بررسی راه‌های رسیدن به رونق تولید محوریت اصلی نشست اعضای شورای‌عالی پیشکسوتان محسوب می‌شود که با حضور رئیس پارلمان اقتصاد برگزار شد. حاضران در این نشست به دفعات از بی‌توجهی دولت به مساله تولید انتقاد کردند؛ به باور فعالان این بخش در حال حاضر نه‌تنها حمایت لازم از تولید نمی‌شود، بلکه موانع و سدهای جدیدی در برابر آن قرار داده‌اند که مقابله با آنها تولیدکننده را مایوس و ناامید می‌کند. بی‌اعتمادی و نبود امید در جامعه دو ضایعه جدی هستند که از سوی برخی از پیشکسوتان حوزه اقتصاد به‌عنوان اصلی‌ترین موانع در برابر رونق تولید خودنمایی می‌کند. در این راستا نیز از سوی حاضر در این نشست پیشنهاد شد قبل از هر اقدامی، راهکارهایی برای امیدبخشی به جامعه و بالا بردن سطح اعتماد عمومی پیدا شود. بر اساس گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، علاء میرمحمدصادقی، رئیس شورای‌عالی پیشکسوتان با توجه به‌عنوان سال‌جاری مبنی بر رونق بخشیدن به تولید، تصریح کرد: فعالان اقتصادی برای رسیدن به رونق تولید، نقش مهمی به عهده‌دارند. در این مدت اقدام شایسته‌ای برای تحقق رونق تولید صورت نگرفته و این مساله مایه تاسف است. به گفته میرمحمدصادقی، شاید دولت اهتمام خاصی نسبت به مساله تولید ندارد اما شورای عالی پیشکسوتان نباید کنار بنشیند بلکه با توجه به تجربه و دانشی که در اختیار داریم، می‌توانیم راهکارهای عملیاتی پیدا کرده و به‌صورت مداوم به شیوه‌های مختلف به دولت پیشنهاد کنیم. به باور میرمحمدصادقی، موانع در برابر تولید بسیار زیاد است و وظیفه این شوراست که برای بهبود اوضاع اقتصادی راه‌حل پیدا کرده و پیشنهاد کند.

محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم نیز در این نشست، گفت: متاسفانه از شروع سال ۹۸ تا به امروز قدم موثری در راستای رونق تولید برداشته نشده است و بعید می‌دانم در مدت باقی مانده از سال نیز اتفاق خاصی در این حوزه بیفتد. در نتیجه به‌نظر می‌رسد با توجه به شرایط اقتصادی امروز، بخش خصوصی باید از ظرفیت خود استفاده کند و با تولید فکر و اندیشه، یاری‌رسان دولت باشد.

وی از شیوه مقابله دولت با مساله فساد نیز انتقاد کرد و افزود: بستن حساب‌های تولیدکنندگان و کارآفرینان به دلیل مسائل مالیاتی در وضعیت امروز اقتصادی راه‌حل مناسبی نیست. بهتر است دولت در این رابطه از تجربیات موفق سایر کشورها استفاده کند. نعمت‌زاده همچنین پیشنهاد داد: اگر اتاق ایران جدیت و عزم خود را نشان دهد و پیگیر مسائل باشد، مسوولان دولتی را به سمت رونق تولید سوق خواهد داد. لازم است اتاق با شدت بیشتری در صحنه اقتصادی حضور داشته باشد تا فرصت‌های اندکی که در اختیار داریم، از دست نرود. یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق مشترک ایران و عراق نیز روحیه بخشیدن به جامعه فعالان اقتصادی را اقدام مهم و اساسی در شرایط کنونی ارزیابی کرد و گفت: انسان امیدوار به‌رغم همه نارسایی‌ها، می‌تواند مسیر پیشرفت و توسعه را پیدا کند. متاسفانه امروز یاس و ناامیدی گسترش پیدا کرده و می‌تواند آثار منفی خود را به‌جا بگذارد. اگر این حس در زیرمجموعه‌های تولید و صنعت هم رسوخ کند، آثار مخرب‌تری در پی خواهد داشت. این فعال اقتصادی تصریح کرد: با توجه به تجربیات خود در قدم اول باید روحیه‌ها را حفظ کنیم. او همچنین از برخوردهای حساب نشده و سیاسی با فساد موجود در فضای اقتصادی به‌عنوان بزرگ‌ترین اشتباه جاری در کشور یاد کرد و خواستار پایان دادن به این نوع برخوردها شد.

