند از این وام بهره‌مند شوند، پاسخ داده شده است.

سال ۹۵ بود که تصمیم‌سازان و سیاست‌گذاران صنعت و تولید کشور به‌منظور افزایش سرمایه در گردش بنگاه‌ها، تخصیص وام‌های ارزان به صاحبان صنایع را در دستور کار قرار دادند. استارت تخصیص این نوع وام‌ها با یک طرح به نام «طرح رونق تولید» کلید خورد. اما یک سال بعد و در اواخر خردادماه ۹۶، سیاست‌گذاران در راستای «استمرار رونق تولید»، «حفظ اشتغال»، «ایجاد اشتغال جدید» و «افزایش رشد اقتصادی کشور» ثبت‌نام سه نوع وام دیگر در راستای تداوم طرح رونق تولید را آغاز کردند. این وام‌های سه‌گانه برای «تامین سرمایه در گردش مورد نیاز ۱۰ هزار بنگاه اقتصادی»، «تامین منابع مالی ۶ هزار طرح نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی۶۰ درصد» و «تامین مالی مورد نیاز برای بازسازی و نوسازی ۵ هزار واحد اقتصادی» در نظر گرفته شد. براساس این دستورالعمل تسهیلات پیش‌بینی شده مشمول بنگاه‌هایی می‌شد که از سوی کارگروه استانی مشروط به احراز توجیه فنی، ‌مالی و اقتصادی مناسب فعالیت توسعه بانک معرفی شوند. همچنین دریافت تسهیلات براساس دستورالعمل پیش‌بینی‌شده مشمول محصولاتی می‌شد که در بازار فروش قابل‌قبول باشند و منجر به انباشته شدن محصولات در انبار نشوند. از سوی دیگر، تسهیلات مذکور مشمول بنگاه‌هایی می‌شد که تولید آنها به دلیل کمبود نقدینگی متوقف شده باشد یا فعالیت آنها به کمتر از ظرفیت اسمی رسیده باشد.

سال ۹۷ از راه رسید و متولیان صنعت کشور به همین شیوه تخصیص وام ارزان به تولیدکنندگان را در دستور کار قرار دادند. البته در این میان بسیاری از فعالان اقتصادی به کُند بودن روند تخصیص تسهیلات و عدم همکاری بانک‌ها در جهت وام‌دهی انتقادهایی را وارد می‌دانستند. این انتقادات در حالی همچنان ادامه دارد که معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که ثبت‌نام از متقاضیان واحدهای تولیدی برای تسهیلات اجرای برنامه تولید و اشتغال بخش صنعت و معدن آغاز شده است. به گفته سعید زرندی، براساس تفاهم انجام شده با سازمان برنامه و بودجه برای ایجاد اشتغال در بخش صنعت و معدن، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان وام در نظر گرفته شده که ۱۰ هزار میلیارد آن توسط منابع بانک‌ها و ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر هم از طریق منابع صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد. براساس جزئیات این طرح جدید، واحدهای صنفی تولیدی نیز در بخش بازسای و نوسازی می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند. روز گذشته نیز مراحل تخصیص و نحوه ارائه تسهیلات در سایت بهین‌یاب مشخص شده و دستورالعمل اجرایی آن هم به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها ابلاغ شده است.

گام به گام دریافت وام

استارت ثبت‌نام تسهیلات برنامه تولید و اشتغال در حالی از روز گذشته در سایت بهین‌یاب برای فعالان صنعت امکان‌پذیر شده که برای دریافت وام چه در بخش «شرایط متقاضی» و چه در بخش «شرایط تسهیلات» شروط و اولویت‌هایی در نظر گرفته شده است. در بخش «شرایط متقاضی» شروط در نظر گرفته شده به سه بخش «برنامه تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی و معدنی»، «برنامه توسعه واحدهای موجود (بازسازی و نوسازی)»، «برنامه تامین سرمایه در گردش» تفکیک شده‌اند که در ادامه ریز آن آورده شده است.

برنامه تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی و معدنی: دارا بودن جواز تاسیس معتبر از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای متقاضیان استفاده از تسهیلات تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام. همچنین اولویت تخصیص با طرح‌هایی است که در زمان آغاز فرآیند ثبت‌‌نام برنامه تولید و اشتغال ۹۷ بخش صنعت و معدن دارای پیشرفت فیزیکی حداقل ۶۰ درصد باشند. برنامه توسعه واحدهای موجود (بازسازی و نوسازی): دارا بودن یکی از مجوزهای پروانه بهره‌برداری، گواهی فعالیت صنعتی یا کارت شناسایی معتبر برای متقاضیان استفاده از تسهیلات بازسازی و نوسازی. برنامه تامین سرمایه در گردش: دارا بودن یکی از مجوزهای پروانه بهره‌برداری، گواهی فعالیت صنعتی یا کارت شناسایی معتبر برای متقاضیان استفاده از تسهیلات سرمایه در گردش.

اما در بخش «شرایط تسهیلات» هم اولویت‌ها و شرایطی برای فعالان اقتصادی در نظر گرفته شده است که در سه بخش جانمایی شده‌اند:

۱. اولویت اصلی پرداخت تسهیلات با آن دسته از متقاضیان است که عمدتا دارای مشکلات نقدینگی بوده و از لحاظ ظرفیت تولید، دانش فنی، توان مدیریت و بازار، مشکلی که مانع راه‌اندازی یا افزایش تولید باشد، نداشته و با دریافت این تسهیلات قادر به راه‌اندازی سریع، انجام نوسازی و بازسازی لازم و تثبیت یا افزایش تولید و اشتغال باشند. همچنین میزان تسهیلات قابل پرداخت به هر بنگاه اقتصادی، براساس نیاز واقعی بنگاه و تایید کارگروه استانی خواهد بود.

۲. نرخ سود تسهیلات، براساس مصوبه شورای پول و اعتبار است که در صورت تحقق اهداف پیش‌بینی شده و تایید کمیته نظارت، مشمول دریافت یارانه خواهد بود. تسهیلات سرمایه در گردش مشمول دریافت یارانه نخواهد بود.

3. مدت زمان بازپرداخت تسهیلات، برای سرمایه در گردش حداکثر یک سال و برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی و معدنی و توسعه واحدهای موجود (بازسازی و نوسازی)، مدت اجرای طرح و تنفس حداکثر یک سال برای دوره بازپرداخت، حداکثر پنج سال خواهد بود.