علاوه بر تاکید وی بر موضوع آموزش نیروهای متخصص، دست یافتن به دانش فنی، استفاده از ظرفیت‌های کنسرسیوم‌های اکتشافی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و همچنین طرح‌هایی که در دوران تحریم‌ها معطل مانده‌اند، از جمله مواردی است که به اعتقاد غریب‌پور رشد و ارتقای نرخ بهره‌وری را به همراه خواهد داشت. به گفته وی افزایش بهره‌وری معادن نیازمند رشد ضریب استحصال مواد معدنی است.

روز گذشته مراسم افتتاحیه ششمین همایش بهره‌وری معدن و صنایع معدنی با حضور صاحبان معدن و صنایع معدنی و متولیان این حوزه استراتژیک برگزار شد. در این مراسم، غریب‌پور با اشاره به الزامات رشد بهره‌وری در معادن گفت: در جلسه چند روز پیش در وزارت صمت، بحث‌هایی در مورد توسعه اکتشاف ظرفیت‌های معدنی مطرح شد و تاکید کردیم که از ظرفیت کنسرسیوم‌های موجود در اکتشاف معادن استفاده بیشتری شود که این مساله می‌تواند بهره‌وری بخش معدن را افزایش دهد. رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی تاکید کرد: در شرایط تحریم، توسعه منابع انسانی یکی از رویکردهای بهره‌وری محسوب می‌شود که باید به این مسأله در برنامه‌ریزی‌ها توجه ویژه شود. اما به جز طرح موضوعاتی که به مساله ارتقای بهره‌وری ارتباط داشت، غریب‌پور از اجرای ۳ میلیارد دلار طرح معدنی و صنایع معدنی با اشتغال‌زایی ۶ هزار نفری در سال جاری خبر داد. وی همچنین با تاکید بر اینکه باید به تحقیقات بها داده شود تا شاهد رشد سازمان‌ها باشیم، گفت: دانشگاه‌های کشور را بر اساس ظرفیت‌های معدنی استان‌ها به ۱۰ منطقه تقسیم‌بندی کرده‌ایم تا از این ظرفیت در بخش معادن و صنایع معدنی استفاده شود.

در این مراسم همچنین مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو گفت: ارتقای بهره‌وری، هم‌افزایی و رقابت‌پذیری بخش معدن و صنایع معدنی جزو استراتژی‌های ۹‌گانه ایمیدرو است. غلامرضا ملاطاهری ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: اگر در شرایط فعلی کشور، به بخش بهره‌وری بخش معدن توجه کنیم گامی موثر در رشد اقتصادی کشور خواهد بود. مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با بیان اینکه براساس ماده ۴ قانون برنامه ششم توسعه از رشد اقتصادی ۸ درصدی کشور حداقل ۸/ ۲درصد باید از محل ارتقای بهره‌وری کل عوامل تولید حاصل شود، گفت: طبق هدف‌گذاری برنامه ششم در بخش معدن، متوسط رشد سالانه ارزش افزوده باید ۸/ ۸ درصد و متوسط رشد سالانه اشتغال ۶/ ۴درصد باشد. وی ادامه داد: همچنین براساس برنامه ششم توسعه، متوسط رشد سالانه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن باید ۱/ ۲۶ درصد و متوسط رشد بهره‌وری کل عوامل تولید در بخش معدن ۴/ ۲ درصد باشد.

ملاطاهری با اشاره به گزارش ۲۰۱۸ مجمع جهانی اقتصاد درباره شاخص رقابت‌پذیری گفت: از جمله شاخص‌های مورد ارزیابی در این گزارش، نهادها، پایداری اقتصاد کلان و بازار کلان است که رتبه ایران در این موارد بالای ۱۰۰ است. وی ادامه داد: این شاخص‌ها متاثر از بهره‌وری است و نشان می‌دهد ما در این زمینه (ارتقای بهره‌وری) نیاز به برنامه‌ای منسجم داریم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق ایران هم در این همایش گفت: با ارتقای بهره‌وری، قیمت تمام شده کالاها کاهش و منافع جمعی افزایش می‌یابد. بهرام شکوری ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: مهم‌ترین مولفه برای ما به‌عنوان بخش‌خصوصی، رقابتی شدن تولید، کاهش قیمت تمام شده و افزایش سود بیشتر و درنتیجه توسعه کسب‌وکار با ارتقای بهره‌وری است. وی تصریح کرد: اگر به نیروی انسانی و مدیریت به‌عنوان بخشی از عوامل تولید توجه کنیم، قیمت تمام شده کاهش می‌یابد. شکوری گفت: در جهان بیشترین محصول با کمترین قیمت تولید می‌شود و در شرکت‌ها، ضایعات به صفر رسیده است. وی افزود: شاخص‌های بهره‌وری بخش خصوصی در مقایسه با بخش دولتی به شاخص‌های جهانی نزدیک‌تر است.