سردرگمی شرکای تجاری آمریکا

به گفته نماینده تجاری ایالات‌متحده این فهرست در تلافی خسارت ۱۱ میلیارد دلاری است که آمریکا از یارانه‌های اروپا بر هواپیماهای تجاری متحمل می‌شود. به ادعای این مقام آمریکایی، «سازمان تجارت جهانی» اثر این یارانه‌ها را بر آمریکا مخرب توصیف کرده است. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» بیش از یک دهه است که اتحادیه اروپا و آمریکا پیرامون کمک‌های غیرقانونی به دو غول تولیدکننده هواپیماهای تجاری یکدیگر، ایرباس و بوئینگ، در تنش هستند و همزمان پرونده‌های دادخواهی علیه یکدیگر در «سازمان تجارت جهانی» گشوده‌اند. به گزارش «رویترز» هر دو طرف به منظور ایجاد مزیت در بازارهای جهانی هواپیما میلیاردها دلار یارانه به تولیدکنندگان خود می‌پردازند.

به عقیده کارشناسان، این تصمیم آمریکا برای هدف قرار دادن میلیاردها دلار از واردات محصولات اروپایی، می‌تواند منجر به تشدید تنش‌ها میان دوسوی اقیانوس اطلس شود. به گفته نماینده تجاری آمریکا از زمان بالا گرفتن تنش‌های دو طرف در این زمینه، اتحادیه اروپا نه تنها تغییری در یارانه‌های پرداختی خود ایجاد نکرده‌، بلکه کمک‌های اضافی را نیز در نظر گرفته‌ است. رابرت لایت‌هایزر، نماینده تجاری آمریکا، در بیانیه‌ روز دوشنبه خود مدعی شد: «هدف نهایی ما دستیابی به توافقی با اتحادیه اروپا است که به مشاجرات مربوط به یارانه‌ها در سازمان تجارت جهانی پایان می‌دهد. زمانی که اتحادیه اروپا از این یارانه‌های مخرب دست بکشد، تعرفه‌های اضافی وضع شده توسط آمریکا نیز برداشته می‌شود.» به گزارش «رویترز»، سال گذشته «سازمان تجارت جهانی» اعلام کرد درخواست آمریکا را برای اعمال تعرفه بر میلیاردها دلار از کالاهای اروپایی در تلافی یارانه‌های غیرقانونی به غول هواپیماساز این قاره مورد ارزیابی قرار خواهد داد.

توافق آمریکا و چین چه شد؟

مقامات آمریکایی می‌گویند هنوز رضایتشان در برخی موضوعات که بر سر راه توافق میان آمریکا و چین قرار دارد جلب نشده است، توافقی که به جنگ تجاری بیش از یک‌ساله دو طرف پایان خواهد داد. البته آمریکایی‌ها می‌گویند در مذاکراتی که هفته گذشته با چینی‌ها داشته‌اند پیشرفت‌هایی حاصل شده است. به گزارش «رویترز»، از جولای ۲۰۱۸ است که آمریکا و چین در بحبوحه تنش‌های تعرفه‌ای گیر کرده‌اند، اتفاقی که میلیاردها دلار برای دو غول اقتصادی دنیا هزینه به همراه داشته، بر اقتصاد جهانی سایه انداخته، بازارهای مالی جهان را ملتهب و زنجیره عرضه جهانی را مختل کرده است. تاکنون آمریکایی‌ها بر طرف چینی‌ فشار آورده‌اند تا تغییراتی در سیاست‌های خود به منظور رفع نگرانی‌های ادامه‌دار آنها نظیر یارانه‌های صنعتی، انتقال اجباری تکنولوژی و حقوق مالکیت معنوی ایجاد کنند. دو طرف آخرین دور مذاکرات خود را هفته گذشته در واشنگتن برگزار کردند و قرار است این هفته گفت‌وگوهای خود را از راه دور از سر گیرند. کلته ویلمس، مقام تجاری ارشد کاخ‌سفید روز دوشنبه در حاشیه نشست اتاق بازرگانی آمریکا در گفت‌وگو با «رویترز» گفت: «پیشرفت‌هایی پیرامون طیف گسترده‌ای از موضوعات داشته‌ایم. با این حال هنوز موضوعاتی وجود دارد که از آنها رضایت نداریم.» البته او جزئیاتی از موضوعاتی که حل‌نشده باقی‌مانده‌ است ارائه نکرد. هفته گذشته رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، توافق میان دو کشور در یک بازه زمانی چهار هفته قابل دستیابی است.

