صدور مشروط ضمانت‌نامه صنعتی

در این میان، در جدیدترین اظهارنظر، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک اعلام کرد که صدور ضمانت‌نامه برای واحدهای صنعتی جدید خارج از اولویت این صندوق است. براساس اولویت‌بندی در نظر گرفته شده از سوی این صندوق «تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی»، «توسعه صنایع موجود»، «صادرات محور بودن»،‌ «تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰درصد» و «دانش‌بنیان بودن طرح‌های متقاضی» پنج اولویت اصلی برای صدور ضمانت سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. با این شرایط می‌توان گفت در صورتی که متقاضی دریافت جواز در میان اولویت‌های پیش‌بینی شده نباشد یا موفق به اخذ مجوز نخواهد شد یا در صورت دریافت جواز تاسیس نیز نمی‌توانند از تسهیلات این صندوق استفاده کنند. این خبر در حالی از سوی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک اعلام شده که پیش از این وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت به‌عنوان متولی این بخش اظهار کرده بود که سعی دارد تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام موجود را جایگزین صدور جواز تاسیس کند و به همین منظور برای سال‌جاری سه پیش‌شرط «واگذاری واحدهای نیمه‌تمام»، «کمک برای افزایش ظرفیت واحدهای موجود» و «صدور جواز تاسیس برای طرح‌هایی که تولید داخل ندارند (به‌طور مثال طرح‌های دانش‌بنیان)» را برای صدور جواز جدید مدنظر قرار داده است؛ تا به این طریق از صدور جوازهای تاسیس بدون اولویت جلوگیری شود. در نظر گرفتن پیش‌شرط برای صدور جواز در حالی است که متولیان این وزارتخانه همواره براین نکته تاکید کرده‌اند که طبق قانون تسهیل رقابت و منع انحصار، هیچ وزارتخانه‌ای حق ندارد به دلیل اشباع بازار، مجوز صادر نکند که همین قانون مشکلات فراوانی در این‌خصوص ایجاد کرده است که می‌توان به انباشت مجوز صادره و طرح‌های نیمه‌تمام اشاره کرد؛ مشکلاتی که برای عبور از آن این وزارتخانه سعی دارد با ارائه اصلاحیه‌ای به مجلس شرایط را برای عبور از این مشکل فراهم کند.

صدور مشروط ضمانت‌نامه

درخصوص برنامه جدید صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، رئیس هیات‌مدیره این صندوق با اشاره به اینکه سیاست دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و به‌تبع آن صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، حفظ شرایط موجود است، گفت: به همین دلیل برای سال‌جاری تمرکز خود را روی صنایعی قرار داده‌ایم که زیر ظرفیت در حال فعالیت هستند. به گفته محمد مقیسه، با توجه به شرایط کنونی دولت به این نتیجه رسیده که سرمایه در گردش واحدهایی که در حال فعالیت هستند را تامین کند به همین منظور صندوق سرمایه‌گذاری صنایع کوچک نیز سعی دارد تا در همین راستا گام بردارد.  رئیس هیات‌مدیره صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با اشاره به اینکه برای سال‌جاری موضوع افزایش سرمایه صندوق را به‌صورت جدی در دستور کار قرار داده‌ایم، تصریح کرد: برای امسال ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه در نظر گرفته شده تا با توجه به هدف‌گذاری پیش‌بینی شده در بودجه سال‌جاری بتوان تا ۵ برابر برای متقاضیان ضمانت سرمایه‌گذاری صادر کرد.  

به گفته مقیسه، در شرایط کنونی مدیریت منابع و اولویت‌بندی را به‌عنوان یکی از راهبردهای خود قرار داده‌ایم و به دنبال آن هستیم از واحدهای نیمه‌تمام در مراحل پایانی و همچنین تامین سرمایه در گردش واحدهای فعال و نیمه‌فعال با هدف افزایش تولید و اشتغال و صادرات حمایت جدی کنیم. مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با تاکید بر پرهیز از صدور ضمانت‌نامه برای واحدهای ایجادی جدید گفت: اولویت ما فعال نگاه داشتن و توانمندسازی و افزایش ظرفیت برای واحدهای فعال است و در این راستا سیاست خود را بر پشتیبانی و تسریع در خدمت‌رسانی از کالاهای دارای بازار قرار داده‌ایم.

مقیسه همچنین از صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای تقویت برنامه‌های حمایتی این صندوق در سال رونق تولید خبر داد و اعلام کرد: با حمایت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و پیگیری‌های خوبی که صورت گرفت، مقرر شد که از این به بعد ضمانت‌نامه‌های صادره از این صندوق که تا گذشته ۷۰ درصد تسهیلات دریافتی توسط واحد تولیدی صنایع کوچک را مورد حمایت قرار می‌داد، به ۹۰ درصد افزایش دهد که این امر مراحل پایانی خود را طی می‌کند و امیدواریم هرچه زودتر این مساله به‌صورت عمومی و رسمی اعلام شود.