گزینه چهارم ایجاد شهرک مرزی

براساس برنامه ریزی اولیه، ایجاد شهرک‌های مرزی مشترک با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان در دستور کار متولیان این بخش قرار گرفت تا به این طریق زمینه برقراری ارتباط میان استان‌های غربی و شمال غربی با کشورهای هم مرز فراهم شود و حال وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی در جمع فعالان اقتصادی استان سیستان و بلوچستان خواستار آن شده تا این استان نیز برای راه‌اندازی چنین شهرکی وارد عمل شود تا به این طریق زمینه همکاری تجاری و اقتصادی مشترک میان استان سیستان و بلوچستان با پاکستان فراهم شود. به گفته رضا رحمانی، اجرای شهرک‌های صنعتی مشترک با کشورهای همسایه جزو سیاست‌های این وزارتخانه است و در این خصوص اقدامات و تفاهم‌هایی با برخی کشورها صورت گرفته و ضرورت دارد این موضوع در سیستان و بلوچستان هم به‌طور جد دنبال شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حال حاضر به درستی و با دقت طرح‌های توسعه صنعتی، توسعه معدنی استان سیستان و بلوچستان و همچنین طرح توسعه چابهار آغاز شده و در تفاهمی که با پاکستان داشتیم، به دنبال فعال‌سازی کریدور مرزی و تجارت فی مابین هستیم.  ترکیه اولین کشوری بود که به منظور ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک مورد توجه متولیان این بخش قرار گرفت، هم‌جواری این کشور با استان‌های غربی این امکان را به وجود می‌آورد تا شرایط برای همکاری تجاری میان دو کشور تسهیل شود. در این راستا مرزهای غربی به‌ویژه در دو استان آذربایجان‌شرقی و غربی مورد توجه تجار ترکیه قرار گرفت و در عین حال برخی دیگر از تجار این همسایه غربی کشور، در شهرک صنعتی قزوین واحدهای تولیدی احداث کرده‌اند. تحقق برنامه ایجاد شهرک مرزی مشترک با ترکیه، در قالب دو برنامه پیش بینی شد، نخست اتاق بازرگانی استانبول و در روش دوم از وزارت صنایع و معادن ترکیه استفاده شد.

در این زمینه با حضور نمایندگانی از وزارت صنایع و معادن ترکیه، بازدید از ۲ شهرک صنعتی «بعثت» در استان آذربایجان‌شرقی و «ارومیه ۳» در استان آذربایجان‌غربی در دستور کار قرار گرفته و چند سرمایه گذار بزرگ ترکیه در شهرک صنعتی ارومیه ۳ مشغول فعالیت شدند. در عین حال، راه‌اندازی شهرک صنعتی مشترک میان ایران و عراق در سفر رئیس‌جمهوری به عراق و متعاقب آن، سفر نخست وزیر عراق به ایران در اواخر سال گذشته مطرح شد و براساس تصمیمات اخذ شده میان دو کشور مقرر شد تا در راستای ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک‌المنافع ضمن تشکیل کارگروه کارشناسی به منظور شناسایی محل‌‌های قابل سرمایه‌‌گذاری در عراق و ایران در راستای احداث شهرک صنعتی، نسبت به تعیین محورهای همکاری با توجه به تجربیات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اقدام لازم صورت پذیرد. در جریان سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به عراق در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ و به دنبال آن، سفر عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق به ایران در تاریخ ۱۷ فروردین ۱۳۹۸، توافق شد با همکاری دو کشور، یک شهرک صنعتی در منطقه جنوب و یک شهرک در منطقه غرب و اقلیم کشور عراق احداث شود.

درخصوص شهرک‌های صنعتی مشترک با جمهوری آذربایجان نیز در حال حاضر فعلا تفاهم‌نامه آن منعقد شده است.

 

علاوه بر تاکید رحمانی بر راه‌اندازی شهرک‌های مرزی مشترک، وزیر صنعت، معدت و تجارت در ادامه با اشاره به اینکه طبق مطالعات مقدماتی انجام گرفته، این استان دارای ذخایر بسیار مناسبی در برخی محصولات معدنی است، اظهار کرد: با توجه به مطالعه ۴۰۰ پهنه معدنی در سطح کشور، راه‌اندازی چند طرح بزرگ معدنی در کشور و این منطقه در دستور ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد. وی تاکید کرد: در حال حاضر دنبال ایجاد یک موتور محرک صنعتی و معدنی در مناطق محروم کشور هستیم و در همین راستا برای ۱۲ استان محروم کشور در وزارت صمت دفاتر ویژه‌ای راه‌اندازی کرده و براساس شاخص‌های توسعه‌ای این استان‌ها گام بر می‌داریم. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، بر اساس رتبه بندی این شاخص ها، ۱۲ استان مدنظر در اولویت کاری قرار گرفته‌اند که استان سیستان و بلوچستان را می‌توانیم اولین استان مورد توجه از این منظر قلمداد کنیم.  وی افزود: در حوزه توسعه صنعتی نیز همین رویکرد در دستور کار است، در گذشته برخی تولیدات این استان با چالش‌های جدی مواجه شده بودند که شخصا نگران این بخش بودم.

رحمانی ادامه داد: در این خصوص و با توجه به اهمیت راه‌اندازی مجدد برخی صنایع استان از جمله صنایع ریسندگی سیستان و بلوچستان دستورات لازم برای حل مشکلات صادر شده و به دقت موارد را رصد و تا حصول نتیجه پیگیری می‌کنیم.