در این بین شرکت‌های ایرانی برای افزایش سهم خود در بازسازی عراق باید استراتژی‌های جدیدی اتخاذ کنند، به‌ویژه صادرات خدمات فنی و مهندسی موضوعی است که باید به‌صورت متمرکز وارد آن شد. دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد»، بازار عراق را یک فرصت مناسب پیش‌روی بنگاه‌های اقتصادی کشور دانست و گفت: کالاهای ایرانی در عراق مورد استقبال مردم این کشور است و باید با بازگشت آرامش به این کشور برای تداوم حضور در عراق برنامه‌ریزی کنیم. سیدحمید حسینی افزود: عراق وارد مرحله بازسازی شده و به‌شدت به دنبال صنعتی شدن است، بنابراین طبیعی است برای افزایش میزان سرمایه‌گذاری در کشورش، تعرفه‌ها را برای واردات کالاهای مختلف افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به لزوم ثبت شرکت و سرمایه‌گذاری اظهار کرد: بنگاه‌های ما باید برای حضور بیشتر در عراق به دنبال ثبت شرکت و سرمایه‌گذاری باشند تا تداوم صادرات را شاهد باشند زیرا اگر در این کشور مستقر نشویم، نمی‌توانیم با سایر شرکت‌های خارجی مستقر در این کشور رقابت کنیم. در همین رابطه شرکت‌های ایرانی دو واحد تولید سیمان را در عراق راه‌اندازی کرده‌اند و یک واحد دیگر هم به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به اینکه عراق در تولید سیمان خودکفا شده گفت: عراق به اندازه کافی در حوزه سیمان ظرفیت‌سازی کرده به‌طوری که ۱۸ میلیون تن واحد کامل سیمان دارد و حدود ۲۲ میلیون تن کلینکر هم از ایران وارد کرده و سیمان تولید می‌کند که خودکفایی این کشور در تولید سیمان را نشان می‌دهد. براین اساس رقابت در این زمینه باعث می‌شود قیمت فروش محصول نهایی سیمان در این کشور برای صادرکنندگان ما کاهش یابد.

حسینی ادامه داد: در شرایط فعلی می‌توانیم در زمینه ساخت و تجهیزات در بازار عراق حضور داشته باشیم و آن را توسعه دهیم. ضمن اینکه شرکت‌های فنی و مهندسی ما حدود ۸۰ پروژه در عراق داشتند که به دلیل بحران‌هایی که در این کشور ایجاد شد، این پروژه‌ها تعطیل شدند اما دولت عراق از یک ماه گذشته اعلام کرده که شرکت‌ها می‌توانند دوباره پروژه‌های خود را از سر بگیرند. وی درخصوص ارزش این پروژه‌ها گفت: ارزش این پروژه‌ها حدود ۴ میلیارد دلار بود که حدود ۵/ ۱ میلیارد دلار فعال بوده و سایر آنها نیز می‌توانند دوباره فعال شوند. ضمن اینکه با توجه به نوسانات نرخ دلار پروژه‌هایی که تعطیل شده بودند همچنان توجیه اقتصادی دارند و باید بتوانیم آنها را به پایان برسانیم.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق در مورد میزان صادرات به عراق تاکید کرد: در فروردین ماه امسال به دلیل تعطیلات نوروز و مسائل پیش‌آمده درخصوص سیل و نیز کاهش ارزش‌های پایه صادراتی، ارزش صادرات به عراق حدود ۳۸۹ میلیون دلار بود که ۱۳ میلیون دلار در مقایسه با فروردین سال ۹۷ کاهش داشت. اما آمار ۲۰ روزه اردیبهشت ماه حاکی از صادرات ۸۵۵ میلیون دلاری به عراق است که کاستی فروردین‌ماه را نیز جبران کرده و تا پایان اردیبهشت نیز قطعا افزایش خواهیم داشت.

