افزایش 19 برابری بارش‌ها

از سوی دیگر هرچند طی روزهای اخیر شاهد ارائه جست و گریخته میزان خسارت‌های وارده به استان‌های درگیر در سیل بودیم، اما با توجه به ادامه روند بارش‌ها و کشانده شدن آن به سایر استان‌ها می‌توان گفت هنوز اعلام دقیق میزان خسارت به استان‌های درگیر سیل چندان امکان‌پذیر نیست. در این‌خصوص وزیر نیرو نیز در گزارشی که در برنامه نگاه به مردم ارائه کرد از رسیدن بارش‌های سیل‌آسا به شرق کشور براثر بارش‌های به‌وجود آمده در بخش‌های جنوبی و شمال‌شرقی کشور خبر می‌دهد. بارش‌هایی که به گفته رضا اردکانیان شنبه شب طغیان رودخانه‌های روستای کلاته در خراسان رضوی را به همراه داشته است. براساس آمار اعلام شده این طغیان بر اثر ۲۸ میلی‌‌متر بارندگی صورت گرفته و هنوز گزارش دقیقی از خسارات احتمالی به این بخش اعلام نشده است. از سوی دیگر حجم آب‌های ورودی به سد‌های کشور طی ۲۰ روز اول فروردین امسال ۳۸ درصد کل آورد سال آبی ۹۸ــ۹۷ بوده و این بدان معنی است که ۴۰ درصد کل ظرفیت سد‌های کشور در ۲۰ روز اخیر تامین و آبگیری شده، این اتفاق حاکی از آن است که این ۵۱ میلیارد مترمکعب آب ورودی به سد‌ها در سال آبی ۹۸ــ۹۷ در ۳ هفته نخست فروردین امسال حاصل شده است.

درکنار بارش‌های سیل آسای اخیر اما آنچه بیش از همه مردم ساکن در مناطق درگیر با سیل را نگران می‌کرد اخبار منتشر شده درخصوص ناپایداری سدهای کشور بود،‌خبری که بارها از سوی متولیان امر تکذیب شد، تا به این طریق جو ناآرام ایجاد شده با این اخبار برطرف شود، حال اردکانیان نیز وضعیت سدهای کشور را کاملا پایدار اعلام کرده و در این‌خصوص می‌گوید: همه سدهای کشور در وضعیت کاملا پایدار هستند و از این حیث جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. به گفته وزیر نیرو سدهای بزرگ و مهم کشور به‌‌ویژه در استان خوزستان که در معرض سیلاب‌های ورودی قابل‌ملاحظه هستند، به‌صورت شبانه‌ روزی توسط تیم‌های ورزیده در حال پایش بوده و همین موضوع حکایت از وضعیت مناسب و مطلوب همه سدها دارد.

وی درخصوص وضعیت سد کرخه عنوان کرد: در جای‌جای بدنه سد کرخه بیش از ۱۳۰۰ ابزار دقیق و بیش از ۲۰۰ تراوش‌سنج نصب شده که تمامی حرکات و رفتار آن ثبت و ضبط شده و در مرکز پایش سدها در سازمان آب و برق خوزستان به‌عنوان باتجربه‌ترین و قدیمی‌ترین سازمان‌های زیرمجموعه وزارت نیرو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. وی درخصوص سیلاب استان گلستان با بیان اینکه میزان آب خالص ورودی به سدهای «بوستان»، «گلستان» و «وشمگیر» در این استان در کل سال آبی ۹۷-۹۶ (سال آبی گذشته) ۸۱ میلیون مترمکعب بوده، افزود: از اول مهر ۹۷ تا بیستم فروردین ۹۸ که بخشی از سال‌ آبی است ۴۳۹ میلیون متر‌مکعب معادل بیش از ۵ برابر در این مدت ورودی به سدهای استان صورت گرفته است.

اردکانیان اظهار کرد: یکی از موضوعات قابل‌طرح، ظرفیت مخازن سدها است، مثلا در استان لرستان اگر به اندازه کافی سد وجود داشت، این مشکل به‌وجود نمی‌آمد. وزیر نیرو افزود: وقتی یک رودخانه وحشی همچون کشکان طغیان کرده و بین ۵ تا ۶ هزار مترمکعب بر ثانیه سیلاب را با خود حمل می‌کند، باید در جایی به‌عنوان مخزن سد آرام گرفته و تسکین شود که ما در این زمینه جای کار داریم. وزیر نیرو با اشاره به اهداف متفاوت در احداث سدها اظهار کرد: سیل‌های اخیر در خوزستان و گلستان دست‌کم با دوره بازگشت ۲۰۰‌ساله بودند؛ یعنی سیلاب‌هایی رخ داد که احتمال وقوع‌شان در هرسال نیم درصد بوده است.

وزیر نیرو ادامه داد: اکنون مشکلات و شرایط دشواری در استان خوزستان وجود دارد، اما با این حال در مخزن سد کرخه ۶ میلیارد متر‌مکعب، سد دز ۵/ ۲ میلیارد متر‌مکعب، گتوند ۴/ ۴ میلیارد متر‌مکعب، شهید عباسپور ۴/ ۲ میلیارد مترمکعب، کارون سه ۶/ ۲، کارون چهار ۱/ ۲ میلیارد مترمکعب آب ذخیره شده و سد سیمره که اخیرا به نفع سد کرخه افزایش حجم داده شد، در کنترل سیلاب نقش تعیین‌کننده‌ای داشته و جزو افتخارات این نظام به‌شمار می‌آیند.

وزیر نیرو در رابطه با اهمیت حفاظت از حریم و بستر رودخانه‌ها تصریح کرد: طبق تبصره یک قانون توزیع عادلانه آب مصوب ۱۳۶۱ تعیین پهنای بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها در شرایط طبیعی با دوره بازگشت ۲۵ ساله به عهده وزارت نیرو است. وی افزود: تبصره ۴ ماده ۲ همین قانون، قلع و تخلیه آن بخش از اعیانی‌های موجود در بستر و حریم رودخانه‌ها که برای امور آب و برق مزاحم تشخیص داده شود را به وزارت نیرو واگذار کرده است. اردکانیان ادامه داد: بر‌اساس قانون پیشگیری و مبارزه با خطر سیل، حفظ جان و مال مردم از خطر سیل با اجرای طرح‌های سیل برگردان، حفظ و اصلاح مسیر بر عهده وزارت کشور و پرداخت خسارت در نقاطی که شهرداری وجود دارد به عهده شهرداری‌هاست.

وزیر نیرو طول رودخانه‌های کشور اعم از فصلی و دائمی را ۱۴۶ هزار کیلومتر عنوان کرد و گفت: از این مقدار، ۷۶ هزار کیلومتر به رودخانه‌های دائمی اختصاص دارد. وی ادامه داد: وزارت نیرو در برنامه‌های پنج ساله توسعه بحث تعیین حد حریم و بستر رودخانه‌ها را آغاز کرده و تاکنون در رابطه با ۵۳ هزار کیلومتر از رودخانه‌های دائمی اجرا شده است. وزیر نیرو تصریح کرد: تعیین حد بستر و حریم رودخانه‌ها طبق برنامه سه ساله تا پایان برنامه ششم توسعه، تکمیل خواهد شد.