پروژه اتاق شیشه‌ای در «صمت»

استقرار سامانه‌های الکترونیک یکی از ابزارهای اصلی اتاق شیشه‌ای وزارت صمت خواهد بود. به اعتقاد آنها سامانه جامع تجارت که از تامین تا توزیع را پوشش می‌دهد نیز در جهت پیشگیری از فساد مثمرثمر خواهد بود. متولیان و تصمیم‌سازان وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقدند گلوگاه‌های فساد شناسایی شده  و برنامه عملیاتی برای اصلاح آن تدوین شده است. به اعتقاد سیاست‌گذاران صمت، ۴۷ درصد GDP کشور در بخش صنعت، معدن و تجارت جانمایی شده که این موضوع بیانگر اهمیت اقدامات اینچنینی در این مجموعه اقتصادی است.

اولین نشست جامعه بازرسی و نظارت صنعت، معدن و تجارت روز گذشته با حضور بازرسان و ناظران ارشد و با هدف شفاف‌سازی، ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد. در این نشست متولیان از برپایی اتاق شیشه‌ای در وزارت صمت برای برقراری شفافیت و مبارزه با فساد خبر دادند. به گفته مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی وزارت صمت این اتاق شیشه‌‌ای قرار است با رویکرد پیشگیرانه ایجاد شود. اکبر صادقی با اشاره به اینکه وزارت صمت یک وزارتخانه گسترده است و برنامه‌های جامعی برای بازرسی و نظارت عملکرد آن تدوین شده است، گفت: الگو و استراتژی ما «سند چشم‌انداز»، «فرمان ۸ ماده‌ای رهبری»، «نقشه راه اصلاح نظام اداری و قانون ارتقای سلامت اداری»، «آیین‌نامه پیشگیری از فساد» و دیگر اسناد بالادستی است. او با بیان اینکه نظام‌نامه بازرسی از سوی وزیر صمت ابلاغ شده است، گفت: در این نظام‌نامه و این ابلاغ یک وحدت رویه برای سیستم‌های اداری طرح‌ریزی شده است. به گفته صادقی، گلوگاه‌های فساد شناسایی شده و برنامه عملیاتی برای مبارزه با آن تدوین شده است.

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت نیز در این نشست، گفت: اراده و برنامه قوی که شخص وزیر دارد و در بدنه وزارت صمت نیز هست، بر این است که تا می‌توانیم سیستم را شفاف‌سازی کنیم. به گفته افشار فتح‌الهی، در شرایط فعلی تقریبا چهار وزارتخانه در بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت ادغام شده است که حجم کاری زیادی را بر عهده آن گذاشته است و ضرورت دارد نظارت بیشتری باشد. او نظارت و بازرسی را یکی از اصول مدیریت نوین در دنیا دانست که در همه کشورها انجام می‌شود و در ادامه اظهار کرد: نظارت و بازرسی قوی در کشورهای توسعه‌یافته سبب کاهش تخلفات در سیستم‌های اداری آنها شده است. فتح‌الهی با بیان اینکه شناسایی گلوگاه‌های فساد به تنهایی کافی نیست، افزود: در حوزه برداشتن گلوگاه‌ها باید برنامه‌ریزی شود و مسوولیت نظارت و بازرسی، تاکید بر برداشتن و رفع این گلوگاه‌ها از طریق مجموعه‌های متولی است.

همچنین مشاور عالی و دستیار ویژه وزیر صمت در این نشست، نقش بازرسان و ناظران در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت را نقش پیشگیرانه دانست و اضافه کرد: به مدیران ریسک‌پذیر، شجاع و جهادی نیاز داریم. به گفته صادق نجفی، بیش از ۷۵درصد مسائل اقتصادی از مرحله تولید تا توزیع و مصرف در بخش تولید و خدمات به وزارت صمت بازمی‌گردد که این نشانگر اهمیت و جایگاه این مجموعه است‌. نجفی گفت: سامانه‌های الکترونیکی خوبی در مجموعه وزارت صمت در حال تست و راه‌اندازی است که به شفافیت هرچه بیشتر کمک شایانی می‌کند. او با تاکید بر اینکه ظارت سیستماتیک را دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: می‌خواهیم همه کالاها را از مرحله تولید تا توزیع در مغازه‌ها رصد و کنترل کنیم و اجازه نمی‌دهیم مشکلی برای کشور به‌وجود آید.