برپایه بررسی جداول آماری تجارت خارجی، مجموع صادرات وزنی در مدت مورد بررسی ۴ میلیون و ۳۴۸ هزار تن ثبت شده که در مقایسه با عملکرد ماه مشابه پارسال رشد حدود ۱۶ درصدی را از آن خود ساخت و سهم ۵۱ درصدی از کل صادرات غیرنفتی را کسب کرد. به گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، بررسی ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در فروردین امسال نسبت به ماه مشابه در سال ۹۷ گویای کاهش ۱۷ درصدی است. بیشترین میزان وزنی دوره این گزارش مربوط به صادرات زنجیره سیمان (یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن)، سنگ آهن، کنسانتره و گندله (یک میلیون و ۲۹۲ هزار تن)، زنجیره فولاد و محصولات فولادی (۵۹۰ هزار تن)، انواع سنگ و محصولات مرتبط (۳۵۸ هزار تن)، مس و محصولات پایین دستی (۲۷ هزار تن) و زغال سنگ و کک (۲۹ هزار تن) بود. سهم واردات بخش معدن و صنایع معدنی در ماه فروردین از نظر وزنی به رقم ۲۲۲ هزار تن رسید که نسبت به ماه مشابه در سال گذشته کاهش ۵ درصدی را نشان می‌دهد. برپایه آمارهای مورد بررسی در فروردین ماه امسال، ارزش صادرات زنجیره فولاد حدود ۲۲۴ میلیون دلار، سنگ آهن،‌ کنسانتره و گندله ۸۱ میلیون دلار، مس ۴۳ میلیون دلار، زنجیره سیمان ۵/ ۲۸ میلیون دلار و آلومینیوم هم برابر با ۷/ ۶ میلیون دلار ثبت شده است.

همچنین میزان واردات از نظر ارزشی حدود ۱۸۰ میلیون دلار بود که در مقایسه با آمار سال گذشته، ۹ درصد کاهش یافت. بیشترین میزان واردات مربوط به زغال سنگ و کک (۸۵ هزار تن)، زنجیره فولاد و محصولات مرتبط (۴۹ هزار تن)، پودر آلومینا (۳۱ هزار تن)، انواع فرو (۱۰ هزار تن) و زنجیره روی (۸ هزار تن) بود.

ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در سال گذشته به بیش از ۹ میلیارد و ۲۲۶ میلیون دلار رسید که زنجیره فولاد با سهم ۱/ ۴ میلیارد دلار، زنجیره مس و محصولات پایین دستی با ۹۱۷ میلیون دلار و زنجیره سیمان با ۴۲۰ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند. میزان وزنی صادرات معدن وصنایع معدنی پارسال، بیش از ۵۷ میلیون و ۷۰۷ هزار تن بود، که نسبت به سال ۹۶ ۵ درصد کاهش داشت. صادرات زنجیره فولاد در سال ۹۷ میزان ۱۷ درصد رشد را در مقایسه با سال ۹۶ ثبت کرد و زنجیره مس و محصولات پایین دستی هم نسبت به سال ۹۶ رشد ۱۳ درصدی یافت. علاوه براین صدور ۳۸۰ میلیون و ۹۵۰ هزار دلار کنسانتره سنگ آهن، ۳۴۲ میلیون و ۱۳۰ هزار دلار انواع سنگ تزئینی و ساختمانی، ۲۵۵ میلیون و ۸۱۰ هزار دلار زنجیره روی و ۱۲۸ میلیون و ۱۰ هزار دلار زنجیره سرب صادر شد.

پارسال ۷۲ میلیون و ۶۱۰ هزار دلار زغال سنگ و کک، ۵۵ میلیون و ۴۶۰ هزار دلار زنجیره کروم، ۳۲ میلیون و ۹۴۰ هزار دلار زنجیره مولیبدن، ۱۱ میلیون و ۴۴۰ هزار دلار انواع سفال، آجر، کاشی و سرامیک، ۱۶۰ هزار دلار پودر آلومینا و محصولات مرتبط، ۳۹۰ هزار دلار زنجیره تیتان، ۱۶۰ هزار دلار فلزات و سنگ‌های گرانبها، ۴۰ هزار دلار میکا، ۳۰ هزار دلار نیکل و محصولات و یک میلیارد و ۳۵۲ میلیون و ۶۴۰ هزار دلار سایر اقلام معدنی و صنایع معدنی صادر شد. سهم واردات در سال ۹۷ برابر با بیش از سه میلیون و ۶۴۳ هزار تن انواع محصولات معدنی و صنایع معدنی به ارزش ۳ میلیارد و ۵۷۵ میلیون و ۷۵۰ هزار دلار بود که گویای کاهش ۴۱ درصدی از لحاظ وزنی و کاهش ۳۴ درصدی از نظر ارزشی است. ایران با شناسایی ۶۸ نوع ماده معدنی و ذخیره حدود ۶۰ میلیارد تنی از لحاظ تنوع مواد معدنی در جایگاه دهم و از نظر ذخیره شناسایی شده در رتبه پانزدهم جهانی قرار دارد.