پیشتازان دریافت وام ارزان 97

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد متقاضیان دریافت تسهیلات در سال ۹۷ مانند سال ۹۶ باید از چهار فیلتر برای تخصیص وام عبور می‌کردند. براساس شرط اول، کارخانه‌ها با دریافت تسهیلات باید تولید خود را ۱۰درصد افزایش داده و براساس شرط دوم بنگاه‌ها باید افزایش ۱۰ درصدی اشتغال را نیز در دستور کار قرار می‌دادند. همچنین تسهیلات پیش‌بینی شده مشمول بنگاه‌هایی می‌شود که از سوی کارگروه استانی مشروط به احراز توجیه فنی، ‌مالی و اقتصادی مناسب به بانک‌های عامل معرفی شوند. مطابق شرط چهارم محصولات باید در بازار فروش قابل عرضه بوده و منجر به انباشته شدن محصولات در انبار نشوند.

از سوی دیگر براساس هدف‌گذاری صورت گرفته برای سال جاری مانند سال گذشته پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در راستای «استمرار رونق تولید، حفظ اشتغال فعلی، ‌ایجاد اشتغال جدید و افزایش رشد اقتصادی کشور» در قالب سه نوع وام در دستورکار قرار‌ گرفته است. این وام‌‌ها برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز برای ۱۰هزار بنگاه‌ اقتصادی به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان و تامین منابع مالی مورد نیاز ۶ هزار طرح‌ نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی ۶۰درصد به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است. همچنین تامین مالی مورد نیاز برای بازسازی و نوسازی ۵ هزار واحد اقتصادی به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

داده‌های اعلام شده بیانگر آن است که سال گذشته در مجموع ۱۲ هزار و ۵۷۹ متقاضی برای دریافت تامین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت بالای ۶۰ درصد ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد تقاضا، ۷ هزار و ۹۰۳ نفر به بانک معرفی شده‌اند. آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر آن است که از مجموع ثبت‌نام‌کنندگان برای دریافت تسهیلات در سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۱ نفر وارد فرآیند رونق شده‌اند که از این تعداد بیش از ۳/ ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

اما داده‌های اعلام شده بیانگر آن است که سال گذشته ۲۸هزار و ۲۸ نفر نیز به‌صورت مستقیم به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات مراجعه کرده‌اند که از این تعداد نیز بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت بالای ۶۰ درصد تخصیص یافته است. آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین بیانگر آن است که از مجموع پرداختی‌های سال گذشته ۱۶۲۲ فقره متقاضی انتقالی سال ۹۶ بودند که تسهیلات پرداختی به این گروه نیز بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

استان‌های پیشتاز

بر‌اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۱۲ هزار و ۵۷۹ درخواست از ۳۲ استان و مناطق آزاد ثبت شده است. بر این اساس بیشترین درخواست ثبت شده به استان‌های «سمنان، قم، اصفهان، مازندران و گیلان» اختصاص داشته است.  براساس آمار اعلام شده، سال گذشته ۱۶۴۷ فقره درخواست دریافت تامین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت بالای ۶۰ درصد برای استان سمنان ثبت شده است که از این تعداد، ۶۸۴ درخواست (مجموع درخواست‌های ثبت شده برای سال ۹۷ و انتقالی‌های سال ۹۶) برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده و بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان استان پرداخت شده است. درخواست ثبت شده برای قم نیز برابر با ۱۰۲۶ فقره بوده که با انتقالی سال ۹۶ به ۱۲۴۰ درخواست رسیده است که از این تعداد در مجموع بیش از یک هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

استان اصفهان نیز به‌عنوان سومین استان پیشتاز در دریافت تسهیلات در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۹۸۲ درخواست را برای دریافت تسهیلات ثبت کرده است. مطابق با آمارها با انتقالی‌های سال ۹۶، این تعداد درخواست ثبت شده به ۱۳۵۲ فقره رسیده و برای این استان بیش از یک هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. بنگاه‌های متقاضی استان مازندران نیز در این مدت در مجموع ۹۶۹ درخواست برای دریافت تسهیلات ثبت کرده‌اند که با انتقالی‌های سال ۹۶ در مجموع ۱۵۱۹ متقاضی موفق به دریافت نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات شده‌اند. اما در استان گیلان به‌عنوان پنجمین استان در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۸۸۰ درخواست برای دریافت تسهیلات ۹۷ ثبت‌نام کردند که با انتقالی‌های سال ۹۶، در مجموع بیش از ۴۶۶ میلیارد تومان تسهیلات به ۹۲۵ بنگاه‌ متقاضی این استان پرداخت شده است.

داده‌های اعلام شده از سوی این وزارتخانه بیانگر آن است که بیشترین تسهیلات تخصیص‌یافته در سال گذشته به استان تهران اختصاص یافته است. مجموع درخواست‌های ثبت شده برای این استان برابر با ۱۹۰ درخواست بوده که از این تعداد (مجموع درخواست‌های ثبت شده برای سال ۹۷ و انتقالی‌های سال ۹۶) ۲۱۴۴ فقره متقاضی موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند و مجموع تسهیلات پرداختی به این استان بیش از سه هزار میلیارد تومان بوده است.  استان البرز نیز با دریافت بیش از ۲/ ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات در جایگاه دوم قرار گرفته است. ‌مجموع درخواست‌های ثبت شده در سال ۹۷ برای این استان برابر با ۴۳۷ فقره بوده و مجموع درخواست‌های این استان که به تخصیص تسهیلات منجر شده است برابر با ۵۹۷ فقره است. استان مرکزی نیز با دریافت بیش از ۴/ ۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ۲۰۲۷ متقاضی در جایگاه سوم پیشتازان دریافت تسهیلات قرار گرفته است.