سه اولویت معدنی تا 6 سال آینده

 نقشه راه استراتژیک برای بخش معدن یکی از عواملی است که بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند با اجرایی کردن آن شرایط برای عبور بیش از ۸۵ درصد از مشکلات این بخش فراهم خواهد شد. به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ایران در این برنامه سه محور «صیانت از معادن و مواد معدنی، هوشمند‌سازی و تلاش برای جذب سرمایه‌گذار در بخش معدن و صنایع معدنی» گنجانده شده تا به این طریق علاوه بر به‌روز کردن معادن شرایط برای رفع برخی موانع سرمایه‌گذاری برای این بخش از بین برود. به گفته داریوش اسماعیلی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، این محورها به زودی مصوب و اجرایی می‌شود.

«صیانت از معادن و مواد معدنی» اولین محور پیش‌بینی شده در برنامه راهبردی بخش معدن است که به گفته اسماعیلی در این خصوص عمده وظایف برعهده سازمان نظام مهندسی معدن ایران گذاشته شده است. با توجه به اینکه منابع معدنی تجدیدناپذیر بوده و باید برای آینده کشور حفظ شود؛ بنابراین نحوه برداشت و استفاده از آن باید مدیریت شده باشد و صیانت شود. برنامه‌‌ریزی‌‌های صورت‌گرفته در این زمینه این است که فرآیند استخراج، اکتشافات و... اصلاح شده و همچنین نظام‌نامه‌ها و شیوه‌‌نامه‌های جدید در بخش‌‌های مختلف معدن تدوین شود.

هوشمندسازی به‌عنوان دومین محور مورد توجه در برنامه راهبردی بخش است که مورد توجه متولیان این بخش قرار گرفته است. به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی معدنی ایران این محور شعار دولت نیز بوده و بر این اساس تا پایان سال جاری به منظور شفاف‌سازی و تسریع در روند فعالیت سازمان در نظام مهندسی معدن ایران هوشمندسازی انجام خواهد شد که طی آن تمام فعالیت‌های معدن کشور ذکر شده است و سازمان نظام مهندسی معدن ایران از مسیر هوشمندسازی عبور خواهد کرد؛ بنابراین روند فعالیت در خود سازمان و همچنین مراجعه‌کنندگانی که با سازمان نظام مهندسی معدن ایران در ارتباط هستند در زمینه ارجاع کار، پرونده‌‌ها و مسوولیت‌‌های فنی اجرا شده و روند کار سرعت خواهد گرفت.

اما درخصوص سومین محور در نظر گرفته شده در برنامه راهبردی که به تلاش برای جذب سرمایه‌گذار در بخش معدن و صنایع معدنی باز می‌گردد نیز جذب سرمایه سرگردان در کشور در بخش معدن در دستور کار قرار گرفته است. به گفته اسماعیلی، بر اساس آخرین آمار رسمی بیش از ۱۷۰۰هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که به هر سمتی که حرکت کند، نابود‌کننده خواهد بود به همین دلیل بخش معدن و صنایع معدنی می‌تواند بخش قابل‌توجهی از این رقم را جذب کند. در این خصوص سازمان نظام مهندسی معدن ایران سعی دارد تا فعالیت‌‌هایی در این زمینه انجام شود تا بخشی از این سرمایه سرگردان جذب معدن و صنایع معدنی شود.

وی در ادامه تاکید کرد: ارتقای سطح سازمان نظام مهندسی معدن ایران در این دوره به‌عنوان دغدغه اصلی است، زیرا جایگاه این سازمان بسیار بالاتر از شرایط فعلی است. به همین دلیل این سازمان برای رسیدن به این جایگاه دو اقدام انجام داده که شامل ایجاد و ارتقای رضایت در داخل و خارج سازمان بین روسا، بهره‌‌وران و مراجعه‌کنندگان می‌شود. از سوی دیگر، ارتباطات و جلسات بسیاری با وزرای صنعت، ارتباطات، نفت، امورخارجه و... برای ارتقای این جایگاه صورت گرفته است.

اکتشافات فقط در سطح

گرایش متولیان بخش معدن به اکتشافات سطحی یکی دیگر از مواردی است که در نشست خبری رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران مورد توجه قرار گرفت. براساس گزارش‌های منتشر شده تمرکز متولیان معدنی به اکتشافات سطحی در آینده نزدیک به یکی از تهدیدات جدید بخش معدن تبدیل خواهد شد. در این خصوص بازوی پژوهشی مجلس نیز در گزارشی این موضوع را مطرح کرده است که ذخایر معدنی کشور در بخش‌های مختلف رو به اتمام است و ذخایر احتمالی و قطعی موجود در کشور که در آمارهای مختلف بیان می‌شود، حاصل اکتشاف بخش کوچکی از مساحت کشور با متوسط عمق پایین است که بخش عظیمی از آن طی سالیان بسیار دور انجام شده و حاکمیت بخش معدن، اقدامات جدی در جهت اکتشاف ذخایر جدید انجام نداده است. رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران نیز ضمن تایید این مساله می‌گوید: عمده کار اکتشافات در سطح صورت گرفته و اکتشافات عمیق اولین گام ژئوفیزیک هوایی است که بسیاری از کشورها در این خصوص اقدامات اساسی صورت داده‌اند و توانسته‌اند به اکتشافات عمیق دست پیدا کنند، با این شرایط می‌توان گفت یکی از مباحث اصلی در اکتشافات انجام ژئوفیزیک هوایی است که باید به این سمت حرکت کنیم. به گفته اسماعیلی، تفویض اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمان نظام مهندسی معدن در ارتباط با طرح‌های اکتشافی و بهره‌برداری از معادن یکی دیگر از گام‌هایی است که می‌تواند به روند اکتشافات سرعت دهد که در این خصوص مقرر شده تا سازمان‌های استانی به‌عنوان نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت به ایفای وظیفه در ارتباط با طرح‌های مزبور بپردازند. رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران سرعت واگذاری‌های پهنه‌های معدنی را کند دانست و افزود: شیوه واگذاری‌ها قابل قبول نیست و باید به این مهم تسریع بخشید.

دو دستور برای ایمنی معادن

ایمنی معادن زغال سنگ به منظور جلوگیری از بروز حوادث از دیگر مواردی است که رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران به آن اشاره کرد. به گفته اسماعیلی، به منظور ایمن‌سازی معادن بازرسی پیوسته از معادن به خصوص معادن زغال سنگ و پیش‌بینی کمیته‌ای سه‌جانبه که شامل (وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان نظام مهندسی) در نظر گرفته شده است تا وضعیت معادن به‌صورت مستمر رصد شود.