این در حالی است که پیش از آن، برآوردها حکایت از قاچاق بیش از ۱۱ میلیون لیتر در روز داشت. سوم اینکه میزان قاچاق ارز در سال ۹۷ نیز ۱۳ میلیون دلار بوده است. چهارمین خبر هم در خصوص پرونده‌های قاچاق در سال ۹۷ بود که به گفته رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نسبت به سال ۹۶ با افزایش ۱۱۴درصدی روبه رو شده و به ۱۳۰ هزار پرونده رسیده است. رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که از سال گذشته تاکنون حدود ۶ میلیون حساب بانکی که به صورت غیرمجاز و غیرقانونی افتتاح شده بودند و در راستای پولشویی، قاچاق کالا و ارز، قاچاق مواد مخدر و... فعالیت می‌کردند، شناسایی و مسدود شده است و تعداد اندک باقی مانده این حساب‌ها نیز تا پایان امسال مسدود خواهد شد.

مویدی در نشست خبری روز گذشته اعلام کرد که بیش از ۶ میلیون شماره حساب بانکی اتباع خارجی و شماره حساب‌های غیرمجاز در کشور وجود داشت که از حدود ۵۰ سال گذشته تاکنون به صورت غیرقانونی افتتاح شده بودند و بعضا دارای هویت و شناسنامه مشخصی هم نبودند که در این راستا از ابتدای سال ۱۳۹۲ تاکنون این ۶ میلیون حساب بانکی مورد شناسایی قرار گرفت و اوج برخورد و مسدود سازی این حساب‌ها در سال گذشته و امسال اتفاق افتاد؛ چرا که در صورت شفاف‌سازی جلوی پولشویی و بسیاری از تخلفات گرفته می‌شود.

وی افزود: با همکاری بانک مرکزی موفق شدیم بیش از ۲میلیون از این حساب‌های بانکی را که مربوط به افراد حقیقی بوده و مظنون به این تخلفات بودند شناسایی و مسدود کنیم و بیش از سه میلیون حساب بانکی دیگر نیز که مربوط به افراد و موسسات و دستگاه‌های حقوقی هستند را نیز شناسایی کرده‌ایم و تاکنون بالغ بر ۲میلیون شماره حساب بانکی را در این زمینه مسدود کرده‌ایم و حدود ۷۰۰ هزار شماره حساب دیگر نیز در حال پایش و انسداد است. با بررسی‌هایی که انجام شد حتی متوجه شدیم که برخی حساب‌ها به نام نوزاد ۶ ماهه یا بچه ۲ ساله است. رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در این میان حدود ۵۸۲ هزار شماره حساب بانکی مربوط به اتباع خارجی شناسایی و مسدود شده است و کمتر از ۱۰ هزار حساب بانکی باقی مانده که به زودی مسدود می‌شود.

مویدی در خصوص نقش بانک‌ها در تخلفات صورت گرفته گفت: قطعا تخلفاتی از این دست از سوی برخی بانک‌ها و کارمندان آنها صورت گرفته؛ چراکه اگر آنها بر اساس ضوابط و مقررات و با دقت کافی برای افتتاح حساب اقدام می‌کردند، قطعا این اتفاق‌ها نمی‌افتاد. در این زمینه بازداشتی‌های متعددی داشتیم و حتما در راستای نظم‌بخشی و شفاف‌سازی سهم هر بانک در این زمینه احصا شده و با کسانی که در این زمینه شریک جرم بوده‌اند، برخورد می‌شود. وی گفت: حدود ۸۸ هزار حساب بانکی مظنون به این تخلفات باقی مانده که بر اساس قوانین بالادستی مانند قانون بودجه، تکلیف آنها تا پایان امسال مشخص خواهد شد.

او در خصوص قاچاق خروجی کالا در سال گذشته اظهار کرد: در پی خروج آمریکا از برجام و به وجود آمدن شرایط خاص شاهد خروج کالاهای اساسی از کشور بودیم که با دلار ۴۲۰۰ تومانی دولتی وارد می‌شدند. از سوی دیگر نیز برخی از اتباع خارجی به کشور هجوم آورده بودند و درصدد به تاراج بردن سرمایه‌های کشور بودند که در این راستا تلاش‌های بسیاری صورت گرفت و با همکاری دستگاه‌های مختلف متولی امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم‌اکنون می‌توانیم ادعا کنیم که خروج کالاهای اساسی از کشور تقریبا متوقف شده است.

