بازار در رمضان

هر سال در ماه رمضان اقلام پرمصرف و کالاهای اساسی در قالب طرح ضیافت برای توزیع به استان‌ها اختصاص می‌یابد. امسال نیز ۳۰ هزار تن برنج وارداتی هندی ۱۱۲۱ اختصاص یافته است تا از طریق شبکه‌های تعیین شده با قیمت‌های مشخص در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد. اکنون هر کیلوگرم برنج ۲۰ تا ۲۵ هزارتومان به فروش می‌رسد که نسبت به ۱۰ روز گذشته پنج تا هشت هزارتومان افزایش قیمت را نشان می‌دهد. همچنین در قالب طرح ضیافت، ۳۰ هزار تن روغن با نظارت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان توزیع می‌شود. ۳۰ هزار تن شکر نیز با قیمت تحویل از کارخانه به میزان هر کیلوگرم ۳۰ هزار ریال، با بهای ۳۴ هزار ریال در فروشگاه‌ها و تعاونی‌ها در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. شرکت بازرگانی دولتی ایران متولی تامین و توزیع چهار قلم کالای اساسی است و نظارت بر توزیع و قیمت بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است.

زولبیا و بامیه یکی از شیرینی‌های ویژه ماه رمضان است که با نشاسته و شهد شکر درست می‌شود. طی هفته‌های اخیر واحدهای قنادی و شیرینی‌فروشی‌ها با کمبود شکر مواجه شدند. قیمت پیشنهادی اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان به ستاد تنظیم بازار برای هر کیلو زولبیا و بامیه ۲۵ هزار تومان بود که البته تایید نشد. اما با فرا رسیدن ماه رمضان، قیمت مصوب هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه یک برای مصرف‌کنندگان ۲۰ هزار تومان و درجه دو ۱۸ هزار تومان تعیین شده است. این قیمت‌ها با احتساب وزن جعبه است که در صورت گزارش هرگونه عرضه بیش از قیمت‌های مصوب، با متخلفان برخورد قانونی صورت می‌گیرد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد سال گذشته قیمت مصوب هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه یک برای مصرف‌کنندگان ۱۴ هزار تومان و درجه دو ۱۲ هزار تومان بوده که نسبت به سال ۹۶ نزدیک به ۷/ ۱۶ درصد افزایش داشته است. به گفته رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان کشور «افزایش هزینه‌های تولید قنادان» دلیل رشد قیمت زولبیا و بامیه در سال ۹۸ است. تا چند هفته پیش قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی ۴۰ تا ۴۳ هزار تومان، قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی برای مصرف‌کنندگان ۱۱۰ تا ۱۳۰ هزار تومان، گوشت گوساله ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان، مرغ ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان و تخم‌مرغ ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان بود. اکنون در آستانه ماه رمضان قیمت هر کیلوگرم مرغ تنظیم بازاری ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و تخم‌مرغ ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بر پایه برنامه‌ریزی‌ها، قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی حدود ۳۶ هزار تومان، لاشه گوسفندی بره تولید داخل ۷۵ هزار تومان و لاشه گوسفندی سنگین وزن ۶۸ هزار تومان است که تفکیکی آن با نرخی بیش از ۹۰ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. این رقم نسبت به هفته گذشته یک هزار تومان و نسبت به ابتدای سال ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان کاهش یافته است. در ۱۰ روز اخیر گوشت مرغ در فروشگاه‌های شهر تهران با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود و به گفته مسوولان، عرضه این محصول با قیمت بیشتر تخلف به شمار می‌رود. تخم‌مرغ نیز در بازار با نرخ ۱۵ تا ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود که نسبت به اوایل اردیبهشت‌ماه با اندکی کاهش قیمت مواجه شده است. همچنین در آستانه ماه رمضان قیمت ۵۲ قلم میوه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران توسط ۴ نهاد ناظر تصویب و ابلاغ شد. به‌عنوان نمونه قیمت هر کیلو هندوانه از ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان، ملون ۳۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان و توت فرنگی از ۱۶۰۰۰ تا ۲۴۰۰۰ تومان است. نکته قابل توجه این است که ناظران اعلام می‌کنند که این قیمت‌ها برای میدان میوه و تره‌بار است و قیمت بازار بیشتر از اینها خواهد بود. به‌عنوان مثال قیمت ملون ممتاز در میدان مرکزی ۵۵۰۰ تومان قید شده؛ در حالی که ملون درجه ۲ در بازار ۷۵۰۰ تومان به فروش می‌رود. پیاز هم که قیمت آن در روزهای گذشته تا ۱۷ هزار تومان بالا رفته بود، ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان فروخته می‌شود. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد هر کیلو آش و حلیم ساده در ماه رمضان با قیمت مصوب ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود. این در حالی است که بررسی‌ها حاکی از آن است که سال گذشته، قیمت هر کیلو حلیم ساده ۱۲ هزار تومان، حلیم معجون با تمامی مخلفات کامل ۱۵ هزار تومان، قیمت هر کیلو آش شله قلمکار با مخلفات کامل ۱۵ هزار تومان، هر کیلو آش رشته ساده ۱۲ هزار تومان و هر کیلو آش رشته با تمام مخلفات کامل ۱۳ هزار تومان اعلام شده بود.

قیمت خرما در چند روز اخیر افزایش چند برابری داشت و برخی از انواع خرما تا کیلویی ۲۲ هزار تومان هم رسید. این در حالی است که ایران دومین تولیدکننده بزرگ خرما است و سالانه یک تا ۱/ ۱ میلیون تن خرما در این کشور تولید می‌شود. آن‌طور که رئیس انجمن ملی خرمای ایران می‌گوید: افزایش قیمت در شهرها به دلیل عدم نظارت بر قیمت‌ها است.