سمت‌و‌سوی تولید تا پایان پاییز

افت محسوس تولیدات صنعتی در حالی تا پایان فصل سوم سال ۹۷ دیده می‌شود که از میان ۱۳ محصول پیشتاز در تولید، هفت محصول منتخب رشد کمتر از یک درصد را در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل به ثبت رسانده‌اند. همچنین براساس ارزیابی‌ها در مدت زمان مورد بررسی، دو گروه «خودرو» و «لوازم‌ خانگی» بیشترین افت تولید در میان محصولات منتخب صنعتی را داشته‌اند. اما تولید در بخش معدن چه روندی را طی کرده است؟ آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد در مدت زمان مذکور از میان ۱۳ محصول منتخب «معدنی و صنایع معدنی»، ۹ محصول رشد و ۴ محصول افت تولید را نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند. براساس ارزیابی‌ها، «کاتد مس» بیشترین رشد تولید و «چینی بهداشتی» بیشترین افت تولید را در گروه معدن و صنایع معدنی ثبت کرده است. گروه «پتروشیمی» نیز در کارنامه تولید محصولات منتخب خود، روندی مشابه با تولید محصولات معدنی را به ثبت رسانده است. براساس آمارهای منتشر شده در ۹ماه منتهی به آذر امسال، از میان ۱۳ محصول منتخب «شیمیایی و پتروشیمی»، ۴ محصول افت و ۹ محصول رشد تولید را از سر گذرانده‌اند. مطابق با بررسی‌ها، «پلی استایرن» بالاترین رشد تولید و «اپوکسی رزین» بیشترین افت تولید را در میان محصولات منتخب شیمیایی و پتروشیمی داشته‌اند.

آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولید ۵۷ محصول منتخب «صنعتی، معدنی و شیمیایی و پتروشیمی» تا پایان پاییز امسال منتشر شد. مطابق ارزیابی‌ها، ۲۶ محصول افت تولید و ۳۱ محصول رشد تولید را تجربه کرده‌اند. تحلیلگران اقتصادی معتقدند «افزایش هزینه‌های تولید»، «کمبود سرمایه در گردش»، «نبود مواد اولیه مورد نیاز» و در نهایت «صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه»، مهم‌ترین و شاخص‌ترین دلایلی هستند که می‌توان افت محسوس تولید محصولات منتخب را به آنها نسبت داد. این در حالی است که مطابق با آمارهای ۹ماهه امسال، افت تولید در میان محصولات منتخب صنعتی بیشتر به چشم می‌خورد. داده‌های آماری نشان می‌دهد ۱۸ محصول منتخب صنعتی روند نزولی در تولید را تجربه و از میان ۱۳ محصولی که رشد تولید داشته‌اند نیز، هفت محصول رشد کمتر از یک درصد را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند. به اعتقاد ناظران، ثبت این آمار نشان می‌دهد چالش‌های شکل گرفته به دلیل «محدودیت‌های بین‌المللی» و «اتخاذ سیاست‌های جدید تجاری و صنعتی» بی‌اثر نبوده و بر روند تولید محصولات صنعتی آثار منفی به جا گذاشته است.