مویدی افزود: به عنوان مثال در زمینه قاچاق دام زنده با توجه به دستورالعمل‌هایی که به استان‌های مرزی ارسال شده و استانداران آن مناطق آنها را ابلاغ کردند، توانستیم با همکاری دستگاه‌های مختلف از حمل و نقل و جابه‌جایی دام‌ها در استان‌های مرزی جلوگیری به عمل آوریم و هم‌اکنون قاچاق در این زمینه به حداقل ممکن رسیده است و به موفقیت‌های مناسبی در این زمینه دست پیدا کرده‌ایم.

وی همچنین درباره وضعیت قاچاق پوشاک و چگونگی مبارزه با برندهای قاچاق گفت: در گذشته شاهد بودیم که تابلوهای بسیاری از برندهای خارجی در مجتمع‌های تجاری و واحدهای صنفی مختلف بالا می‌رفت و کالای خارجی قاچاق را تبلیغ می‌کرد و این مساله باعث آسیب دیدن تولید داخلی در زمینه پوشاک می‌شد. در این راستا ضمن برخورد با قاچاقچیان پوشاک، ۱۰۰ مجتمع در تهران را شناسایی کردیم و پس از آن ضمن جمع‌آوری تابلوها، کالاهای خارجی که از طریق قاچاق وارد شده بود را ضبط کردیم.

به گفته وی، یکی دیگر از طرح‌های موفقی که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ اجرایی و تکمیل شد طرح رجیستری کردن تلفن همراه بود که این طرح هم‌اکنون همه برندهای موبایل را در برمی‌گیرد و همه درآمد واردات موبایل که تا دیروز به جیب قاچاقچیان و سودجویان می‌رفت، به صورت شفاف و رسمی درآمده است. مویدی اعلام کرد: طرح رجیستری تلفن همراه با وجود تلاش و کارشکنی مافیای قاچاق موبایل اجرایی و تکمیل شد چرا که رئیس‌جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور و بسیاری از مسوولان در این زمینه تاکید بسیاری داشتند و همین عامل سبب شد تا طرح رجیستری تلفن همراه به صورت کامل اجرایی شود.

وی همچنین اظهار کرد: تلاش‌های بسیاری طی سال‌های گذشته در راستای مقابله با قاچاق کالا و ارز صورت گرفته که حاصل آن چیزی در حدود ۱۳۰ هزار پرونده بوده که نسبت به سال گذشته ۱۱۴ درصد افزایش داشته است و ارزش این پرونده‌ها نیز ۷۴ هزار میلیارد ریال بوده است که شاهد افزایش سه‌برابری آنها از نظر ارزشی بوده‌ایم.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین درباره وضعیت قاچاق سوخت نیز اظهار کرد: قاچاق سوخت که به صورت میانگین روزانه ۱۱ میلیون لیتر بود در سال ۹۷ به ۸میلیون لیتر رسید. او اذعان کرد که سوخت و دام زنده بیشترین قاچاق خروجی را به خود اختصاص داده‌اند. وی درباره آخرین وضعیت سامانه اعتبارسنجی بازرگانان نیز گفت: این سامانه از یک سال گذشته تاکنون فعال شده و براساس یکسری آیتم‌ها همچون سابقه فعالیت بازرگانان به آنها اعتباری می‌دهد که براساس آن اعتبار می‌توانند تجارت کنند و دیگر برخی افراد نمی‌توانند با کارت‌های تازه صادر شده، اقدام به واردات یا صادرات کالایی کنند.

مویدی اشاره کرد: ساماندهی خوبی هم در زمینه کولبران انجام شد که براساس آن مقررات سهم دولت، تاجران و کولبران تعیین شده است. او در انتها نیز از میزان قاچاق ارز در سال ۹۷ سخن گفت. به گفته او در سال گذشته ۱۳ میلیون دلار قاچاق کشف شده که به بانک مرکزی تحویل داده شده است.