به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل به نقل از «بیزینس اینسایدر» توافق دو طرف برای تاریخ برگزاری مذاکرات رودررو پس از آن بود که لیو هی، نخست‌وزیر و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده چین با رابرت لایت‌هایزر، همتای آمریکایی او و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری این کشور گفت‌وگوی تلفنی داشت. به گفته چینی‌ها پیش از برگزاری این مذاکرات مقامات دو کشور در اواسط سپتامبر برای آمادگی‌های لازم برنامه‌ریزی خواهند کرد. البته در گفته‌های آنها اشاره‌ای نشده است که آیا دو کشور امتیازاتی برای طرف مقابل در نظر خواهند گرفت یا خیر. بر این اساس دولت آمریکا در حال فشار آوردن بر چین است تا از برنامه‌های خود برای ایجاد رقبایی جهانی به رهبری دولت این کشور در بخش‌های روباتیک و صنایع دیگر صرف‌نظر کند. آمریکا، اروپا، ژاپن و سایر شرکای تجاری این کشور معتقدند که چینی‌ها تعهدات بازار آزاد را زیر پا می‌گذارند و بر شرکت‌ها فشار می‌آورند تا تکنولوژی‌های پیشرفته را در اختیار شرکت‌های چینی قرار دهند.

بر این اساس پکن قول داده است تمام تلاش خود را برای کاهش کسری تجاری کالاهای به لحاظ سیاسی حساس با آمریکا انجام دهد. البته مقامات این کشور می‌گویند تمایلی برای رهاسازی برنامه‌های توسعه‌ای خود ندارند، برنامه‌هایی که در راستای افزایش رفاه و اثرگذاری بین‌المللی این کشور طراحی شده‌اند.  در ماه مه پس از اینکه آمریکایی‌ها پکن را به زیر پا گذاشتن تعهدات توافق‌شده متهم کردند، مذاکرات تجاری دو کشور متوقف شد. چینی‌ها می‌گویند تعرفه‌هایی که دولت ترامپ وضع کرده است باید به محض امضای توافق تجاری برداشته شوند. آمریکایی‌ها اما نظر دیگری دارند. آنها مدعی هستند به‌عنوان تضمینی برای توافق و اطمینان از پایبندی چینی‌ها به تعهدات خود، بخشی از این تعرفه‌ها باید به قوت خود باقی بمانند.

بهبود کسری تجاری آمریکا اما نه با چین

تازه‌ترین آمارهای تجارت آمریکا نشان می‌دهد هر چند کسری تجاری آمریکا در ماه جولای کاهش یافته، اما شکاف تجاری این کشور با چین همچنان ادامه دارد، شکافی که به بالاترین سطح شش ماه اخیر خود رسیده است. آمارهای چهارشنبه هفته گذشته گزارش وزارت بازرگانی آمریکا، در حالی است که در روزهای اخیر آتش تنش‌های تعرفه‌ای میان غول‌های اقتصادی دنیا بالا گرفته است. پس از اینکه روز یکشنبه دو کشور یکدیگر را با دور جدید تعرفه‌های تجاری هدف قرار دادند، دونالد ترامپ در پیامی توییتری پکن را تهدید کرد، در صورتی که مذاکرات تجاری بیش از حد طول بکشد، در دور دوم ریاست‌جمهوری خود سخت‌گیرتر خواهد شد. کریس روپکی، اقتصاددان ارشد شرکت «گروه مالی میتسوبیشی» در این رابطه می‌گوید: «سرمایه‌گذاران و فعالان بازارها تصور نمی‌کنند تنش‌های تعرفه‌ای میان دو کشور فروکش کند. حتی به اعتقاد آنها این احتمال وجود دارد که دولت ترامپ تعرفه‌های خود را برای رام کردن چین دو برابر کند.

وضعیت فعلی هیچ شباهتی به این ندارد که آمریکا در حال برنده شدن جنگ‌تجاری است.» بر این اساس، تازه‌ترین آمارهای تجاری حاکی از آن است که به دنبال بهبود صادرات و کاهش حجم واردات، کسری تجاری ایالات‌متحده با کاهشی ۷/ ۲ درصدی به سطح ۵۴ میلیارد دلار رسیده است. پیش از این نیز مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی «رویترز» پیش‌بینی کرده بودند شکاف تجاری این کشور در ماه جولای با روندی رو به بهبود به سطح ۵/ ۵۳ میلیارد دلار خواهد رسید. با این حال کسری تجاری این کشور نسبت به سطح ۴/ ۴۶ میلیارد دلاری آغاز سال ۲۰۱۷، زمانی که دونالد ترامپ دولت را از اوباما تحویل گرفت وخیم‌تر شده است. بر اساس آمارهای روز چهارشنبه، کسری تجاری کالاهای از لحاظ سیاسی حساس آمریکا در برابر چین با افزایشی ۴/ ۹ درصدی به سطح ۸/ ۳۲ میلیارد دلار رسیده است.

این حجم که بالاترین مقدار از ماه ژانویه است به دنبال افزایش ۴/ ۶ درصدی واردات و کاهش ۳/ ۳ درصدی صادرات به چین اتفاق افتاد. البته در مجموع حجم واردات هفت ماه نخست سال جاری برای هر دو بخش صادرات و واردات آمریکا با چین کاهش یافته است؛ صادرات با کاهش ۲/ ۱۸ درصدی و واردات با کاهش ۳/ ۱۲ درصدی. به عقیده کارشناسان با توجه به تشدید تنش‌های تعرفه‌ای، چنین کاهشی در جریان تجارت دو کشور پیش‌بینی می‌شد.  بر اساس این آمارها، کسری تجاری آمریکایی‌ها با اتحادیه اروپا نیز رکورد جدیدی را در ماه جولای به ثبت رساند، کسری که در تجارت با آلمان بیشترین مقدار از آگوست ۲۰۱۵ تا کنون است. این وضعیت می‌تواند انتقادات بیشتری را متوجه رئیس‌جمهوری آمریکا کند، کسی که هفته گذشته مدعی شده بود ارزش یورو در برابر دلار به‌صورت دیوانه‌وار در حال کاهش است، امری که برای اروپا مزیت‌های صادراتی و تولید قابل‌توجه به همراه خواهد داشت.