مطابق با سال گذشته اولین روز همایش چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران به سخنرانان بزرگ این صنعت و برگزاری میزگردهای تخصصی اختصاص دارد. در روز دوم همایش نیز علاوه بر برگزاری میزگردهای تخصصی، برپایی کارگاه‌های آموزشی از سوی شرکت‌های برتر در بخش‌های مختلف مدنظر قرار گرفته است. کارگاه‌های آموزشی یکی از اثربخش‌ترین گونه‌های آموزش محسوب می‌شود و در این دوره برگزاری کارگاه‌های آموزشی به شیوه مشارکتی، فراخواندن مخاطب به آموزش و ارزش نهادن به نیازها و خواست همایش در جلو بردن اهداف آموزشی صورت می‌گیرد. اهداف دقیق این کارگاه‌ها ایجاد شرایطی است که در آن شرکت کنندگان در کارگاه تصمیم بگیرند، برنامه طرح کنند و تغییرات لازم را در حوزه فعالیت خود به وجود آورند.

«مروری اجمالی بر فلزات غیرآهنی با نگاهی ویژه به فلز لیتیوم، عنصر عصر تکنولوژی» یکی از کارگاه‌های آموزشی پیش‌بینی شده در این همایش است که دهم مهر ماه برگزار می‌شود. علیرضا اصلانی کارشناس ارشد گروه انرژی و تاسیسات شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک، آزاده پوریایی کارشناس ارشد گروه مطالعات اقتصادی شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک، هاجرالسادات محقق مطلق کارشناس ارشد گروه فرآیند صنایع معدنی شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک و مریم موذنی کارشناس ارشد گروه تحقیق و توسعه شرکت مهندسی بین‌المللی فولادتکنیک، کارشناسی هستند که این کارگاه را برگزار می‌کنند.

«مروری بر صنعت طلا» عنوان دیگر کارگاه آموزشی دومین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته است. این کارگاه از سوی علیرضا طالاری مدیرعامل مجتمع طلای موته و عضو هیات مدیره طلای زرشوران برگزار می‌شود. «استخراج، تولید و مصرف طلا در جهان و ایران»، «میزان عرضه و تقاضای جهانی طلا»، «مکانیزم‌های عرضه، قیمت‌گذاری و فروش شمش در ایران»، «معادن طلای فعال کشور، روش‌های فرآوری و تولید»، «نگاهی کوتاه بر عملکرد مجتمع طلای موته» و «ایمنی و معدنکاری سبز» از جمله محورهای این کارگاه آموزشی است.

برگزاری نمایشگاه جانبی طبق روال پیشین از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای دومین همایش چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار محسوب می‌شود. پیش‌بینی‌های صورت گرفته حکایت از آن دارد که صدها نفر از غرفه‌های نمایشگاه جانبی این همایش بازدید کنند تا به این طریق علاوه بر بهره بردن از نمایشگاه، در صورت نیاز از خدمات و محصولات ارائه شده توسط شرکت‌های حاضر در نمایشگاه بهره گیرند.

دومین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته، سه‌شنبه ۹ مهر ماه و چهارشنبه ۱۰ مهر ماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما به ابتکار گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» و همکاری شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار می‌شود. در این همایش سعی شده با نگاهی بومی ظرفیت‌های تولید، مصرف و صادرات هریک از فلزات و آلیاژها به دقت مورد بررسی قرار گیرند.  دومین دوره این همایش با ۶ محور «توازن زنجیره تامین (اکتشاف تا محصول نهایی)، مصرف داخلی و صادرات در بازار صنایع غیرآهنی»، «صادرات در مواجهه با تحریم‌ها، آیین‌نامه‌ها و قوانین داخلی و زیرساخت‌ها»، «تامین سرمایه و تبادلات مالی داخلی و بین‌المللی»، «بومی‌سازی و رونق تولید در صنایع غیرآهنی»، «انرژی، آب، محیط ‌زیست و اقتصاد چرخه‌ای در بهره‌وری صنایع غیرآهنی»، «بهره‌وری، تکنولوژی و نوآوری با نگاهی ویژه بر ارتباط صنعت و دانشگاه» برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این همایش می‌توانند با شماره تلفن‌های ۶-۴۲۷۱۰۱۸۰ تماس بگیرند یا به وب‌سایت http://events.den.ir مراجعه کنند.