نقش راهبردی مهندسان مشاور در پروژه‌ها

وی با اشاره به مشکلات و چالش‌های پیش روی شرکت‌های مهندسان مشاور گفت: در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که برخی از مشکلات شرکت‌های مهندسان مشاوره به مشکلات کلان اقتصادی گره خورده و تفکیک آنها ناممکن است. بر اساس آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور متوسط زمان انجام پروژه‌ها در داخل کشور نزدیک به ۱۰ سال است. این در حالی است که متوسط زمان انجام پروژه‌ها باید نزدیک به دو تا سه سال باشد. مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور موننکو ایران تصریح کرد: قیمت تمام شده پروژه، دومین مفهوم مناقشه‌انگیز است. مطابق آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، اگر قیمت مهندسی خرید و اجرای یک پروژه x باشد، متوسط قیمت تمام شده آن برای کشور ۲/ ۳ برابر x است. به این معنا که قیمت تمام شده یک پروژه، سه برابر بیش از رقم برنامه‌ریزی شده است. شیرانی ادامه داد: با توجه به اینکه ۴ تا ۵درصد هزینه یک پروژه دستمزد یک مهندس یا شرکت مهندسی مشاوره است، به نظر می‌رسد در صورت انتخاب یک شرکت دارای صلاحیت، نه‌تنها بسیاری از هزینه‌ها کاهش می‌یابد؛ بلکه زمان اجرای پروژه‌ها نیز تا حد چشمگیری کوتاه می‌شود.

وی با اشاره به دشواری‌های اخذ پروژه در خارج از کشور و رقابت با شرکت‌های جهانی، افزود: در مناقصه‌های بین‌المللی عوامل فراوانی از جمله ملیت و اعتبار شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمت، توان فنی، قیمت و... در سرنوشت آن مناقصه تاثیر می‌گذارند. برای مثال هنگامی که به‌عنوان یک شرکت ایرانی در مناقصات بین‌المللی شرکت می‌کنیم، همواره این ذهنیت در کارفرما وجود دارد که اقتصاد ایران تحت تاثیر تحریم‌های مالی آمریکا بوده و کار با شرکت‌های ایرانی دشوار است؛ بنابراین باید توانمندی و قابلیت‌های فراوانی برای دریافت پروژه داشته باشیم. مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور موننکو ایران درباره اهمیت توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کشور اعلام کرد: به نظرم محصولات نهایی در ایران کیفیت لازم برای رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را نداشته و همین امر باعث ورود نقدینگی به چرخه تجارت یا بازرگانی و نه تولید در کشور می‌شود. در نتیجه صنایع برق، خودروسازی، مخابرات و... نمی‌توانند زیرساخت‌های خود را توسعه دهند.

شیرانی با بیان اینکه عدم وصول به موقع مطالبات، یکی دیگر از عواملی است که موجب به تعویق افتادن توسعه زیرساخت‌ها می‌شود، گفت: اگر بخواهیم به‌طور مشخص درباره زیرساخت‌های صنعت برق صحبت کنیم، دولت یا وزارت نیرو سه منبع تولید، توزیع و انتقال را برای هزینه و توسعه زیرساخت‌های خود دارد. همان‌طور که گفته شد، وصول به موقع مطالبات، یکی از عوامل موثر در توسعه زیرساخت‌ها است که متاسفانه دولت در سال‌های اخیر نتوانسته آنچنان به این مهم دست پیدا کند و سعی دارد با انتشار اسناد خزانه نسبت به رفع بدهی‌های خود اقدام کند که این موضوع نیز معضلاتی را به همراه دارد.

وی افزود: البته ناگفته نماند تلاش‌های وزیر نیرو و معاون او در امور برق و انرژی به منظور صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج و تزریق ارز و منابع به صنعت برق در دو سال گذشته قابل تقدیر است. همچنین تعیین تکلیف تعرفه برق برای استخراج رمزارزها یکی دیگر از اقدامات شایسته این وزارتخانه برای جلوگیری از سوء‌استفاده از حقوق مردم بود. اما معتقدم همواره وزارت نیرو راه طولانی را برای واقعی‌سازی نرخ برق در پیش دارد و باید هر چه زودتر دست به کار شود.

مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور موننکو ایران ابراز امیدواری کرد: با تغییر ساختار صنعت برق می‌توان امیدوار بود منابع در جای درست صرف شود و به دنبال آن زیرساخت‌های این صنعت نیز توسعه یابد. شیرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر به صرفه بودن سرمایه‌گذاری در صنعت برق، گفت: طبیعی است که هر سرمایه‌گذاری به دنبال کمترین ریسک و بیشترین سود باشد. با توجه به وضعیت سیاسی فعلی کشور، بسیاری از سرمایه‌گذاران نه‌تنها در صنعت برق، بلکه در سایر صنایع هم با احتیاط حرکت می‌کنند. وی افزود: مشاهده روند سرمایه‌گذاری در صنعت برق در یکی، دو دهه اخیر نشان می‌دهد دولت بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در این صنعت با تزریق وام به بخش خصوصی بوده است. بنابراین در حال حاضر به دلایل مختلف و از جمله محدودیت‌های ارزی این صنعت به هر دلیلی جذابیت لازم را برای سرمایه‌گذاران ندارد. شیرانی درباره موضوع صادرات در صنعت برق گفت: تا چند سال پیش دومین صادرات غیرنفتی متعلق به صنعت برق با ارزشی بیش از ۲ میلیارد دلار بود. اما متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل عدم حمایت‌های دیپلماتیک دولت از بخش خصوصی برای عقد قراردادهای اقتصادی با سایر کشورها این رقم به میزان چشمگیری کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور موننکو ایران با اشاره به تاریخچه و زمینه فعالیت‌های این شرکت گفت: مهندسان مشاور موننکو ایران با ۴۴ سال سابقه در ارائه خدمات مهندسی، مشاوره‌ و نظارت در صنایع برق، نفت و گاز و پتروشیمی، مترو و راه آهن، مخابرات، دیسپاچینگ و اسکادا، آب و فاضلاب، هم‌اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت مهندسان مشاور کشور با هزار و ۱۰۰ نفر پرسنل فعالیت می‌کند. شیرانی با بیان اینکه هم‌اکنون در ۱۵ کشور خدمات مهندسی و مشاوره ارائه می‌کنیم، افزود: دو سال گذشته نه‌تنها به‌عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شدیم؛ بلکه در فهرست IMI ۵۰۰ سال ۹۷، به عنوان تنها شرکت مهندسی – مشاوره در این فهرست حضور داشتیم. وی افزود: ارتباط با دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز علمی و ارائه بورس‌های تحصیلی به دانشجویان نخبه کشور، از جمله رسالت‌ها و فعالیت‌های اجتماعی هستند که مجموعه موننکو ایران در کنار وظایف فنی برای خود تعریف کرده است.