به گفته فعالان این بخش اجرای طرح ملی پوشاک با بودجه و اعتبارات تخصیصی ازسوی سازمان برنامه و بودجه و مشارکت چندین نهاد دولتی و خصوصی سبب رونق چشمگیر در صنعت نساجی کشور خواهد شد. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در نخستین فاز اجرایی این طرح ۱۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در راستای طرح‌های ملی پوشاک برای ۵ استان صادر خواهد شد؛ علاوه‌بر تخصیص ضمانت‌نامه و به‌منظور حمایت از صنایع پوشاک ممنوعیت واردات پوشاک نیز مجدد تمدید شد تا به این طریق شرایط برای رشد صنایع پوشاک فراهم شود.

براساس هدف‌گذاری صورت گرفته و به گفته رئیس هیات‌‌مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، بنا به تصمیم سیاستگذاران کشور و به‌منظور رفع نگرانی‌هایی درخصوص بازگشت وجوه حاصل از تامین مالی بانک عامل، قرار است این صندوق وظیفه صدور ضمانت‌نامه‌های مربوط به طرح ملی پوشاک را عهده‌دار باشد که برای اجرای مرحله اول این طرح در ۵ استان کشور حدود ۱۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه صادر خواهد شد. رقم تخصیص یافته به طرح ملی پوشاک نشان‌دهنده آن است که با تایید نهایی سازمان برنامه ‌و بودجه برای تخصیص اعتباری (طبق تبصره ۱۸ منابع مالی‌)، بخش قابل‌‌توجهی از افزایش سرمایه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به این طرح تخصیص خواهد یافت. ازسوی دیگر دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک از آغاز دوباره طرح برخورد با پوشاک قاچاق در سطح شهر ازسوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد و گفت: واردات پوشاک همچنان ممنوع است و با موافقت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اجرای طرح برخورد با پوشاک قاچاق، طی روزهای گذشته در سطح عرضه از سر گرفته شده است.

ضمانت‌نامه برای پوشاک

رئیس هیات‌مدیره صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک درخصوص برنامه این صندوق برای حمایت از تولید پوشاک با اشاره به افزایش سرمایه این صندوق برای اجرای این طرح گفت: یکی از پایه‌های اصلی تسریع عملیاتی‌سازی، سازمان برنامه‌ و بودجه است که با ایفای نقش آن، اجرای این طرح در مناطق محروم و کم‌برخوردار در اولویت قرار خواهد گرفت.

مقیسه با بیان اینکه پایلوت طرح ملی پوشاک در ۵ استان به اجرا در می‌آید و در هر استان ۲۰ کارگاه تولیدی فعالیت می‌کند افزود: در نخستین فاز اجرایی این طرح ۱۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای واحدهای مشارکت‌کننده صادر خواهد شد و در مراحل بعدی این مقدار افزایش پیدا می‌کند. مقیسه تصریح کرد: صندوق ضمانت نه تنها در مرحله اعتبارسنجی تقاضاها، بلکه تمام مراحل بعد از صدور ضمانت‌نامه‌ها را نیز به دقت رصد و نظارت می‌کند و با ارائه مشورت و بعضا تذکر در تلاش است تا تسهیلات دریافتی، در بخش‌های مرتبط و موثر هزینه شود. در حقیقت اصلی‌ترین معیار ارزیابی ما، بررسی عملکرد و میزان اثربخشی بنگاه‌های صنعتی، پیش و پس از صدور ضمانت‌نامه است. رئیس هیات‌مدیره صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک بیان کرد: این نهاد با صدور ضمانت‌نامه برای واحدهای مشارکت‌کننده، بستر مناسب و اطمینان خاطری را برای دیگر عناصر درگیر ایجاد می‌کند؛ اما مشکل اصلی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، برای اجرای وظایف خود در این طرح به‌ کفایت سرمایه مربوط می‌شود.

وی در ادامه افزود: طرح ملی پوشاک برای عملیاتی شدن، در نخستین گام، توسط شورای‌عالی راهبردی مورد کارشناسی قرار گرفته و پس از آن باید به تایید و تامین مالی بانک عامل برسد.

ممنوعیت واردات پوشاک

ازسوی دیگر سعید قدیری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از آغاز دوباره طرح برخورد با پوشاک قاچاق در سطح عرضه خبر داد و گفت: با موافقت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اجرای طرح برخورد با پوشاک قاچاق، طی روزهای گذشته در سطح عرضه از سر گرفته شده است. دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک افزود: طرح مبارزه با پوشاک قاچاق در سطح عرضه، از جمله طرح‌هایی بود که سال گذشته ازسوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرایی شد، ولی بنا به دلایلی از جمله نگرانی‌ها در مورد بازار شب عید و عدم تامین به موقع ازسوی تولیدکنندگان داخلی، متوقف شد؛ درحالی‌که هیچ مشکلی هم در سطح عرضه پوشاک به وجود نیامد و کار به روالی پیش رفت که تولیدکنندگان داخلی بازار را تامین کردند.