حسینی با اشاره به بازار بزرگ زنجیره ساختمان در عراق گفت: زنجیره زمین و ساختمان برای این کشور در حال بازسازی بسیار اهمیت دارد و ما باید بتوانیم در این بخش به سرعت عمل کنیم، زیرا به لحاظ فنی- مهندسی توان داریم و با تکمیل زنجیره حضور ما پررنگ‌تر خواهد شد. وی مواد غذایی و محصولات شیمیایی و پتروشیمی را از دیگر اقلام موردنیاز این کشور خواند و گفت: دلیلی ندارد که نتوانیم بازار عراق را حفظ کنیم، با افزایش صادرات نفت عراق این کشور با نقدینگی مناسب همراه است و از سوی دیگر با کاهش ارزش ریال در مقابل دلار، صادرات برای بنگاه‌های اقتصادی جذاب‌تر خواهد بود و می‌توانند رقابت‌پذیرتر باشند. وی لازمه افزایش صادرات به عراق را ثبات اقتصادی برای بنگاه‌ها دانست و گفت: روند افزایشی صادرات ما به عراق از آبان ۹۷ کمتر شد و دلیل آن هم وضع قوانین مربوط به پیمان‌سپاری ارزی از سوی بانک مرکزی و ابهامات آن بود که قطعا نگرانی‌هایی را برای صادرکنندگان داشت اما بازار عراق به اندازه‌ای جذاب است که شرکت‌ها این موانع را پشت‌سر خواهند گذاشت.

حسینی افزود: شرکت‌های ایرانی حتی با وجود افزایش تعرفه‌ها برای احداث خط تولید در این کشور برنامه‌‌ریزی می‌کنند تا بتوانیم تداوم حضور را شاهد باشیم زیرا صادرات از درب کارخانه در ایران نمی‌تواند تضمینی برای حضور در عراق باشد. وی به اقدامات اتاق ایران و عراق اشاره کرد و افزود: در اتاق مشترک ایران و عراق تلاش می‌کنیم تا تحرکات رقبا دراین کشور را به اعضا اطلاع دهیم و اطلاعات موردنیاز صادرکنندگان برای حضور در این کشور را با قوانین به‌روز در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم. همچنین بازارهای جدید در شهرهای مختلف را رصد می‌کنیم به‌عنوان مثال توانستیم در شهر موصل مشتری‌های خوبی را برای محصولات ایرانی شناسایی کنیم. وی ادامه داد: بزرگ‌ترین ایراد ما این است که تعداد شرکت‌های اندکی را در مقایسه با ترک‌ها در عراق ثبت کرده‌ایم اما امسال اعضایمان را تشویق کرده‌ایم که شرکت‌ها در این زمینه نگاه جدی داشته باشند تا برای حضور بیشتر دفتر و انبار در کشور عراق داشته باشند.

وی تصریح کرد: ترک‌ها با ثبت شرکت‌های بیشتر رقیب اصلی ما در عراق هستند که ما هم باید برای پشت‌سر گذاشتن آنها از شکل صادرات سنتی و حق‌العمل‌کاری خارج شویم. وی از مذاکرات جدی برای استقرار فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایرانی در عراق خبر داد و گفت: با فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا و رفاه مذاکراتی داشته‌ایم و اگر بتوانیم این فروشگاه‌ها را مستقر کنیم برای فروش کالاهای ایرانی در این کشور گام بلندی را در عرصه کالاهای مصرفی برداشته‌ایم زیرا وارد بازار خرده‌فروشی عراق خواهیم شد. وی افزود: فروشگاه‌های زنجیره‌ای ویترین محصولات ما هستند و می‌توانند مسیر ورود تولید‌کنندگان ایرانی را به بازار عراق هموار سازند؛ در این‌خصوص در جلساتی که با فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه داشته‌ایم این شرکت برای راه‌اندازی ۲۰ فروشگاه در کشور عراق اعلام آمادگی کرده است.