مسعود خوانساری، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز با تایید سخنان آل‌اسحاق از لزوم پاشیدن بذر امید بین آحاد جامعه و مجموعه کارآفرینان سخن گفت. به باور او، اگر نسبت به این مساله بی‌توجه باشیم، به‌تدریج با مشکلات پیچیده‌تری مواجه می‌شویم. وی بر حفظ حرمت و جایگاه بخش خصوصی در سطح کشور تاکید کرد و گفت: متاسفانه در چند سال گذشته اقدامات سوئی علیه بخش خصوصی و فعالان اقتصادی صورت گرفته که باید با آنها مقابله و جایگاه بخش خصوصی را حفظ کرد.

احمد پورفلاح، عضو شورای‌عالی پیشکسوتان و مشاور عالی رئیس اتاق ایران نیز به چند مصداق از نبود حمایت لازم از تولید توسط دستگاه‌های مختلف کشور از قضایی گرفته تا اجرایی، اشاره کرد. به باور او، رسیدگی به یک پرونده طی دوسال که هنوز هم به نتیجه نرسیده است، نمی‌تواند حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری معنا شود.

 از طرفی بسته شدن همه حساب‌های بانکی یک شرکت به دلیل بدهی ۵۰۰ هزار تومانی که آن‌هم سوءتفاهمی بیش نبوده است، معنای حمایت از تولید و تولیدکننده را نمی‌دهد. سیدحمید حسینی، عضو شورای‌عالی پیشکسوتان و دبیر اتاق مشترک ایران و عراق از بی‌توجهی مسوولان و حتی بخش خصوصی نسبت به فرصت‌هایی که در اطرافمان وجود دارد، انتقاد کرد و گفت: از زمانی که درگیری‌های بین هند و پاکستان شدت گرفته، تجارت بین این دو کشور با تعرفه‌های بالا انجام می‌شود که توجیه اقتصادی خود را از دست داده‌اند. ایران می‌توانست از این موقعیت بهره ببرد و به‌عنوان واسطه، تجارت بین این دو کشور را دنبال کند.

وی ادامه داد: در مرزهای غربی کشور هم شاهد تیرگی روابط ترکیه و عراق هستیم و به همین دلیل واردات ۸۲ درصد از کالاهای ترکیه‌ای به عراق ممنوع شده است، از جمله مرغ، تخم‌مرغ، آرد، حبوبات و ... . چرا ایران از این فرصت استفاده نمی‌کند و بازار عراق را به دست نمی‌گیرد؟

 

کیوان کاشفی، عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران نیز با توجه به اینکه هدف اصلی از تشکیل شورای‌عالی پیشکسوتان استفاده از شأن و جایگاه تک‌تک اعضای آن برای پیشبرد اهداف بخش خصوصی و حمایت از جایگاه آنها بود، تصریح کرد: در ایران فرآیند تصمیم‌گیری و اقناع بسیار پیچیده و طولانی شده است. تجربه نشان می‌دهد که اگر اهمیت مساله‌ای مشخص شود می‌توانیم به راحتی به کمک مذاکره آن را دنبال کنیم و به نتیجه برسانیم. او از اعضای شورای پیشکسوتان درخواست کرد که نقش خود را در این برهه حساس جدی بگیرند، چراکه این افراد می‌توانند با توجه به شأنی که در جامعه دارند، سخنان خود را به گوش مسوولان برسانند و نگاه آنها را نسبت به آینده روشن کنند.

کاشفی در ادامه از تحلیل رفتن سرمایه‌های انسانی در کشور سخن گفت و افزود: امروز باید تصمیمات بزرگی در کشور بگیریم در حالی که با تحلیل سرمایه‌های انسانی مواجه هستیم، چگونه می‌توان در این وضعیت تصمیم بزرگ گرفت؟ عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران همچنین افزایش هجمه‌ها علیه بخش خصوصی و لزوم مقابله با آنها را مورد توجه قرار داد. جمشید عدالتیان، عضو دیگر شورای‌عالی پیشکسوتان نیز به انبوه امکانات، منابع و نیروی انسانی در کشور برای رونق تولید اشاره و تاکید کرد: کشور به ستاد ضدتحریم نیاز دارد که بتواند تدابیر هوشمند برای مقابله با تحریم‌ها اتخاذ کند و این سیاست‌ها را به شکل آبشار در کل سیستم جاری کند.

ایران با تحریم هوشمند دشمنان مواجه است و برای مقابله با آن باید از تمام ابزار و امکانات خود به‌صورت هوشمند استفاده کند. به‌طور حتم می‌توان با مشکلات خود کنار آمده و آنها را حل کرد. در جمع‌بندی این نشست، علاء میرمحمدصادقی که ریاست نشست را به عهده داشت، گفت: باید به گونه‌ای حرکت کنیم که همه نهادهای کشور از ظرفیت شورای‌عالی پیشکسوتان استفاده کنند. باید قدر و ارزش کشور خود را بدانیم و از منابع آن به بهترین شیوه استفاده کنیم.