رضا رحمانی در این مراسم که با حضور مدیران ارشد بخش معدن و صنایع معدنی کشور برگزار شد به عملیاتی شدن محورهای رونق تولید، لزوم استخدام نیروهای بومی و کمک به افزایش گردش‌های مالی در استان‌ها اشاره کرد و توسعه صنعت فولاد کشور را مایه دلگرمی دانست. رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز اعلام کرد: در راستای بهره‌گیری از سود شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی، امسال ۸هزار میلیارد تومان به سرمایه شرکت فولاد مبارکه افزوده می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم گفت: قرار است تا سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۰ میلیارد دلار از بخش واردات به حوزه ساخت داخل اختصاص یابد. از این رو، پیشنهاد کرده‌ایم در هر نمایشگاهی، پیوست ساخت داخل و بستر حضور شرکت‌های دانش بنیان فراهم شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، رضا رحمانی در مجمع عمومی عادی سالانه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، گفت: امسال ۷ محور برای سال رونق تولید در وزارتخانه در نظر گرفته شده و در آن ۳۴ برنامه عملیاتی شده است. وی افزود: یکی از محورها، توسعه معادن و صنایع معدنی است که در آن، موضوعاتی همچون اکتشاف، تکمیل زنجیره فلزات اساسی، توسعه معادن کوچک و...  مطرح است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به آغاز نهضت ساخت داخل در کشور تصریح کرد: این روند اقدام بزرگی است که می‌تواند صنعت را بالنده و فعال کند و اشتغال را تحت تاثیر قرار دهد. خوشبختانه در این میان، شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها وارد شده‌اند. وی افزود: از نظر ما، سلامت کاری مهم است و مدیران اجازه ندهند کار آلوده شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه رهنمود مقام معظم رهبری مبنی بر قابلیت جایگزینی بخش معدن با نفت را جدی گرفته‌ایم، گفت: ایمیدرو به‌عنوان یکی از جلوه‌های این موضوع قرار گرفته و علاوه بر آن در بخش خصوصی نیز بر آن تاکید داریم. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اغلب معادن در مناطق محروم است، سیاستی ابلاغ کرده‌ایم تا استخدام نیروها از بومیان منطقه باشد، مگر اینکه نیاز به نیروی تخصصی باشد. رحمانی اظهار کرد: گردش‌های مالی واحدهای تولیدی باید در استان‌ها باشد. همچنین تامین تدارکات واحدهای تولیدی تا حد ممکن از همان مناطق انجام شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز در مجمع سالانه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: ایمیدرو برنامه‌های وزارت صمت را فرموله و اجرایی کرد. ۵/ ۱۴میلیارد دلار طرح معدنی را اجرایی کردیم و ظرفیت‌های جدید سرمایه‌گذاری را ایجاد خواهیم کرد. خداد غریب‌پور افزود: در تمام زنجیره معدن و فولاد در سال ۹۷ و ۵ ماه منتهی به مرداد سال ۹۸ افزایش تولید داشتیم و میزان صادرات نیز افزایش داشته است. تنها در موضوع آلومینیوم ما کاهش داشتیم.

وی با اشاره به رشد صادرات در بخش معدن و صنایع معدنی گفت: اکنون شرکت‌های فولادی با بیش از ۶۰۰ هزار تن سفارش خرید خارجی مواجه هستند. رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: مدلی که ایمیدرو طراحی کرده در جهت رونق تولید و توسعه صادرات بوده و نتایج قابل توجهی داشته است. به گفته وی، برای کاهش اثرات تحریمی سازماندهی خوبی داشتیم و اردیبهشت سال ۹۷ ستاد تدابیر ویژه تشکیل شد. غریب پور تاکید کرد: همزمان با برگزاری همایش اکتشافات معدنی، کنسرسیوم بخش خصوصی دوره‌ای جدید از اکتشافات در کشور را رقم خواهد زد. وی همچنین با تاکید بر توسعه اکتشاف در این بخش افزود: با اجرای برنامه جدید اکتشاف، مساحت کل برنامه‌های اکتشافی این سازمان به ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع می‌رسد، به‌طوری‌که تنها ۲۷۰ هزار کیلومتر مربع مربوط به سال‌های ۹۳ تا ۹۷ است. رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: با انجام اکتشافات جدید، پتانسیل‌های تازه‌ای به سرمایه گذاران معرفی می‌شود. وی با اشاره به دو اقدام کلان ایمیدرو اظهار کرد: آغاز عملیات اجرایی اکتشافات جدید همچنین شناسایی و به‌کارگیری راه‌های نوین تامین مالی دو اقدام اساسی ایمیدرو در حوزه معدن و صنایع معدنی است. غریب پور تاکید کرد: تمامی برنامه‌های کلان بخش معدن و صنایع معدنی از جمله اکتشاف، تامین مالی، مدیریت سود انباشته شرکت‌های بزرگ، با همکاری بخش خصوصی انجام می‌شود. وی ادامه داد: طرح‌های بزرگ از جمله اکتشافات معدنی و توسعه فولاد تا ظرفیت تولید ۱۰ میلیون تن در منطقه صنایع انرژی‌بر خلیج فارس و ۵ میلیون تن سواحل مکران برعهده کنسرسیوم‌های بخش خصوصی قرار داده شده است.

به گفته غریب پور، امروزه بازوی «توسعه» و «توانمندسازی» به‌عنوان دو استراتژی ایمیدرو، با تشکیل کنسرسیوم‌های بزرگ معدنی انجام می‌شود. رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار کرد: بررسی‌ها نشان داده، یک میلیون کیلومتر مربع از کل مساحت کشور (بیش از ۶۰درصد)، قابلیت اجرای برنامه‌های اکتشافی دارد.

وی با بیان اینکه نیمی از سود شرکت‌های بورسی در اختیار فلزات اساسی و کانی‌های فلزی است افزود: از بیش از ۳۴هزار میلیارد تومان سود انباشته شرکت‌های بورسی، بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان متعلق به بخش معدن و صنایع معدنی است. غریب‌پور تصریح کرد: در راستای بهره‌گیری از سود شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی، امسال ۸هزار میلیارد تومان به سرمایه شرکت فولاد مبارکه افزوده می‌شود.  رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: این سیاست در شرکت‌های گل گهر، چادرملو و مس نیز با هدف تامین مالی پروژه‌های توسعه‌ای اجرایی می‌شود. وی به ایجاد کمیته پایش طرح‌های بخش معدن و صنایع معدنی در ایمیدرو اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف کمیته فوق این است که از موازی کاری در سرمایه‌گذاری‌ها جلوگیری و این بخش به سمت توسعه متوازن هدایت شود. رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: زنجیره ارزش شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی از این پس با سیاست‌های همگرایانه، اتکای کمتری به منابع بانکی خواهد داشت و منابع خود را صرف توسعه می‌کنند. وی با بیان این موضوع که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده دیگر سرمایه‌گذاری‌های موازی انجام نمی‌شود و فعالیت‌ها و پروژه‌ها در قالب یک زنجیره انجام می‌پذیرد گفت: برخی شرکت‌ها از بنگاهداری خارج شده و به‌عنوان سرمایه‌گذار فعالیت خواهند کرد.

در پایان مجمع عمومی عادی (سالانه) سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران صورت‌های مالی سازمان با حداکثر آرا به تصویب رسید. همچنین در این مجمع برای دومین سال متوالی «دنیای‌اقتصاد» به‌عنوان روزنامه رسمی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران انتخاب شد.