محصولات صنعتی

آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولید ۳۱ محصول منتخب صنعتی نشان می‌دهد، پنج محصول «اتوبوس، مینی‌بوس و ون»، «دوده»، «نخ پلی استر»، «انواع کاغذ» و «نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی» به‌ترتیب نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، بیشترین رشد تولید را تجربه کرده‌اند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد «اتوبوس، مینی‌بوس و ون» در ۹ماه منتهی به آذر امسال در مجموع ۳ هزار و ۴۸ دستگاه تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشدی بیش از ۷ درصدی را تجربه کرده است. «دوده» تولید شده در کشور نیز در مدت زمان مورد بررسی بیش از ۹۸ هزارتن بوده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل، رشد بیش از ۴ درصدی را به ثبت رسانده است. «نخ پلی استر» نیز در مدت زمان مذکور نزدیک به ۱۸۴ هزارتن تولید شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال ۹۶، رشد نزدیک به ۳ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است. تولید «انواع کاغذ» نیز در این مدت نزدیک به ۷۱۲ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲ درصدی داشته است. همچنین «نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی» در ۹ ماه منتهی به آذر امسال، تولیدی برابر با ۱۶۲ هزار و ۴۰۰ تن داشته است که در مقایسه با مدت زمان سال قبل، رشد بیش از یک درصدی را به ثبت رسانده است. البته محصول منتخب «الیاف اکریلیک» در جداول آماری وزارت صمت رشد ۱۰۰ درصدی تولید را تجربه کرده است. این محصول به دلیل اینکه در مدت زمان مورد بررسی سال گذشته تولیدی نداشته است، در ۹ ماه امسال به دلیل تولید بیش از ۲ هزارتن، در جمع پیشتازان تولید صنعتی قرار گرفته است. در این میان اما محصولاتی مانند «روغن ساخته شده نباتی»، «پودر شوینده»، «فیبر»، «پتروشیمی»، «الیاف و تاپس پلی استر»، «انواع پایپوش» و «چرم» نیز با رشدی کمتر از یک درصد در گروه محصولاتی که رشد تولید را تجربه کرده‌اند، قرار گرفته‌اند.  «ماشین لباسشویی»، «انواع تلویزیون»، «انواع سواری»، «وانت» و «سموم دفع آفات نباتی» نیز پنج محصولی هستند که بیشترین افت تولید را داشته‌اند. براساس ارزیابی‌ها این محصولات در ۹ماه منتهی به آذر امسال به ترتیب افت «بیش از ۳۹ درصد»، «نزدیک به ۳۵ درصد»، «نزدیک به ۳۲ درصد»، «نزدیک به ۳۰ درصد» و «۲۴ درصد» را نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، در کارنامه خود ثبت کرده‌اند.

آمار تولید معدن

اما در گروه محصولات منتخب معدنی و صنایع معدنی، آمار تولید به چه سمت‌وسویی پیش رفته است؟ مطابق با آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، در ۹ ماه منتهی به آذر سال جاری، از میان ۱۳ محصول منتخب معدنی، ۹ محصول رشد و ۴ محصول افت تولید را نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی، سه محصول «کاتد مس»، «ظروف شیشه‌ای» و «فولاد خام» به‌ترتیب بیشترین میزان تولید را ثبت کرده‌اند. این محصولات به‌ترتیب رشد «بیش از ۶۹ درصد»، «نزدیک به ۱۳ درصد» و «نزدیک به ۱۰ درصد» را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند. در نقطه مقابل اما سه محصول «چینی بهداشتی»، «شمش آلومینیوم» و «آلومینا» در صدر محصولاتی قرار گرفته‌اند که افت تولید داشته‌اند. این محصولات در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل، به ترتیب افت «۵/ ۶ درصد»، «بیش از ۴ درصد» و «بیش از ۲ درصد» را ثبت کرده‌اند.

تولید در شیمیایی‌ها

بررسی کارنامه تولید ۱۳ محصول منتخب «شیمیایی و پتروشیمی» از رشد تولید ۹ محصول و افت تولید ۴ محصول منتخب نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل حکایت دارد. براساس داده‌های آماری در مدت زمان مورد بررسی، سه محصول پلی استایرن (PS)، پلی کربنات (PC) و اوره بیشترین رشد تولید را در میان محصولات منتخب شیمیایی و پتروشیمی ثبت کرده‌اند. مطابق ارزیابی‌ها تولید این محصولات در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل، به‌ترتیب رشد «نزدیک به ۳۶ درصد»، «۱۵ درصد» و «نزدیک به ۱۵ درصد» را تجربه کرده‌اند. در این میان اما محصولاتی مانند اپوکسی رزین (ER)، پلی پروپیلن (PP) و سایر از رشد تولید برخوردار نبوده‌اند. آمارها نشان می‌دهد در ۹ماه منتهی به آذر امسال، این محصولات به‌ترتیب افت «نزدیک به ۸ درصد»، «بیش از ۷ درصد» و «بیش از ۲ درصد» را نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ در کارنامه خود به ثبت رسانده‌اند.