وی افزود: در تبصره یک بند «ی» پیش‌بینی شده تا ۴۰ هزار میلیارد تومان از این محل تسویه و در اختیار پیمانکاران قرار گیرد؛ بنابراین این اقدام بابت مطالبات پیمانکارانی که طرح‌های تملک دارایی سرمایه را انجام می‌دهند، اگر بتوانند نفت دریافت کنند با یک سازوکاری در قبال مطالبات مسجل شده تا پایان سال گذشته نفت خام دریافت کنند.

پیمانکاران بزرگ برق موافق دریافت نفت خام

طرزطلب در پاسخ به این سوال که آیا پیمانکاران بزرگ برق مثل «مپنا» از این موضوع استقبال می‌کنند، گفت: دولت در حال تدوین آیین‌نامه‌ای است که براساس آن اگر پیمانکاری علاقه‌مند بود با چه سازوکاری تایید صلاحیت شوند و با چه قیمت، چه شکل و روشی و اینکه توسط چه کسی این برنامه تایید شود، این نفت خام را دریافت کند.

طرزطلب افزود: قصد نام بردن پیمانکاری را ندارم، اما پیمانکاری از این موضوع استقبال می‌کند که مشتری و خریدار نفت داشته باشد.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی در پاسخ به این سوال که پیمانکاران برق همواره دوست دارند مطالبات خود را با پول نقد تسویه کنند؛ آیا واکنشی از سوی شرکت‌ها و پیمانکاران برق در این خصوص وجود داشته است، اظهار کرد: اکثر پیمانکاران برق با دریافت نفت خام به‌جای مطالبات خود موافق بوده‌اند هرچند این پیمانکاران موافق، پیمانکاران بزرگی هستند که توانمندی معامله آن را داشته باشند.

جایگزین‌شدن یک نیروگاه

وی درخصوص جایگزین شدن یک نیروگاه جدید در کنار نیروگاه ری گفت: نیروگاه ری که قدیمی‌ترین نیروگاه تهران است، قرار بود از محل منابع مالی ژاپن تعویض شود که با اعمال تحریم‌ها ممکن نشد، بنابراین این اقدام از طریق پیمانکار داخلی انجام خواهد شد. مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی از امضای قرارداد این پیمانکار در هفته جاری خبر داد و گفت: ارزش این قرارداد ۵۰۰ میلیون یورو  است.

ابهام در روش تامین مالی

طرزطلب در پاسخ به این سوال که آیا این قرارداد نیز به روش تهاتر نفت خواهد بود تاکید کرد: اینکه تمام این مبلغ با دادن نفت قرار است تامین شود  یا راهکار دیگری نیز در کنار تهاتر نفت برای تامین مالی در نظر گرفته می‌شود، هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست و تا زمان امضای قرارداد مشخص می‌شود.