تسهیلات ارزان برای توسعه کیش

غلامحسین مظفری، مدیرعامل منطقه، فعالان اقتصادی کیش را غافلگیر کرد و میهمان ویژه‌ای را همراه خود به این هم‌اندیشی آورد. نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه با حضور خود در این جلسه قوت قلبی برای کیش‌وندان بازرگان شد. به‌طوری‌که آنها هفت چالش اساسی را که با حاکمیت و دولت ارتباط مستقیم داشت احصا و از نوبخت، انتظار گره‌گشایی داشتند. یکی از چالش‌های مهم انتقال قدرت مدیران عامل به دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد بود، گفته می‌شود دبیرخانه به‌جای کار دبیری بر عملکرد مناطق آزاد ریاست دارد.  فعالان اقتصادی کیش با حمایت از مدیرعامل سازمان از معاون رئیس‌جمهور خواستند، اختیارات قانونی مدیرعامل سازمان که در دولت نهم به دبیرخانه منتقل شد به او بازگردانده شود و مدیرعامل سازمان همان نماینده دولت در مالکیت و حاکمیت باشد. در نشست هم‌اندیشی سرمایه‌گذاران کیش با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نمایندگان جامعه هتلداران، بازاریان و صنعتگران حضور داشتند. یکی از خواسته‌های فعالان اقتصادی کیش سهم‌خواهی آنها از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی بود. سرمایه‌گذاران کیش اعلام کردند طی ۳۵ سال گذشته بخش‌خصوصی به تنهایی برای توسعه جزیره کیش سرمایه‌گذاری کرده است و دولت تاکنون منابعی را برای کیش اختصاص نداده است. محسن قریب، دبیرانجمن سرمایه‌گذاران کیش گفت: ۵۵ درصد فعالیت‌های اقتصادی کیش به کاربری گردشگری اختصاص دارد و تمام فعالیت‌ها باید تحت‌الشعاع گردشگری باشد تا از این صنعت حمایت شود. قریب درباره بخشنامه اخیر که ورود خودروهای خارجی به مناطق آزاد را ممنوع کرده است، گفت: وجود خودروهای خارجی یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های جزیره برای گردشگران است و حال چگونه نمی‌توان از این فرصتی که قانون در اختیار این مناطق قرار داده است، بهره برد؟ مصطفی ابراهیمی، فعال بخش‌خصوصی کیش درباره قانون اداره مناطق آزاد یادآور شد: آخر دوران جنگ تحمیلی مناطق آزاد شکل گرفت و قانون جامع و بلندمدتی برای آن تدوین شد، در آن زمان از کیش به‌عنوان راهی برای حل مسائل کشور نام برده شد. او ادامه داد: اهداف این قانون قابل دستیابی است و امروز می‌بینید کیش توانایی اجرا مثل بندرگاه، فرودگاه و توسعه خدمات تجاری را دارد؛ اما ورود بانک و بیمه بین‌المللی بخش دیگری بود که دولت باید اجرایی می‌کرد که تا الان ناکام مانده است.

او از نوبخت پرسید: چنانچه دولت اعتقادی به مناطق آزاد ندارد، شفاف اعلام کند؛ در غیر این صورت اجازه دهد طبق قانون مناطق آزاد فعالیت کنیم. همچنین سادات نجفی، مدیرعامل جامعه بازاریان کیش با انتقاد از این گفته که «مناطق آزاد باید سکوی صادرات باشند، نه واردات» یادآور شد: صادرات نیز باید مانند هر فعالیت اقتصادی دیگری توجیه داشته باشد، هزینه حمل کالا تا جبل علی برای یک کانتینر ۱۸۰ دلار است؛ اما کشتیرانی ایران برای همین مقدار ۴ هزار دلار هزینه حمل تعیین می‌کند.  سادات‌نجفی با بیان اینکه از فروردین ۹۷ تا امروز که در ۲۳ اسفندماه قرار داریم گمرک کیش بلاتکلیف است، گفت: بخشنامه‌های مختلف دولت که بعضا یکدیگر را هم نقض می‌کنند همگی با قانون اداره مناطق آزاد مغایرت دارد و ما را ناگزیر کرده است تا دست به دامان دیوان عدالت اداری شویم.او گفت: کیش فقط توانسته در سال ۹۷ برای واردات مواد اولیه ارز نیمایی بگیرد؛ در حالی که ۶۰۰ میلیون دلار کالا وارد شده است و ۵۰۰ هزار نفر شغل به‌تبع آن ایجاد شده که بخشنامه‌های گمرکی همگی را در بلاتکلیفی قرار داده است.

