به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت تفاهم‌های منعقد شده میان دو کشور در چارچوب تسهیل در حوزه تامین زیرساخت، تجارت، حمل و نقل جاده‌ای، موضوع‌های کنسولی، بیمه ای، استاندارد، ترانزیت و ... است که در حوزه ریل، ساخت راه آهن شلمچه به بصره است.  رضا رحمانی در نشست مشترک با وزیر تجارت عراق ضمن تاکید بر اجرای توافق تجاری با عراق مبنی بر افزایش مبادلات بین ۲ کشور به میزان ۲۰ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۰، تاکید کرد: اجرای توافق‌های مشترک ایران و عراق، پیامد رونق تولید و توسعه صادرات را به دنبال خواهد داشت.  وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تاکنون سه دیدار با وزیر تجارت عراق برگزار شده که این دیدارها برای توسعه روابط تهران - بغداد موثر است. به گفته وی،چندی پیش در سفر به بغداد نیز توانستیم چند تفاهم‌نامه همکاری بین وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت ایران و تجارت عراق امضا کنیم و در مدت کوتاهی پس از این سفر، بخشی از توافق‌ها که یکی از آنها اخذ نکردن هزینه روادید بین ۲ کشور بود، اجرایی شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: تفاهم‌ها در چارچوب تسهیل در حوزه تامین زیرساخت، تجارت، حمل و نقل جاده‌ای، موضوع‌های کنسولی، بیمه ای، استاندارد، ترانزیت و ... است که در حوزه ریل، ساخت راه‌آهن شلمچه به بصره تفاهم شد. وی گفت: خواست ۲ دولت و ملت و به نفع کشورهاست؛ در این زمینه، موضوع تعرفه تجارت ترجیحی مطرح است تا منجر به تجارت آزاد بین ۲ کشور شود و ضرورت دارد کارگروه‌های مربوطه مذاکره‌های خود را آغاز کنند. این مقام مسوول موضوع تاکید روسای جمهوری ۲ کشور بر ساخت شهرک مشترک مرزی را یادآور شد و گفت: پیش‌تر هشت نقطه برای این مهم مشخص شده و برای ساخت این شهرک‌ها در حوزه اقلیم کردستان و جنوب عراق تفاهم شد؛ در این زمینه نیز باید کمیته‌ها فعالیت خود را برای مکان یابی و فراهم‌سازی شرایط آغاز کنند.

وی ضرورت تشکیل کمیته مشترک بازرگانی را خاطرنشان کرد و گفت: تایید شرکت بازرسی استاندارد یکی از خواسته‌های ایران از طرف عراقی است که این اقدام روابط تجاری بین ۲ کشور را تسهیل می‌کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران نیز از ظرفیت خوبی برخوردار است و شرکت‌های ۲ طرف می‌توانند فعال‌تر باشند؛ در این ارتباط برخی موانع جزئی وجود دارد که قابل رفع است.

علاقه‌مندی عراق به توسعه روابط با ایران

عبدالمجید جاسم، وزیر تجارت عراق نیز در این دیدار، سفر هیات عالی رتبه عراقی به ایران را پیامی آشکار مبنی بر اهمیت و علاقه وافر عراق برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: روابط بین ۲ کشور دیرینه است و طولانی‌ترین مرز را نیز در میان همسایگانمان با ایران داریم. وی افزود: برنامه مطرح شده از سوی نخست‌وزیر عراق، مبتنی بر گشایش و آزادی در روابط اقتصادی با همسایگان به‌ویژه ایران است.

وزیر عراقی یادآور شد: توافق‌هایی را ۲ کشور در عراق امضا کردند که مهم‌ترین بند آن تفاهم معافیت از پرداخت هزینه روادید بین مردم ۲ کشور است و نتیجه این مصوبه مهم، افزایش رفت وآمد مردم به‌ویژه تجار است. وی خاطرنشان کرد: اکنون فضا برای ورود تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی به عراق آماده است و راه‌اندازی خط ریلی شلمچه به بصره، مهم‌ترین توافق دیگر ۲ طرف محسوب می‌شود که در گذشته توافقنامه ساخت این راه آهن امضا شد و اکنون به مرحله اجرای توافق وارد شده‌ایم و این موضوع نیازمند تشکیل کارگروه مشترک است. وزیر تجارت عراق تصریح کرد: کشور متبوعش برای توسعه روابط با ایران با وجود موانع تحریم‌های تحمیلی آمریکا، آماده است. وی افزود: دلیل اصلی برای اثبات این ادعا، دعوت نخست‌وزیر عراق از رئیس کل بانک مرکزی ایران برای سفر و دیدار با همتای عراقی به منظور عبور از موانع موجود است.

عبدالمجید جاسم پیرامون طرح ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک بین دو کشور گفت: عراق با دیگر همسایگان هم در این باره اقداماتی داشته و در ارتباط با ایران برای اجرایی شدن آن به تشکیل کارگروه نیاز دارد و منتظر پیشنهادهای ایران برای بررسی هستیم. وزیر تجارت عراق، موضوع معافیت تعرفه گمرکی کالاهای ایرانی را یادآور شد و گفت: عراق با دیگر کشورها از جمله اردن چنین توافق‌هایی داشته و در مورد ایران به گفت وگو و بررسی کارشناسی بیشتری نیاز است. وی درباره درخواست ایران مبنی بر تایید شرکت‌های استاندارد نیز اظهار کرد: سازمان استاندارد عراق مطابق برنامه‌های جهانی فعالیت می‌کند و چنانچه شرکت‌های معرفی شده مطابق استانداردهای این سازمان عمل کنند، این موضوع به رئیس سازمان استاندارد عراق منتقل خواهد شد.