اواخر شهریور امسال محمود حجتی در نامه‌ای به محمد باقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال جدید زراعی را پیشنهاد داد. وزارتخانه متبوع حجتی در این نامه، نرخ پیشنهادی هر کیلوگرم «گندم معمولی» را ۲۲۹۵ تومان و «گندم دوروم» را ۲۳۸۹ تومان اعلام کرد که در مقایسه با سال قبل رشد ۳۵ درصدی را نشان می‌دهد؛ نرخ خرید تضمینی «گندم معمولی» در سال گذشته ۱۷۰۰ تومان و «گندم دوروم» ۱۷۷۰ تومان بود. اما در لیست منتشر شده از سوی شورای اقتصاد، قیمت‌ها با کمی تغییر مصوب شده است. بر این اساس، قیمت خرید هر کیلوگرم «گندم معمولی» برای سال زراعی جاری ۲۲۰۰ تومان و «گندم دوروم» ۲۲۹۰ تومان تعیین شده است.

این نرخ‌ها در حالی برای گندم اعلام شده که عطا‌ءالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: این احتمال که قیمت گندم تغییر کند وجود دارد، چراکه سال گذشته نیز این اتفاق افتاد. به گفته این فعال بخش‌خصوصی، کف قیمت نباید از ٢٥٠٠ تومان کمتر باشد. هاشمی گفت: آن‌طور که ما مطلع هستیم وزیر جهادکشاورزی نیز این مساله را پیگیری می‌کند، اما به دلیل برخی معذورات نمی‌تواند اظهارنظری کند. وی همچنین با اشاره به کاهش٢٥ درصدی خرید گندم در سال جاری گفت: فصل خرید تضمینی گندم کاهش یافته و ما پیگیر هستیم که خرید تمدید شود چون برخی از کشاورزان گندم خود را تحویل دولت نداده‌اند و به دلیل شایعاتی که درباره کاهش تولید و نیز زمزمه وارداتی که راه افتاد، ما از کشاورزان درخواست کردیم گندم‌هایشان را تحویل دولت بدهند. بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، قیمت هر کیلو «جو» ۱۶۳۰ تومان، «چغندر قند بهاره» ۵۰۲ تومان، «چغندر قند پاییزه» ۴۹۱ تومان و «برنج گروه یک (خزر و...)» ۶۱۱۲ تومان در نظر گرفته شده است. این در حالی است که براساس نرخ‌های پیشنهادی وزارت جهادکشاورزی، قیمت هر کیلوگرم «جو» ۱۷۳۳ تومان در نظر گرفته شده بود که نسبت به قیمت «جو» در سال زراعی گذشته (۱۱۶۳ تومان)، رشد ۴۹درصدی را نشان می‌داد. همچنین بنا بر نرخ‌های پیشنهادی وزارت جهادکشاورزی، نرخ «چغندر قند بهاره و پاییزه» به‌ترتیب ۵۰۲ تومان و ۴۹۱ تومان اعلام شد که در مقایسه با سال گذشته ۳۴ و ۳۵ درصد رشد را نشان می‌دهد. در نامه حجتی همچنین آمده بود که به‌ازای هر کیلوگرم «چغندر‌قند بهاره» ۵۰ تومان و «چغندر پاییزه» ۱۰۰ تومان به مبلغ خرید تضمینی اضافه شود. مبنای عیار «قند چغندر بهاره» ۱۶درصد و «چغندر پاییزه» ۱۵درصد اعلام‌ شده بود. مصوبه شورای اقتصاد در مورد چغندر قند مطابق با پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی است، اما قیمت مصوب برای جو ۱۰۳ تومان کمتر از پیشنهاد وزارتخانه است. در مصوبه شورای اقتصاد همچنین اعلام شده که به‌ازای هر تن «چغندرقند بهاره» دو کیلوگرم «قند» یا «شکر» با نرخ ۷۵۰ تومان و ۲۰ کیلوگرم «تفاله خشک» با نرخ ۱۲۰ تومان و به‌ازای هر تن «چغندرقند پاییزه» دو کیلوگرم «قند» یا «شکر» با نرخ ۶۵۰ تومان و ۲۰ کیلوگرم «تفاله خشک» با نرخ ۱۰۰ تومان به‌عنوان جایزه تحویل شود.

شورای اقتصاد در حالی با اعمال تغییراتی در نرخ‌های پیشنهادی وزارت جهادکشاورزی، قیمت تضمینی ۵ قلم را مصوب کرده که نرخ خرید تضمینی ۲۰ قلم دیگر از محصولات کشاورزی را نیز اعلام کرده است. بر این اساس، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم «ذرت دانه‌ای» ۱۷۰۰ تومان، «پنبه وش» ۴۸۷۶ تومان، «دانه سویا» ۳۸۵۲ تومان، «آفتابگردان» ۴۱۵۶ تومان، «کلزا» ۴۶۶۰ تومان، «گلرنگ» ۴۰۸۵ تومان، «عدس» ۵۰۳۷ تومان، «نخود» ۴۶۵۳ تومان، «لوبیا چینی» ۴۳۲۴ تومان، «لوبیا سفید» ۴۳۲۳ تومان، «لوبیا قرمز» ۴۱۳۳ تومان، «برنج گروه دو (سازندگی و...)» ۵۳۶۵ تومان، «برنج گروه سه (ندا، نعمت و...)» ۴۳۸۱ تومان، «سیب‌زمینی پاییزه» ۶۲۲ تومان، «سیب زمینی بهاره» ۶۰۶ تومان، «سیب‌ زمینی طرح استمرار» ۷۱۹ تومان، «پیاز پاییزه» ۴۱۵ تومان، «پیاز بهاره» ۴۰۳ تومان و «پیاز طرح استمرار» ۴۴۱ تومان مصوب شده است.

همچنین بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، به ازای هر کیلوگرم «چغندر قند بهاره» هم ۵۰ تومان و «چغندر پاییزه» نیز ۱۰۰ تومان هزینه حمل به قیمت تضمینی اضافه خواهد شد. از سوی دیگر، قیمت ارقام مختلف «پنبه‌وش» و ارقام مشابه «برنج» در چارچوب این تصویب‌نامه از سوی وزارت جهادکشاورزی تعیین و اعلام می‌شود.

اما در جزئیات مصوبه شورای اقتصاد درباره قیمت خرید تضمینی ۲۵ قلم محصول زراعی در سال ۱۳۹۹-۱۳۹۸، چند نکته دیده می‌شود. نخست اینکه فروش گندم برای مصارف نان آزاد پز، مشمول نرخ یارانه‌ای نخواهد بود. همچنین براساس این تصمیم، قیمت ارقام مختلف برنج بر حسب درصد شکستگی دانه، توسط وزارت جهاد کشاورزی و با هماهنگی این سازمان تعیین می‌شود. از سوی دیگر، به‌موجب تصمیمات اتخاذه شده در شورای اقتصاد، خرید تضمینی برنج توسط سازمان مسوول خرید، منحصر به استان‌های گیلان و مازندران خواهد بود. بر پایه این گزارش، سازمان فوق و وزارت جهادکشاورزی باید با رعایت قوانین مربوط، در مورد سازمان‌های مسوول خرید، محدوده زمانی خرید و موارد دیگر تصمیم‌های لازم را اتخاذ کنند.

 

03-01