حقیریان دیگر فعال اقتصادی درباره تجارت خارجی گفت: با برخی از سرمایه‌گذاران قطری مذاکره شده که در کیش سرمایه‌گذاری کنند؛ اما شرط عدم مالکیت موجب شده تا برای ساخت هتل و سایر خدمات رفاهی و گردشگری انگیزه‌ای نداشته باشند.  حاتمی، عضو هیات‌مدیره جامعه هتل‌داران کیش درباره استانداردسازی هتل‌ها گفت: اگر قرار باشد بخشی از خدمات جام‌جهانی در جزیره کیش ارائه شود، حداقل به ۲۰ هزار تخت نیاز داریم. او افزود: برای ساخت هتل‌های ۵ ستاره پول ارزان نیاز داریم و با ارز امروز نمی‌توان بخشی از تجهیزات را که ناگزیر هستیم از خارج وارد کنیم، خریداری کرد. کتاب‌فروش، رئیس سندیکای صنایع کیش نیز در این نشست بر ثبات مدیریت در سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرد و گفت: تغییر مکرر مدیران و سلب اختیارات آنها، اقتدار مدیرعامل را گرفته و امنیت سرمایه‌گذاری‌ها را دچار مشکل کرده است.  خسروی، مدیر بانک صنعت و معدن کیش نیز در این نشست بار دیگر بر اجرای قوانین مناطق آزاد تاکید کرد و گفت: کشورهای دیگر از مناطق آزاد در راستای حداکثر کردن رفاه و ثروت استفاده می‌کنند؛ اما در ایران خود را از این دو مزیت محروم کرده‌ایم. خسروی گفت: چنانچه بازار فرعی ارز و نقل و انتقال ارز طبق قانون مناطق آزاد، در کیش راه‌اندازی شود، می‌توان امیدوار به توسعه بود. الان بانک‌های کیش باجه‌ای هستند از هزاران باجه بانک مادر در سرزمین اصلی. غلامحسین مظفری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه برخی دستگاه‌ها خود را رقیب مناطق آزاد می‌دانند، یادآور شد: در مدت کوتاهی که این مسوولیت را پذیرفتم متوجه شدم بخش عمده چالش‌های کیش به خاطر «بخشی نگاه‌کردن» برخی دستگاه‌های دولتی است.

حرف آخر

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تحریم مانع کار شماست، کسانی که آن طرف میز هستند و در سرزمین اصلی تصمیم می‌گیرند با شما همفکر هستند. دولت قول داد بستر را برای توسعه کشور ایجاد کند. اما این امکان در حالی که اقتصاد کشور سخت نفس می‌کشد، شدنی نیست. معاون رئیس‌جمهور گفت: به خاطر دارید در شهریور ۹۲ هنوز رئیس‌جمهور در نیویورک بود نرخ ارز رو به کاهش بود و بدون اینکه دولت حتی یک سنت به بازار تزریق کند، بازار ارز ثبات داشت.  نوبخت یادآورشد: دلیل بخشنامه‌های متعدد دولت برای مناطق آزاد ناشی از شرایط متغیر اقتصادی کشور است و عمر محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های مناطق آزاد کوتاه‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.  او از مظفری خواست تا کارگروهی از سرمایه‌گذاران و مدیران سازمان منطقه آزاد کیش تشکیل و هفته جدید در سازمان برنامه و بودجه جلسه دیگری تشکیل شود تا برای رفع چالش‌ها و توسعه منطقه آزاد کیش از صندوق ذخیره ارزی کشور تسهیلات ارزان‌قیمت تخصیص یابد. او گفت: ۶۵ هزار میلیارد تومان در تبصره ۱۸ برای تولید و اشتغال، وجوه اداره شده و تسهیلات ارزان‌قیمت در نظر گرفته شده است و دولت به قول خود در راستای توسعه پایبند است.