با این حال روزنامه «گلوبال تایمز»، که ارتباطات نزدیکی با دولت در پکن دارد، در گزارشی مدعی شده برای چارچوب زمانی چهار هفته‌ای که رئیس‌جمهور آمریکا تعیین‌ کرده است هیچ تضمینی وجود ندارد. این روزنامه با اشاره به اینکه هیچ یک از دو طرف قولی برای نهایی‌سازی توافق نداده‌‌اند، صبر را بهترین گزینه پیش‌رو دانسته‌ است. روز پنج‌شنبه در نشستی که رئیس‌جمهوری آمریکا با لیو هی، معاون نخست‌وزیر چین داشت مدعی شد دو کشور طی ۴ هفته آینده خواهند دانست که آیا می‌توانند به توافق برسند یا خیر. با این حال با توجه به نااطمینانی‌هایی که درخصوص زمان و چگونگی دستیابی به توافق وجود دارد، این روزنامه وابسته به دولت چین در گزارش خود سعی کرده است انتظارات را مدیریت کند. در گزارشی که روز دوشنبه در این روزنامه به چاپ رسید آمده است: «میوه مذاکرات هنوز کامل نرسیده است. هر طرف که بخواهد زودتر از موعد آن را بچیند شاید مجبور شود هزینه‌های اضافی آن را بپردازد، و شاید هم طرف مقابل را مجبور به پرداخت هزینه آن کند. این امر مشکلات منفی جدی ایجاد خواهد کرد و به موفقیت و عادلانه بودن آن صدمه خواهد زد.»‌ روزنامه «گلوبال تایمز» که ارتباط نزدیکی با روزنامه «روزانه خلق» وابسته به حزب کمونیست چین دارد در گزارش خود می‌نویسد اظهار دونالد ترامپ در تعیین زمان ۴ هفته‌ای برای دستیابی به توافق با چین، یک چارچوب زمانی نامطمئن است. این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «هیچ یک از دو طرف هیچ قولی برای وجود یک توافق نهایی نداده‌اند. طرف آمریکایی یک روز خوش‌بین است و می‌گوید دو طرف در آستانه دستیابی به توافق قرار دارند. اما روز دیگر از تفاوت‌ها و مشکلات سخن می‌گوید. طرف چینی اما از هر گونه پیش‌بینی درخصوص توافق نهایی خودداری می‌کند. در زمان کنونی، مهم‌ترین موضوع برای طرفین صبر است.»  به گزارش روزنامه «سوث چاینا مورنینگ پست»، چین و آمریکا وارد مرحله‌ای از مذاکرات شده‌اند که آن را مرحله نهایی مذاکرات فشرده برای دستیابی به توافق توصیف می‌کنند. به عقیده نویسندگان چینی هر چند احتمال این وجود دارد که دو کشور بتوانند به توافق تجاری برسند، اما دستیابی به توافق خوب زمان می‌برد. گرچه اظهارات «گلوبال تایمز‌» لزوما بیانگر مواضع مقامات دولتی چین نیست، اما یکی از معدود رسانه‌هایی است که ارتباطات نزدیک با دولت این کشور دارد. مقامات چینی تاکنون از این روزنامه‌ برای مدیریت انتظارات مربوط به پیشرفت مذاکرات استفاده کرده‌اند.

به گزارش این روزنامه چینی، هنوز چهار حوزه وجود دارد که پکن و واشنگتن باید برای دستیابی به توافق آنها را حل‌وفصل کنند. اولین موضوعی که دو طرف باید آن را حل کنند، اختلافاتی است که درخصوص متن توافق وجود دارد. البته حل این موضوع نسبت به حوزه‌های دیگر آسان‌تر است. با توجه به وجود برخی بندهای جنجالی، دولت هر دو کشور باید در برابر مخالفان توافق تجاری اشتیاقی قدرتمند از خود نشان دهند. در آمریکا حتی یک توافق خوب نیز از نظر مخالفان برای ایالات‌متحده بد یا شکست‌خورده است. در چین نیز بعید است اجماع واحد درخصوص توافق وجود داشته باشد.  دو کشور همچنین باید تنش‌های سیاسی و امنیتی دوجانبه خود را کاهش دهند. این امر کمک خواهد کرد میل سیاسی و عمومی کافی برای توافق حاصل شده وجود داشته باشد. در نهایت دو کشور باید توافق تجاری را قدمی برای روابط دوجانبه بهتر در سایر حوزه‌ها بدانند. به گزارش «گلوبال تایمز» درست نیست فرض کنیم دو کشور می‌توانند ابتدا موضوعات تجاری خود را حل، سپس روی رقابت‌های امنیتی و سیاسی گسترده خود تمرکز کنند.  تیم مذاکره‌کننده تجاری چین به رهبری معاون نخست‌وزیر، لیو هی و همتای آمریکایی او رابرت لایت‌هایزر، هفته گذشته ۹ دور مذاکره در واشنگتن برگزار کردند. در پی این مذاکرات هر دو طرف مدعی شدند، پیشرفت‌هایی برای دستیابی به توافق نهایی حاصل شده است. در این رابطه روزنامه دولتی «شینهوا» چین نیز می‌نویسد دو طرف به پیشرفت‌های جدیدی برای توافق تجاری دست یافته‌اند. این امیدواری‌ها در حالی است که سارا سندرز، سخنگوی کاخ‌سفید می‌گوید در مذاکرات تجاری با پکن هنوز کارهای بسیاری مانده که باید انجام شود. ترامپ اما در حالی که از انتظارات صریح خود برای دستیابی به توافق سخن می‌گوید، احتمال عدم دستیابی به توافق را نیز نادیده نمی‌گیرد. او می‌گوید: «این یک توافق حماسی و تاریخی است... البته در صورتی که اتفاق بیفتد.» لری کودلو، مشاور اقتصادی ارشد ترامپ نیز در گفت‌وگویی که روز یکشنبه با «سی‌بی‌اس» داشت مدعی شد آمریکا و چین در دستیابی به توافق تجاری «نزدیک‌ و نزدیک‌تر» شده‌اند و دو طرف این هفته مذاکرات خود را از طریق تله‌کنفرانس از سر خواهند گرفت.